„Nesmírně si vážíme udělené Národní ceny. Je oceněním práce nejen nás, kteří ji přebíráme, ale celého CAF týmu a ve své podstatě i všech úředníků chomutovského magistrátu a našeho města. Je potvrzením, že naše práce má smysl, že jdeme správnou cestou. Zároveň je však velkým závazkem, abychom hledali další cesty, jak pro naše klienty, tedy občany a podnikatele, i nadále zvýšit kvalitu poskytovaných služeb,“ řekl při převzetí ceny šéf projektu CAF a primátor Mareš.
Na chomutovském magistrátu již deset let působí CAF tým pod vedením manažerky kvality a vedoucí interního auditu Jarmily Mravcové. Každoročně sbírá a porovnává množství dat z činnosti města a magistrátu, aby posléze navrhoval zlepšení a inovace. „Právě porovnávání hodnocení spokojenosti našich klientů, ale i zaměstnanců v různých časových obdobích je důležitým předpokladem pro vytváření vizí dalšího směřování úřadu,“ uvedla Jarmila Mravcová. Veřejná správa je magistrátem a všemi jeho zaměstnanci chápána jako servis občanům, podnikatelům i firmám. Ti všichni jsou klienty magistrátu, v jejich zájmu jsou minimalizovány jejich cesty na úřad a snižována byrokracie. Platí zde heslo, že obíhat mají papíry a ne lidé. Trvale s technickým pokrokem magistrát zjednodušuje lidem cestu na úřad, a to jak obsluhou z jedné ruky, koordinovanými stanovisky, objednávkovým nebo informačním systémem. Lhůty pro vyřízení jsou maximálně kráceny a v případech, kdy to zákonné normy umožňují, jsou podporovány elektronické služby. „Chceme se proto i do budoucna orientovat na potřeby našich klientů a s pokrokem techniky využít nové možnosti komunikace s nimi, ale také nové služby a přístupy,“ dodal primátor Mareš.
Národní ceny kvality jsou udělovány ve více než 80 zemích světa podle stejných principů a pravidel. V zahraničí je získání této ceny nejvyšší metou, jíž může firma či organizace dosáhnout. Předávání ocenění se ujímají předsedové vlád, hlavy monarchií či prezidenti, jako například v USA, kde je cena zakotvena federálním zákonem. „Národní ceny kvality jsou nesrovnatelné s kterýmkoli jiným oceněním firem. Model excelence EFQM odhalí silné stránky a oblasti pro zlepšování a umožní trvalé zlepšování,“ vysvětlil předseda Rady kvality ČR Robert Szurman. Ačkoli byl Model excelence EFQM původně vyvinut pro komerční sféru, zkušenosti ukázaly, že stejně dobrých výsledků dosahuje při nasazení ve zdravotnictví, školství nebo armádě. Pro státní úřady byla dokonce vyvinuta Evropským institutem pro veřejnou správu speciální varianta – Model CAF.
Připravila: Šárka Schönová, MM Chomutov