Téma: Budou v krajích stačit státní dotace na provoz sociálních zařízení ?
(Odpovědi
pro
Pro transformaci sociálních zařízení na Ústecký kraj se počítá celkem s převodem 11 státních příspěvkových organizací, které zahrnují dalších 14 organizačních jednotek. Celkem se tedy jedná o 35 zařízení sociální péče poskytujících určitý komplex sociálních služeb a 2 správy sociálních služeb.
Jedná se o tyto typy sociálních služeb: počet zařízení:
domovy důchodců (DD) 10
ústavy sociální péče pro mentálně postižené občany (ÚSP) 14
denní stacionáře pro mentálně postižené děti a mládež (DS) 2
domov penzion pro důchodce (DpD) 1
dům s pečovatelskou službou (DSP) 1
poradny 1
správy sociálních služeb 2 Celková kapacita těchto zařízení je 3286 míst a služby sociální péče zajišťuje v současné době celkem 1 630 zaměstnanců.
okres Děčín
DD Krásná Lípa, DD Šluknov, ÚSP Brtníky, ÚSP Česká Kamenice, ÚSP Jiříkov, ÚSP Lobendava, ÚSP Stará Oleška
okres Chomutov
Správa sociálních služeb Chomutov, která spravuje ÚSP Kadaň, ÚSP Mašťov, DD Mašťov
okres Litoměřice
Centrum sociálních služeb Lovosice, které spravuje DpD Litoměřice, DD Libochovice, DD Milešov, DD Čížkovice, ÚSP Skalice, ÚSP Křešice, ÚSP Liběšice, ÚSP Chotěšov, DS Lovosice, Manželskou a předmanželskou poradnu Litoměřice
okres Louny
ÚSP Tuchořice
okres Most
DD + ÚSP Janov, DD Meziboří, ÚSP Nová Ves, ÚSP Janov,
okres Teplice
DPS Teplice, DD Teplice, DD Dubí, ÚSP Háj, DS Teplice
Úroveň kvality poskytovaných služeb v zařízeních navrhovaných k transformaci na Ústecký kraj je závislá zejména na stavu a stáří objektů, ve kterých jsou služby poskytovány. Větší část zařízení navrhovaných na převod Ústeckému kraji je umístěna v objektech, které potřebují úplnou nebo převážnou rekonstrukci, a to zejména pro zkvalitnění ubytovacích kapacit. V těchto zařízeních jsou tří a vícelůžkové pokoje, nevyhovující sociální zázemí i obslužných provozů, jako jsou například prádelny.
Přesto lze konstatovat, že téměř všechna zařízení prošla v posledních letech řadou částečných nebo větších rekonstrukcí, vedených snahou zkvalitnit úroveň poskytovaných služeb, ovšem v závislosti na finančních možnostech jednotlivých okresů.
Navrhovaným standardům sociálních služeb směrem k zajištění kvalitního ubytování a sociálního zázemí, by v současné době plně vyhovovalo asi tak 5 zařízení z celkového počtu těch, které mají přejít na kraj.
„Pokud se však týká kvality a úrovně poskytované péče, tedy zdravotní, ošetřovatelské, výchovné , vzdělávací a možností sportovní a kulturního vyžití, lze říci, že téměř ve všech zařízeních je vidět snaha v daných podmínkách poskytovat jen to nejlepší, vycházet klientům maximálně vstříc při uspokojování jejich přirozených potřeb a mnohdy i nestandardních požadavků,“ říká Miroslav Řebíček, zástupce hejtmana Ústeckého kraje.
Při hodnocení státních neinvestičních dotací lze konstatovat, že jsou zhruba na úrovni roku 2001. Zařízení v některých okresech, dle nám předloženého návrhu rozpočtu neinvestičních výdajů na rok 2002, obdržela dokonce nižší příspěvek na provozní výdaje. To však lze zdůvodnit tím, že došlo ke snížení nákladů na opravy a udržování a na druhé straně mají tato zařízení v rozpočtu příspěvek na investiční výdaje.
„Domníváme se, že výše finančních prostředků poskytnutých státem pro rok 2002 pro provoz zařízení sociální péče rozhodně není taková, jakou by tato zařízení potřebovala na úhradu všech svých nutných nákladů. Což je vidět už z toho, že není dostatek finančních prostředků na pokrytí mzdových nákladů v souvislosti se zvýšením základních tarifů mezd zaměstnanců zařízení sociální péče, kam patří i zdravotničtí a pedagogičtí pracovníci.
Ve čtvrtek 18.4.2002 proběhlo právě v Ústí nad Labem regionální jednání Asociace ústavů sociální péče, kde byla tato otázka řešena a bylo konstatováno, že MPSV přislíbilo alespoň částečně pokrýt tyto mzdové náklady ze své rezervy,“ dodal M. Řebíček.
Pokud dojde k tomu, co je avizováno, že v příštím roce dostanou kraje pouze dotaci na lůžko, vznikl by jim velký problém tato zařízení financovat.