Na prezentaci byla ukázána konečná podoba díla v krajině, i jeho vliv na okolí, na kvalitu života obyvatel a změny v životním prostředí.
Po přednáškách z řad odborníků se otevřela diskuse na toto téma. Ministr Ťok dal najevo, že dílo podporuje a že on sám chce, aby se nákladní lodě vrátily na řeku. I zde bylo konečně uznáno, že jedna loď nahradí stoky nákladních aut. Dále bylo vysvětleno, proč u nás vše trvá tak dlouho, proč se o každém podobném projektu vedou dlouhé diskuse, které obvykle nikam nevedou a stavba obecně prospěšných věcí se tak odkládá na neurčito.
„Musíme se zabývat každým nápadem, jak věc vyřešit, které nám zasílají různí lidé. I když víme, že daný podnět je nesmyslný, bohužel se musí vypracovat studie, která jeho nesmyslnost ukáže. To stojí čas a peníze,“ osvětluje celou zdlouhavou legislativu Lubomír Fojtů, ředitel Vodních cest.
Pro vybudování jezu je dlouhodobě Ústecký kraj. „Jednoznačně podporujeme stavbu jezu a odmítáme vyhlásit evropsky významnou lokalitu Porta Bohemica,“ uvedl hejtman Oldřich Bubeníček. Stejné stanovisko má i město Děčín.
Padla i zajímavá otázka, jak se vláda postaví k tomu, že ministr životního prostředí chce vyhlásit lokality, které se týkají říční plavby za každou cenu součástí NATURA 2000. Pokud se tak stane, znamená to konec říční dopravy vůbec. Na toto reagoval ministr Ťok, s tím, že celá tato věc se bude projednávat příští měsíc ve vládě a že doufá, že se jeho stranického kolegu podaří přesvědčit.
Stavba jezu na Labi za čtyři miliardy má pomoci udržet řeku splavnou i při nedostatku vody a podpořit tak lodní dopravu. Jez na Labi v Děčíně by podle ministra Ťoka mohl stát v roce 2025.
Připravil: Plavba a vodní cesty, o.p.s. a OMK
Na debatě vystoupil ministr dopravy Dan Ťok (vpravo) a ředitel Vodních cest Lubomír Fojtů
Stavbu jezů podpořil hejtman Oldřich Bubeníček
Vizualizace budoucího vodního díly u Děčína