Dobrý den,
připravuji pro Český rozhlas Radiožurnál příspěvek o přístupu k očkování pro seniory, kteří se sami nezvládnou na očkování zaregistrovat a ve své rodině a okolí nemají nikoho, kdo by jim s registrací pomohl. Chtěla bych Vás požádat o zodpovězení několika otázek na základě zkušeností z Vašeho kraje. Konkrétně by mne zajímalo:
1. Jakými způsoby se obecně snažíte seniorům nad 80 let ve Vašem kraji usnadnit přístup k očkování proti koronaviru?
2. Zřídil Váš kraj linku, na které seniorům nad 80 let pomůžou s registrací na očkování? Pokud ano - jaký je o ni zájem (kolik hovorů zaznamenala, kolik seniorů se přes ni zaregistrovalo)? S čím vším seniorům pomáhá?
3. Informuje kraj nějak o možnosti obrátit se na tuto linku a obecně o možnosti očkování proti koronaviru? Pokud ano - jak?
4. Funguje ve Vašem kraji (nebo i některých obcích) nějaká forma přímého oslovení seniorů nad 80 let s nabídkou možnosti nechat se naočkovat proti koronaviru? Pokud ano - jak toto oslovení vypadá?
5. Jak jsou do komunikace se seniory a do očkování ve Vašem kraji zapojení praktičtí lékaři?
6. Funguje ve Vašem kraji mobilní očkovací tým? Pokud ano - koho může naočkovat?
7. Plánujete v kraji nějakou pomoc nebo podporu lidí se sociálním znevýhodněním (ve všech věkových kategoriích, ať už jde o rodiny žijící v chudobě nebo v sociálně vyloučených lokalitách, lidi bez domova atp.), ať už při registraci na očkování nebo se samotným očkováním? Pokud ano - jakou a s kým na tomto postupu spolupracujete?
8. Plánujete v kraji nějaký specifický postup pro očkování v sociálně vyloučených lokalitách (nejen u seniorů nad 80 let)? Pokud ano - jaké jsou možnosti?
Velmi děkuji za Vaši odpověď.
S přáním pěkného dne
Jana Karasová
redaktorka domácího zpravodajství
Odpovědi:
1) Ano, prostřednictvím krajské krizové informační linky pro registraci k očkování.
2) Ano, byla spuštěna včera 25. ledna a má provoz od pondělí do pátku v čase 9-15 hodin. Za první den provozu vyřídila 23 telefonátů. Pomáhá přímo s registrací, ale i veškerými dalšími dotazy, které senioři potřebují řešit. Je bezplatná na čísle: 800 876 011. Již od září kraj provozoval pro seniory obecnou infolinku, která byla transformována v tuto bezplatnou telefonní linku.
3) Na webových stránkách Ústeckého kraje a Krajské zdravotní, a. s. a rozesláním informace zástupcům médií. Jiné možnosti nejsou v tuto chvíli možné, protože kraj se nacházel v rozpočtovém provizoriu a neměl schválený rozpočet na rok 2021.
4) Toto neřeší centrálně kraj, ale většinou přímo jednotlivé obce dle svých možností – kraj přímo seniory neoslovuje.
5) Se zapojením praktických lékařů se počítá v další fázi očkování – až bude možné jim rozvážet a dodávat vakcínu. Ústecký kraj obdržel zatím pouze vakcínu Pfizer a ta se rozvážet a převážet po naředění nemůže.
6) Ano, fungují tu dva mobilní očkovací týmy, které vyjíždějí do domovů pro seniory, kde hromadně očkují klienty a zaměstnance. Chtěli jsme vytvořit i jeden speciální mobilní tým pro výjezdy za jednotlivci, ale kvůli omezením s převozem vakcíny Pfizer to zatím není možné.
7) Postupujeme v souladu s národní strategií pro očkování – žádné skupiny nezvýhodňujeme. Vše je odvislé od dostatečných dodávek vakcín. Jaké druhy to budou, jaké budou provozní podmínky pro jejich skladování, převoz apod. V Ústeckém kraji máme zřízený vakcinační tým, který řeší koordinaci procesu očkování.
8) Viz předchozí odpověď.