Komentář
odboru životního
prostředí a zemědělství – č. org. 140000
Příjmy
Třída
|
Položka
|
Název
|
Návrh
v tis. Kč |
2 – nedaňové příjmy |
2324 |
ostatní nedaňové
příjmy |
3 780 |
4 – přijaté
dotace |
4113 |
dotace SFŽP ČR |
4 464 |
4 – přijaté
dotace |
4116 |
dotace MŽP ČR |
175 |
4 – přijaté
dotace |
4116 |
dotace MZE ČR |
1 100 |
Celkem |
|
|
9 519 |
Ostatní nedaňové
příjmy tvoří tyto příspěvky:
tis.Kč
·
příspěvek
Severočeské vodárenské společnosti, a.s. ( SVS a.s.)
-
na zpracování
Programu rozvoje vodovodů a kanalizací Ústeckého kraje 2 200
·
příspěvek
Severočeského sdružení obcí ( SESO)
- na zpracování
Plánu odpadového hospodářství Ústeckého kraje 1
000
·
činnost EIA ze
zákona č.100/2001 Sb.,o posuzování vlivů na životní prostředí
-
refundace posudků řízení EIA
580
Přijaté dotace:
tis. Kč
·
dotace
Státního fondu životního prostředí ČR ve výši 4 464 tis.Kč:
- na zpracování Koncepce snižování
emisí
3 186
- na zpracování Koncepce ekologické
výchovy 258
- na zpracování Koncepce ochrany
přírody a krajiny 390
- na zpracování programů opatření
proti povodním 420
- na zpracování
Povodňového plánu uceleného povodí Ohře,
povodňových
plánů subpovodí
210
·
dotace
Ministerstva životního prostředí ČR ve výši 175 tis.Kč:
- na zpracování
ročenky životního prostředí Ústeckého kraje
175
·
dotace
Ministerstva zemědělství ČR ve výši 1 100 tis.Kč:
- na zpracování Programu rozvoje vodovodů a kanalizací Ústeckého
kraje 1 100
Běžné výdaje
Upravený rozpočet
na r. 2002
k 31.10.2002 |
Požadavek |
Návrh rozpočtu 2003 |
Index nárůstu
2003/2002 |
12 678 |
18450 |
18 280 |
144,2 |
Podrobný rozpis výdajů
Koncepce
snižování emisí a imisí Ústeckého kraje………………….…………5.141.000,- Kč
Jedná se o dokončení. zpracování Koncepce
snižování emisí a imisí a energetické koncepce Ústeckého kraje, jejíž
zpracování bylo zahájeno v r. 2002, dle zák. č. 389/1991 Sb., o ovzduší,
ze státní energetické koncepce a zákona o hospodaření s energiemi. Celková
částka výdajů je 8.463.000,- Kč, z toho fakturováno v r. 2002 3.322.000,-
Kč. Částce výdajů pro rok 2003 odpovídá dotace SFŽP ČR ve výši 3.186.000,-
Kč. Jedná se o zákonnou povinnost kraje, vlastní zdroje Ústeckého kraje
zde vycházejí ve výši 1.955.000,- Kč. Protože zpracovaná Koncepce bude
sloužit jako územně technické podklady pro zpracování územního plánu VUC
Ústeckého kraje, měla by být možnost uhradit část vlastních nákladů formou
úhrady ÚTP ÚPN VÚC Ministerstvem pro místní rozvoj ČR.
Plán
rozvoje vodovodů a kanalizací ÚK……………….……………..………..4.400.000,- Kč
Zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a
kanalizacích ukládá krajům zpracování Plánu rozvoje vodovodů a kanalizací
§ 4 tohoto zákona. Plán by měl být schválen jako územně plánovací podklad
územního plánu VUC Ústeckého kraje, a to na dobu platnosti 10let.
(materiál bude navazovat na Studii implementace evropských směrnic do
vodního hospodářství v oblasti spravované Severočeskou vodárenskou
společností a. s. a na zpracované Programy rozvoje vodovodů a kanalizací
okresů Litoměřice a Chomutov). Celková hodnota Programu bude
představovat částku cca 7,800.000,-Kč, z toho se předpokládá podílová
úhrada Ministerstva zemědělství ČR 25%, podílová úhrada SVS a.s. 50% RN.
Akce bude znamenat pro rozpočet Ústeckého kraje zátěž v celkové výši max.
2,6 mil. Kč v průběhu let 2003 a 2004, celkové náklady za rok 2003
představují částku max. 4.400.000,- Kč, z toho vlastní zdroje Ústeckého
kraje zde vycházejí ve výši 1.200.000,- Kč.
Koncepce ochrany
přírody a krajiny – analýza stávajícího stavu …….……… 650.000,- Kč
Zpracování koncepce ochrany přírody a
krajiny Ústeckého kraje je závazný dokument, který je krajům uložen §77a
odst. 1) zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Není sice
uložen závazně termín zpracování, ale bude potřebný i pro zpracování
územního plánu VÚC Ústeckého kraje. Celkové náklady představují hodnotu
kolem 4,8 mil. Kč. Na základě požadavků kraje je podpora zahrnuta
do dotačních titulů SFŽP ČR ve výši 60% pořizovacích nákladů, t.j. v r.
2003, ve výši 390.000,- Kč. Vlastní zdroje Ústeckého kraje na rok 2003
zde vycházejí ve výši 260.000,- Kč.
Příprava vyhlášení přírodního parku
Litvínovská údolí ………………….….. 150.000,- Kč
Zřízení přírodních parků je v kompetenci
krajů podle §77a odst. 2) zákona č. 114/1992 Sb. Příslib OkÚ Most obcím,
že tento přírodní park bude zřízen, nebyl naplněn. Pro vyhlášení tohoto
přírodního parku bude zapotřebí vyhledat a aktualizovat dříve provedené
průzkumy, doplnit je a zajistit návrh vymezení hranic tohoto přírodního
parku. Vydání vlastního Nařízení kraje se předpokládá v roce 2004.
Vlastní zdroje Ústeckého kraje na rok 2003 jsou zahrnuty ve výši 150.000,-
Kč. Pokud by se podařilo přípravné práce zajišťovat prostřednictvím
místní Agendy 21, mohla by tato získat podporu až 60%, a náklady na
pořízení podkladových studií by se snížily na 120.000,- Kč vlastních
zdrojů kraje.
Koncepce
ekologické výchovy a vzdělávání …………………….. …….…….. 369.000,- Kč
Zpracování koncepce ekologické výchovy a
vzdělávání Ústeckého kraje je závazný dokument, který je krajům uložen
§77a odst. 3) zákona č. 114/1992 Sb. Není sice uložen závazně termín
zpracování, ale dotační titul SFŽP ČR pro tuto koncepci bude končit v r.
2003. Dotace z dotačních titulů SFŽP ČR je ve výši 70% pořizovacích
nákladů, t,j, 258.000,- Kč. Vlastní zdroje Ústeckého kraje zde
vycházejí ve výši 111.000,- Kč. Na základě dohody 1. a 3. zástupce
hejtmana ÚK bude pro kraj zpracována společná koncepce EVVO úseků školství
a ochrany životního prostředí. Celkové náklady koncepce budou 719.000,-
Kč. Odbor ŽPZ má pro tento účel ve výdajích rozpočtu 369.000,- Kč, odbor
školství pak 350.000,- Kč. O spolupráci na krajské koncepci EVVO má zájem
i Provincie Jižní Holandsko a počítá, že se na ní bude podílet i finančně.
Protože dosud není uzavřena smlouva, nejsou předpokládané příjmy do
rozpočtu zahrnuty.
Koncepce
programů opatření proti povodním …….…………………..…… 700.000,- Kč
V rámci koncepce bude provedeno zpracování
povodňových map zátopových oblastí na řece Ohři v měřítku katastrálních
map (jedná se o nezbytné podklady pro správní rozhodování ve věci
umisťování staveb a činností v zátopových oblastech) - základní
zpracování v úhrnu cca 240 mapových listů s následnou digitalizací
zavedením do systému GIS a s vytištěním pro jednotlivé obce, pověřené
obecní úřady s rozšířenou působností a stavební úřady na řece Ohři.
V rámci Koncepce budou dále vytipována nejohroženější sídla a majetky
zasažené při průchodu velkých povodní, a navržen systém jejich ochrany. Na
koncepci se vztahuje dotační program SFŽP ČR v r. 2003, s podporou až 60%
nákladů, tj. 420.000,- Kč. Vlastní zdroje Ústeckého kraje zde vycházejí
ve výši 280.000,- Kč.
Zpracování ročenky životního prostředí Ústeckého
kraje ……………………. 350.000,- Kč
Zák. č. 123/1998 Sb. ukládá krajům od r.
2003 zpracovávat ročenku životního prostředí kraje. Celkové náklady na
redakci a tisk se předpokládají ve výši 350.000,-Kč za rok (dle
stávajících nákladů na pořízení těchto publikací, které v předcházejících
letech pořizovalo MŽP ČR), s 50% úhradou z grantu MŽP ČR – tj. 175.000,-
Kč. Vlastní zdroje Ústeckého kraje zde vycházejí ve výši 175.000,- Kč.
Plán odpad.
hospodářství kraje – zpracování podklad. studií ………………. 3.150.000,- Kč
Zákon č. 185/2001 Sb.,o odpadech, uložil
krajům povinnost zpracování a schválení Plánu odpadového hospodářství
kraje, v termínu do 1 roku od schválení Plánu odpadového hospodářství ČR,
ke kterému dojde k 30. 6. 2003. Pro snížení nákladů na pořízení tohoto
plánu (Koncepce, kterou pořizovalo SESO stála 7,2 mil. Kč) schválila Rada
ÚK pořízení vlastními silami odboru, na podkladě zpracovaných podkladových
studií jednotlivých úseků nakládání s odpady. Jedná se o dokončení prací,
započatých v r. 2002. Celkové náklady na pořízení Plánu OH kraje budou
3.550.000,- Kč, z toho uhrazeno v r. 2002 400.000,- Kč. Na pořízení Plánů
OH krajů zatím není schválen dotační titul SFŽP ČR. MŽP ČR se na jejich
zpracování v tomto případě podílí prostřednictvím projektů schválených pro
Regionální odpadové centrum Severočeského sdružení obcí, kde schválilo
1.000.000,- Kč podpory. Vlastní zdroje Ústeckého kraje zde vycházejí
ve výši 2.150.000,- Kč. O spolupráci na Plánu OH Ústeckého kraje má
zájem i Provincie Jižní Holandsko. Protože dosud není smlouva o spolupráci
s ÚK uzavřena, nejsou prostředky od Provincie JH zahrnuty do příjmů pro
zpracování plánu. Dá se však předběžně počítat s 50% podporou na úhradu
vlastních zdrojů kraje.
Vnější havarijní plány a opatření prevence
Ústeckého kraje …………….…… 600.000,- Kč
Na základě zákona č. 353/2000 Sb., o
prevenci závažných havárií, vznikla povinnost krajů zpracovat Vnější
havarijní plán kraje a návrh opatření prevence závažných havárií. Tento
plán bude vycházet z havarijních plánů jednotlivých podniků a zařízení
zařazených do skupiny nebezpečnosti A a B (které budou projednávány krajem
v průběhu roku 2003), zjištění možných synergických účinků dalších podniků
a zařízení, z povodňových plánů a ohrožení z možných územních sesuvů.
Vnější havarijní plán kraje bude zpracováván v průběhu let 2003 – 2004 a
na něj budou v dalších letech navazovat Programy opatření. Náklady roku
2003 představují v podstatě náklady na zpracování analytické části plánu.
Na zpracování vnějšího havarijního plánu kraje není zatím poskytována
žádná podpora. Vlastní zdroje Ústeckého kraje pro rok 2003 zde
vycházejí ve výši 600.000,- Kč. Odbor předpokládá, že by se na
nákladech mohly podílet důležité podniky kraje, ale protože dosud nejsou
uzavřeny příslušné smlouvy o spolupráci, nejsou tyto možné příjmy zahrnuty
do příjmové části rozpočtu odboru.
Zpracování Povodňového plánu uceleného povodí Ohře
…….…………….…..700.000,- Kč
Zpracování Povodňového plánu uceleného
povodí Ohře je uloženo kraji na základě zákona č. 254/2000 Sb., o vodách.
Jedná se o životně důležitý dokument pro případ větší než padesátileté
povodně na řece Ohři. Na základě zkušeností letošních povodní se ukazuje,
že stávající povodňový plán je nepostačující. Na pořízení povodňových
plánů ucelených povodí zatím není žádný dotační titul. Vlastní zdroje
Ústeckého kraje zde vycházejí pro rok 2003 ve výši 700.000,- Kč. Na
těchto vlastních zdrojích by se měl v rozsahu cca 30% podílet Karlovarský
kraj. Protože však dosud není podepsána smlouva o spolupráci v této
záležitosti, není částka cca 210.000,- Kč zahrnuta do příjmové části
rozpočtu odboru.
Programy ekologické výchovy a vzdělávání
……………………………….…. 210.000,- Kč
Podle §77a odst. 3 písm. u) zák. č.
114/1992 Sb., se mají kraje podílet na zajišťování ekologické výchovy a
vzdělávání. Tyto programy dosud zajišťovaly okresní úřady, a částka
210.000,- Kč je odvozena od nákladů každoročně vynakládaných pro
ekologickou výchovu a vzdělávání (mimoškolní) referáty životních prostředí
7 okresních úřadů našeho kraje. Tato částka představuje pomoc jednotlivým
organizacím ochrany přírody, obecně prospěšným společnostem a nadacím
působícím v oblasti životního prostředí, na zajišťování vlastních zdrojů
pro žádosti o podporu z dotačních programů MŽP ČR a SFŽP ČR. Náklady
Ústeckého kraje pro rok 2003 zde představují částku 210.000,- Kč.
Pokud by byly dotační tituly Programu rozvoje Ústeckého kraje přizpůsobeny
tak, aby mohly žádat organizace neziskového sektoru o granty pro potřeby
zajišťování ekologické výchovy a vzdělávání a pro realizaci programů
ochrany životního prostředí, bylo by možno tuto částku zahrnout do
rozpočtu Programu rozvoje Ústeckého kraje.
Programy péče o přírodní parky a maloplošná
chráněná území ………………. 300.000,- Kč
Podle zákona č. 114/1992 Sb. je povinností
krajů zajišťovat péči o zřízené přírodní parky, kterou dosud zajišťovaly
okresní úřady. Na území Ústeckého kraje jsou dosud vyhlášeny 3 rozsáhlé
přírodní parky, a částka 300.000,- Kč je minimální potřebnou částkou pro
zajišťování péče podle schválených plánů přírodních parků. Tato částka
představuje pouze podíl vlastních nákladů Ústeckého kraje.Celkové náklady
na vynaložená opatření mohou být vyšší o poskytnuté dotace z programů MŽP
ČR a SFŽP ČR. Zde však dochází výhradně k podílovým platbám za realizaci
programů a dotace neprotékají účetnictvím kraje. Proto nejsou zahrnuty do
příjmové části rozpočtu odboru.
Úhrada škod způsobených zvláště chráněnými
živočichy........................................50 000,- Kč
Pravidla pro úhradu škod způsobených
zvláště chráněnými živočichy jsou upravena zákonem č. 115/2000 Sb. Podle
čl. CV zákona č. 320/2002 Sb. přechází od 1. ledna 2003 povinnost hradit
prokázanou škodu z okresních úřadů na krajský úřad. Protože dosud nejsou
stanovena pravidla pro účast státního rozpočtu na úhradě škod (v minulosti
byly hrazeny z kapitoly VPS ministerstva financí), nebylo možné zatím
zahrnout dotace ze SR mezi příjmy. V podmínkách Ústeckého kraje přichází
v úvahu náhrada škod vykazovaných uživateli rybářských revírů, které jsou
způsobovány kormoránem velkým, jehož početní stavy při tahu v posledních
letech stoupají.
Záchranné programy ohrožených zvláště
chráněných druhů ................................50 000,- Kč
Povinnost zajišťovat tzv. záchranné
programy zvláště chráněných rostlin a živočichů je krajskému úřadu
uložena § 77a odst. 3 písm. l) zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a
krajiny, v platném znění. Částka je určena především na přípravu programů,
zatímco na jejich realizaci se podílí SFŽP prostřednictvím speciálního
programu podpory, a v některých případech rovněž soukromé osoby (např.
investoři staveb v rámci uložených kompenzačních opatření). Vzhledem
k tomu, že náklady na realizaci záchranných programů zatím nejsou známy,
nebylo možno zahrnout případnou dotaci SFŽP do příjmů. Předpokládáme, že
v roce 2003 bude pouze zahájeno zpracování vzorových záchranných programů
vybraných druhů ve spolupráci s Agenturou ochrany přírody a krajiny.
Zajištění likvidace prošlých léčiv
...........................................................................500
000,- Kč
Podle zákona č. 79/1997 Sb., o léčivech a o
změnách a doplnění některých souvisejících zákonů, byly náklady na
zajištění zpětného odběru a zneškodnění léčiv s prošlou expirační lhůtou
hrazeny okresními úřady. S léčivy přitom musí být nakládáno jako
s nebezpečnými odpady. Podle č. LXXXIII zákona č. 320/2002 Sb. přechází
tato povinnost na krajský úřad. Do konce roku 2002 bude radě kraje navržen
systém úhrady těchto nákladů. Jejich výši v roce 2003 odhadujeme na
základě údajů převzatých z okresních úřadů na 600 tis. Kč.
Zajištění zpracování posudků EIA
.........................................................................680
000,- Kč
Podle § 9 odst. 1 zákona č. 100/2001 Sb. o
posuzování vlivů na životní prostředí příslušný úřad smluvně zajišťuje
zpracování posudků k dokumentacím „EIA“. Převážná část těchto nákladů se
vrátí, protože podle § 18 odst. 3 zákona je částka uhrazená zpracovateli
posudku úřadem vyfakturována oznamovateli. Pokud oznamovatel částku
nezaplatí, úřad mu nevydá stanovisko. Cena za zpracování posudku se může
pohybovat v rozsahu od 10 do 100 tis. Kč dle náročnosti. Celková částka je
závislá na počtu akcí u kterých bude požadováno posouzení a dále rozsahu
jednotlivých záměrů.
Zajištění kontrolních rozborů pro řízení
.................................................................80 000,-
Kč
Krajský úřad má všeobecnou kontrolní
pravomoc zejména na úseku odpadového hospodářství. Při jejím výkonu mohou
vznikat náklady na odběr vzorků odpadů a stanovení jejich složení a
vyluhovatelnosti. V případě nákladů na stanovení kvality odpadních vod
v souvislosti s agendou poplatků za jejich vypouštění do vod povrchových
hradí veškeré náklady SFŽP. Navrhujeme proto v uvedené výši zahrnout do
rozpočtu částku na nutné výdaje při zajišťování důkazů v rámci vlastní
kontrolní činnosti na úseku odpadového hospodářství.
Zajištění
zpracování znaleckých posudků pro řízení IPPC……………………200 000,- Kč
Posouzení, zda navrhované technologie
průmyslových a zemědělských výrob odpovídají stupni nejvyšší úrovně
stávajícího poznání (technologiím BAT), bude pro běžná řízení zajišťovat
pro Krajský úřad Agentura IPPC zřizovaná Ministerstvem životního prostředí
bezplatně. Pro složitá technologická zařízení však bude nutno objednat
znalecký posudek u oprávněných specialistů. Zde se jedná především o
případy, kdy bude docházet k různým kombinacím technologií a k dodávkám
jednotlivých částí technologií od různých výrobců. Navržená výše
finančních prostředků odpovídá zpracování dvou znaleckých posudků.
Celkem upravený
návrh – 18 280 tis. Kč
V původním požadavku odboru byly zahrnuty ještě položky na
znalecké posudky pro ostatní řízení ve výši 100 tis. Kč a na přípravu
vyhlášení přírodního parku Litvínovská údolí, u které došlo ke snížení o
150 tis. Kč.