Petro, jak jste
se k této profesi dostala, co vaše práce obnáší a jak dlouho zde
pracujete?
Většinu svého
pracovního života jsem byla zaměstnána v dopravě. Když se na stránkách
Krajského úřadu Ústeckého kraje objevila nabídka s prací na pozici
dispečera, chtěla jsem si práci vyzkoušet i z druhé strany. Má práce obnáší
sledování návazností, zajišťování přestupů a také časté dohledávání
zapomenutých věcí v osobní dopravě. V neposlední řadě sloužíme i jako
informační systém ohledně mimořádností v dopravě a jízdních řádů pro
autobusy, vlaky, lodě a turistické linky provozované v rámci Dopravy Ústeckého
kraje. Na pozici dispečera pracuji skoro od samého začátku a to od listopadu
2019.
Co máte na své
profesi nejraději?
Asi ten pocit,
když se podaří někomu pomoci zajistit přestup. Ale ne vždy jde toto zařídit,
záleží na aktuální situaci v daném okamžiku. Dobrý pocit mám vždy, když se
zadaří vyřešit aktuální problém, nejen co se týká přestupů a dohledávaní
zapomenutých věcí.
Popište
nám, jak vypadá váš běžný pracovní den? Co je pro vás ve vaší práci
nejnáročnější?
Běžný pracovní
den začíná předáním směny od dispečera ve službě, jelikož pracujeme
téměř nonstop a to od 4:00 do 24.00 hod, každý den od pondělí do
neděle včetně všech svátků. V současné době slouží
jeden dispečer na směně. Po předání směny a všech informací od
dispečera končícího ve službě, nastává sledování návazností v uzlových
bodech dopravy a dále vyřizování různých dotazů, žádostí o přestupy a
dohledávání věcí, které cestující zapomenou a případné řešení
nehodových situací včetně jejich zveřejňování na webu. Nejnáročnější je
vysvětlit lidem, že pokud jedou s velkým zpožděním, čekání přípojného
spoje není možné vždy zajistit. Pokaždé se však snažíme cestujícímu
najít alternativní řešení jeho problému, bohužel ne vždy je to
reálné.
Co
nejkurióznějšího jste s cestujícími řešila?
Nebyla to až tak
kuriózní žádost, jako spíš lidská, kdy paní učitelka v období
střídání prezenční a distanční výuky dohledávala žáčka, který nedorazil
včas do školy. Naštěstí se jednalo pouze o zpožděný
spoj a v době hovoru žáček do školy dorazil. Většina dotazů se v poslední
době týká lodní dopravy a možností zajištění přestupů a přepravy kol.
Vzkázala byste
něco cestujícím?
Nebojte se nás
na něco zeptat. Jsme tu pro vás, abychom vám pomohli bezpečně
dorazit do svého cíle.
Dispečerka Petra Krupičková pracuje na dispečinku od jeho spuštění.
Darino,
jak jste se k této profesi dostala, co vaše práce obnáší a jak dlouho zde
pracujete?
Několik let jsem pracovala jako dispečer zdravotní dopravní služby v Masarykově nemocnici v Ústí nad Labem. Jelikož práce v dopravě a s lidmi mě baví a mám ráda výzvy, hledala jsem další možnost zkusit a posunout se v tomto oboru někam dál. Po zjištění, že náš Ústecký kraj buduje centrální dispečink pro řízení dopravy v kraji, jsem neváhala a přihlásila se na pozici dispečera CED DÚK. Nyní zde již pracuji druhým rokem a práce v kolektivu odboru dopravy je více než zajímavá. Náplní mojí práce je především řešení mimořádných událostí, při nichž dochází k narušení plynulosti dopravy, kontrola jednotlivých dopravců zejména, ale pak má práce spočívá v řešení aktuálních problémů, jako jsou zpoždění či narušení návazností mezi jednotlivými spoji.
Co máte na své profesi nejraději?
Na své práci mám ráda zejména pocit, že mohu pomoci lidem
v běžném životě při řešení jejich problému s dopravou, a pomoci jim
tak dostat se na místo kam potřebují.
Popište
nám, jak vypadá váš běžný pracovní den? Co je pro vás ve vaší práci
nejnáročnější?
Náš
dispečink funguje každý den od 4:00 do 24:00 a to i o víkendech a svátcích. Můj
pracovní den začíná tedy velmi brzy. Všední dny jsou více hektické a počet
telefonátů stoupá. Nejnáročnějšími chvílemi jsou pak neočekávané mimořádnosti,
kdy je nutné rychle vyřešit např. objízdnou trasu, nasazení zálohového vozu či
zajištění přestupu cestujících ze zpožděného spoje na spoj navazující.
Co
nejkurióznějšího jste s cestujícími řešila?
Nejkurióznější
věcí, kterou jsem v poslední době řešila, bylo zapomenuté dítě
v autobusu. Naštěstí se chlapci nic nestalo a byl v pořádku předán
zpět své matce.
Vzkázala
byste něco cestujícím?
Cestujícím
bych ráda popřála ničím nerušenou a co nejpohodlnější jízdu s našimi
dopravci a co nejmíň překážek na jejich cestách. V případě potřeby jsme tu
vždy pro ně na našem telefonním čísle +420
475 657 657.
Dispečerka Darina Vorlíčková denně vyhoví desítkám dotazů.
Pracujete v krajské dopravě a chcete s námi
sdílet váš příběh? Napište nám na email marketingduk@kr-ustecky.cz
a my se vám ozveme.