Letošním tématem soutěže, do níž je zapojeno přes dvacet evropských zemí, je Obnova hmotného dědictví. Do finále se spolu se Slováckem probojoval ještě Mikroregion Kahan s Muzeem průmyslových železnic, Orlické hory a Podorlicko s unikátní pevností Hanička, Turistická oblast Králický Sněžník s celou sítí pevnostních opevnění a Vojenským muzeem v Králíkách a Žatecko s Chmelařským muzeem a Chrámem chmele a piva.
Všech 26 destinací zapojených do soutěže hodnotila porota složená se zástupců CzechTourism, Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva životního prostředí, Asociace turistických regionů ČR, Národního památkového ústavu, Českého vysokého učení technického a Agentury ochrany přírody a krajiny ČR. Finálovou pětku posuzovala přímo v terénu.
„Soutěž EDEN potvrdila, že Ústecký kraj má v oblasti turismu co nabídnout, a to na úrovni takových turistických atraktivit, jakou je právě Baťův kanál. Čestné uznání za účast ve finále národního kola je pro Chrám chmele a piva v Žatci, který je v provozu zhruba rok, prestižním oceněním a zároveň výzvou k doladění nabídky a uspění v dalších ročnících soutěže.“řekl Radek Vonka, radní pro regionální rozvoj a cestovní ruch Ústeckého kraje.
Vzhledem k vysoké kvalitě přihlášek se porota rozhodla udělit také 6 speciálních cen:
Zástupci Dolní oblasti Vítkovice si z Plzně odvezou Cenu ředitele CzechTourism za unikátní projekt, Plzeňsko získalo od poroty Cenu za profesionalitu, region Poodří – Moravské Kravařsko Cenu za mimořádné partnerství a udržitelnost. Broumovsko obdrželo za svůj projekt Zahrada kulturní Cenu za kulturní identitu. Na Litoměřicku ocenila porota dlouhodobobé úsilí zdejšího destinačního managementu Cenou za kvalitu práce destinačního managementu. Jáchymovsko obdrží Cenu za propagaci technického dědictví od Českého svazu stavebních inženýrů. Cena pro vítěze nebyla jenom symbolická, Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky převedlo vítězi 400 tisíc korun na propagaci destinace, agentura CzechTourism zajistí účast na libovolném veletrhu cestovního ruchu a mediální podporu. Stranou nezůstane ani sama Evropská komise. Kromě používání značky evropské kvality EDEN network, zajistí vítězi workshopy po celé Evropě.
Připravil: odd. RR a CR
Zástupci Žatecka a Litoměřicka si odnesli hned dvě ocenění
Zvláštní cena za kvalitu práce destinačnímu managementu Litoměřicko
Zprava: Starostka Žatce Zdeňka Hamousová, ředitel Chrámu chmele a piva Jiří Vent a vedoucí informačního centra ChChP Andrea Riedlová