TISKOVÁ ZPRÁVA ze dne 17. 4. 2008
Dolní Poustevnu a Sebnitz spojí v roce 2009 po 64 letech železnice
Výstavba a obnova železničního spojení Dolní Poustevna – Sebnitz bude zahájena v září tohoto roku. Na jednání dne 16. dubna 2008 se zemským radou Saského Švýcarska Svobodného státu Sasko Michaelem Geislerem, zástupci saského dopravního svazu VVO (Verkehrsverbundes Oberelbe), starostou Sebnitz Mike Ruckhem a Euroregionem Elbe/Labe o tom informovali Radek Vonka, náměstek a zástupce hejtmana a Milan Franc, člen Rady Ústeckého kraje. „Všechny aktuální informace nasvědčují tomu, že na české straně je investice připravena k zahájení v říjnu tohoto roku a práce budou ukončeny v září roku 2009. Stát je v Dolní Poustevně připraven investovat 35 milionů korun, a dalších 30 milionů do zkapacitnění trati Dolní Poustevna – Šluknov. Byl jsem informován, že veškteré projektové práce jsou konzultovány s německou stranou, aby, pokud možno, nedošlo při realizaci nebo při provozu k technickým komplikacím,“ informoval v úvodu jednání saské partnery Milan Franc.
Saský zemský rada Geisler uvedl, že saská strana je rovněž připravena k zahájení staveb, nicméně chce znát stanovisko Ústeckého kraje k objednání dopravy na obnovované trati. Podotkl, že v SRN v takových případech objednavatel deklaruje úmysl zachovat dopravu v období nejméně 15 let. „Abychom mohli začít jednat o uvolnění státních finančních prostředků saské vlády, potřebovali bychom od Ústeckého kraje obdobnou garanci,“ vysvětlil. Představitelé kraje zemskému radovi vysvětlili, že krajské zastupitelstvo v únoru projednalo koncept zajišťování smluvní železniční osobní dopravy. V červnu tohoto roku předloží krajská rada Zastupitelstvu Ústeckého kraje ke schválení smlouvu, v níž bude dopravnímu svazu VVO a dalším partnerům v Sasku navržen společný postup pro výběrové řízení na dopravce. „Náš koncept z předpokladu objednání dopravy na patnáct let vychází. Přílohou smlouvy budou také jízdní řády, které jsou již nyní připravovany,“ vysvětlil saským představitelům Milan Franc. Doplnil ho náměstek a zástupce hejtmana Radek Vonka: „Pro nás je průchodnost hranic se SRN velice důležitá. Ze zkušenosti víme, že jak na ústecké, tak na saské straně si umíme vyjít vstříc a v současné době, kdy Česká republika patří k zemím sdruženým Schengenskou dohodou, skutečně nemáme zájem příhraniční dopravu komplikovat. Souhlasíme i s vaším konceptem, který počítá s přeshraničním železničním spojením Dolní Poustevna – Sebnitz s minimálními přestupy a budeme ho podporovat.“
Předmětem stavebních prací je rekonstrukce kolejiště stanice Dolní Poustevna a výstavba scházejícího úseku trati ke státní hranici, přerušené v roce 1945. V Dolní Poustevně má být provedena úprava odvodnění, demontáž stávajícího svršku a pokládka nového. Do záměru je dále zahrnuta výstavba jednokolejného úseku v délce 72 m, demontáž starých kolejí, výškové a směrové vyrovnání podloží trati a vybudování nástupištní hrany. V lednu roku 2008 bylo vydáním Závěru zjišťovacího řízení uzavřeno posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Řízení provedlo Ministerstvo životního prostředí ČR. Zahájení železničního provozu souvisí s dokončením navazujících staveb na německé straně, prováděné společností Verkehrsverbund Oberelbe GmbH podle projektu IPRO Dresden.
Připravil: František Janačík, kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení tiskových informací
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 788
janacik.f@kr-ustecky.cz