Na ploše více než 20 000 metrů čtverečních se představilo téměř 400 vystavovatelů. Představily se zde nejen evropské destinace nabízející nespočet výletů a zážitků, ale i ty vzdálenější exotické. Letos se veletrh zaměřil na Skandinávii a daleký sever, kde se turistům otevírá příroda plná nekonečně rozlehlých lesů, jezer, pobřeží a fjordů.
Mezi významnými vystavovateli nechyběl ani Ústecký kraj, který se na drážďanském veletrhu prezentuje pravidelně a letos již potřetí po sobě s vlastní expozicí. Společně s Ústeckým krajem jako takovým se zde prezentovala města Ústí nad Labem, Teplice, Chomutov, destinační agentura České středohoří a Krušné hory. Dále agentura Visit Teplice, hotel Clarion Ústí nad Labem a Lázně Teplice. Součástí krajské expozice byl také porcelán z Dubí, kde probíhalo zdobení tradičního českého cibuláku, které návštěvníkům přiblížilo, jak takový skvost vůbec vzniká. Když se řekne Ústecký kraj, tak se většině vybaví také chmel a dobré pivo, i proto byla expozice obohacena o třídenní ochutnávku piva teplického pivovaru Monopol. Nabídka byla tedy rozhodně pestrá. To může potvrdit také radní pro cestovní ruch a regionální rozvoj Zdeněk Matouš, který do Drážďan zavítal.
Jezdíte na veletrhy, kde se Ústecký kraj prezentuje pravidelně?
Samozřejmě, že veletrhů, které jsou v bezprostřední blízkosti, se účastním pravidelně, ale měl jsem tu možnost zúčastnit se také vzdálenějších veletrhů mimo Evropu a to třeba v Pekingu. Naposledy jsem byl právě v Drážďanech, kde se mi líbilo velice, překvapil mě hlavně velký počet účastníků, který se vyrovná i veletrhům světového formátu. Mile mě překvapila řada doprovodných akcí, které veletrh doprovázely i propagace vzdálenějších destinací. I proto jsem velmi rád, že jsme se mohli jako Ústecký kraj na takto významném veletrhu prezentovat a zacílit na další turisty, kteří k nám do kraje mohou v budoucnu zavítat právě díky tipům, které získali u našeho stánku.
Co na veletrhu sám osobně vyhledáváte?
Zajímám se jak o nové technologie v cestovním ruchu, tak o nějaké kuriozity. A v Drážďanech jsem nemusel jít daleko, protože hned v rámci naší expozice se prezentoval partnerský region Ostróda, který návštěvníkům představoval svůj unikátní systém kanálů, který je vlastně jediný na světě. Takže vyhledávám takovéto zajímavosti nebo i jiné možnosti cestování, s malým synkem jsme prolezli i řadu karavanů, které jsou pro mě synonymem svobody v rámci cestování.
Jak hodnotíte turistický ruch v regionu za poslední období?
Jsem velmi rád, že návštěvnost Ústeckého kraje v posledních letech stále stoupá a dokonce se sem turisté vrací. Myslím si, že je to i díky naší aktivní prezentaci na veletrzích nejen v rámci republiky, ale i za hranicemi a kvalitními propagačními materiály i aktivitami. V loňském roce ve třetím čtvrtletí, kdy je čas dovolených, výletů a odpočinku, byl Ústecký kraj na základě měření Českého statistického úřadu krajem s nejvyšším meziročním přírůstkem počtu přenocovaných nocí, kdy oproti předešlému roku stoupl celkově o 13,6 % více návštěvníků, především díky zvýšení návštěvnosti nerezidentů. Nerezidenti strávili v Ústeckém kraji o 25,4 % nocí více než loni. Velký podíl tvoří Němci a v posledních letech Poláci, kteří náš kraj navštěvují s vzrůstající tendencí.
Co je potřeba v budoucnu z hlediska cestovního ruchu nejvíce podporovat?
Zaznamenáváme sice stále větší nárůst turistů, ale musíme být stále aktivní v tom, je u nás i udržet a docílit toho, aby se sem i nadále vraceli. Stále je zde velké procento turistů, kteří jen projedou nebo cílí na Prahu a my se snažíme i právě prostřednictvím naší prezentace nejen na veletrzích ukázat, že i u nás jsou místa, která stojí za to. Je důležitá podpora podnikatelských záměrů v turismu, ať už jsou to ubytovací kapacity, stravovací kapacity a nesmíme opomíjet také kvalitní infrastrukturu, která je s cestováním rozhodně spojena a na tom všem je nutno neustále pracovat. Samozřejmě s tím je spojena i aktivní propagace památek a turisticky zajímavých i třeba neprobádaných míst. Zatím si myslím, že se v tomto Ústeckému kraji daří a tímto bych chtěl poděkovat jak svým kolegům, tak pracovníkům v cestovním ruchu, všem ředitelům destinačních agentur, informačním centrům, hoteliérům, restauratérům i agentuře CzechTourism.
Kde se Ústecký kraj ještě představí?
Od ledna se Ústecký kraj kromě Drážďan prezentoval na
veletrzích v Utrechtu, v Brně, Stuttgartu a Bratislavě. Teď nás v únoru
čeká další významný veletrh ve střední Evropě a to veletrh Holiday World
v Praze, také se představíme v Mnichově a Norimberku, v polské Poznani a Wroclawi i na speciálním veletrhu zaměřeném pouze na cykloturistiku v belgickém Gentu.
Radní pro cestovní ruch a regionální rozvoj Zdeněk Matouš.
Ústecký kraj se na drážďanském veletrhu prezentuje pravidelně a letos již potřetí po sobě s vlastní expozicí.
Součástí krajské expozice byl také porcelán z Dubí, kde probíhalo zdobení tradičního českého cibuláku.