Orientační nabídka


 

Hejtman Jiří Šulc se ptá náměstka generálního ředitele Českých drah Jiřího Koláře

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Hejtman Jiří Šulc se ptá náměstka generálního ředitele Českých drah Jiřího Koláře
Přinášíme plné znění rozhovoru Jiřího Šulce s náměstkem generálního ředitele ČD Jiřím Kolářem. Je také publikován v Krajských novinách Ústeckého kraje.
 

 
 

Jiří Šulc (vlevo) a Jiří Kolář
Jiří Šulc (vlevo) a Jiří Kolář

 

 

Netradiční rozhovor

Hejtman Jiří Šulc se ptá náměstka generálního ředitele Českých drah Jiřího Koláře

O JÍZDNÉM, ZPOŽDĚNÍ I NOVINKÁCH NA ŽELEZNICI

Role se mění; hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc nebude na otázky odpovídat, ale naopak je pokládá, a to náměstkovi generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiřímu Kolářovi.

JŠ: Jaké novinky pro Ústecký kraj připravují České dráhy v roce 2008?

JK: Prakticky po celý rok 2008 bude platit jízdní řád, který vstoupil v platnost na začátku prosince 2007. V něm se změnila například taktová ramena osobních vlaků, kdy jezdí přímé osobní vlaky z Děčína směrem na Most a z Ústí nad Labem do Roudnice nad Labem. Novinkou je také propojení regionálních vlaků Ústeckého a Středočeského kraje, takže jsou vedeny přímé osobní vlaky z Ústí až do Prahy. Více spojů v pravidelných intervalech bylo zavedeno i na dalších tratích. Snažíme se zlepšit také přípojové návaznosti v důležitých přestupních uzlech. Tyto prvky chceme posilovat i při přípravě jízdního řádu na další rok, která začne již za několik týdnů. Proto by občané měli své poznatky a návrhy ke zlepšení jízdních řádů  zasílat na krajský úřad Ústeckého kraje již nyní.          

JŠ: V nedávné době jsem já i náš odbor dopravy a silničního hospodářství obdrželi četné stížnosti na zpoždění vlaků. Vlaky na podzim jezdily opravdu více zpožděné než jindy. Slýcháme omluvy s odkazem na stavební práce. Výsledky staveb na regionálních tratích jsou ale v osobní dopravě jen málo vidět, po výluce vlaky jezdí často stejnou rychlostí jako před stavbou a cestující sami uvádějí, že s tím už ztrácejí trpělivost. Máte nějaké možnosti výluky eliminovat nebo po jejich ukončení přinést cestujícím alespoň nějaké benefity?

JK: Málokdo ví, že železniční tratě nepatří Českým drahám. My si musíme trasy pro všechny vlaky objednat a zaplatit u státu, kterému patří téměř všechny veřejné železnice u nás. Proto máme poměrně malý vliv na přípravu výluk a jejich realizaci. Je to podobné jako u provozu na silnicích. Autobusový dopravce nebo vlastník auta může jen těžko ovlivnit opravy silnic, objížďky, zácpy. Ale nelze říci, že bychom zůstali s rukama v klíně a jen vzdychali nad touto situací. Jako největší zákazník ve využívaní tratí se snažíme s kolegy z firem, které vlastní tratě a připravují výluky, koordinovat opravy tratí a plánovat je tak, aby zdržení vlaků byla co nejmenší. 

JŠ: Dříve bývalo běžné podle vlaků si řídit hodinky, vlaky nejsou ovlivněny ani zácpami ani jinými vlivy jako silniční doprava. Cestující tak od nich očekávají 100 % spolehlivost. Jaká další opatření tedy plánují České dráhy k zamezení stále se zpožďujících spojů?

JK: Jednáme s vlastníkem tratí, kterým je státní organizace Správa železniční dopravní cesty, o co nejlepší koordinaci výluk. V případě dlouhodobějších akcí se pak připravují celé nové výlukové jízdní řády, do kterých se snažíme zapracovat co nejvíce možných mimořádných vlivů způsobených stavební činností. Tím lze minimalizovat možná zpoždění. Další cestou jak zlepšit přesnost vlaků v celém regionu je například omezení čekacích dob na zpožděné přípoje. Všem cestujícím se chci omluvit za případná zpoždění vlaků a požádat je o trpělivost s výlukami našich kolegů ze Správy železniční dopravní cesty.        

JŠ: Co chystáte v oblasti zlepšení kvality cestování ve vlacích ČD?

JK: Hovořil bych o celkovém zlepšení kultury cestování na železnici, změny se týkají totiž nejen vlaků, ale také nádraží. Probíhá rekonstrukce ústeckého hlavního nádraží, která se blíží do finále. Opravou a oživením projde také nádražní budova v Teplicích a v Chomutově. Zlepšujeme také informační servis či rozšiřujeme možnost nákupu jízdenek přes internet. Dnes je tak možné na internetu zakoupit vlakové jízdenky prakticky na všechny rychlíky, které Ústeckým krajem projíždějí.    

JŠ: Dočkáme se v Ústeckém kraji nových vozidel, které zpříjemní veřejnosti cestování?

JK: Ano. A první z nich v kraji již jezdí. Na neelektrifikovaných tratích jsou to motorové jednotky Regionova. V kraji jezdí již čtyři tyto soupravy. Dvě v jeho severní části, na Děčínsku, a dvě na Lounsku. Nabízejí mnohem vyšší komfort cestování než staré hranaté motoráčky. Dokonce v jedněch novinách nám čtenářka dávala tento vůz za vzor zlepšování kvality cestování soukromými podniky. Ale spletla se, je to vlak Českých drah. Dalšími moderními vlaky, které se začaly objevovat v Ústeckém kraji,  jsou patrové příměstské jednotky City Elefant. Jezdí na osobních vlacích mezi Ústím nad Labem, Lovosicemi a Prahou. Nabízejí komfort srovnatelný s vlaky EuroCity.  

JŠ: Ústecký kraj musel kvůli nedostatečné vytíženosti některé spoje pro rok 2008 neobjednat. Nebudou tedy hrazeny v tzv. závazku veřejné služby. Hlavním důvodem byla právě ekonomická nevýhodnost a neúměrně vysoká prokazatelná ztráta z jejich provozu ve vztahu k nízkému počtu cestujících. Budete tyto spoje provozovat na vlastní podnikatelské riziko?

JK: Prakticky nikde v Evropě nejsou osobní vlaky provozovány na podnikatelské riziko dopravce. Naopak soukromé společnosti, které v tomto oboru podnikají, provozují osobní vlaky jen díky dofinancování ztráty z veřejných rozpočtů a účtují si i přiměřený zisk. Bez veřejné podpory jsou jen speciální turistické železnice například ve Švýcarsku nebo vlaky jako je Orient Expres. Ceny za jejich použití však mnohanásobně převyšují běžné tarify normálních železnic.     

JŠ: Ústecký kraj by tyto spoje dále dotoval, ale za současné situace, kdy jsou tyto spoje takřka prázdné, to není možné. Docházelo by tak k mrhání peněz daňových poplatníků, když stejné množství cestujících stejně rychle přepravíme autobusy. Co tedy uděláte, aby taková situace nenastala na dalších tratích  a regionální přepravu jste zde nemuseli uvolnit autobusovým dopravcům, kteří jsou pro kraj někdy výhodnější?

JK: Samozřejmě, že chceme zajišťovat co největší rozsah dopravy. Je to cíl každého podnikatele. Zároveň ale nesmíme vytvářet další ztrátu z těchto vlaků. Kromě kraje nebo obcí není nikdo jiný, kdo by ztrátové vlaky mohl podporovat. My se snažíme snižovat náklady a přilákat co nejvíce cestujících. To se nám v posledních letech daří například díky modernizaci souprav. Dále nabízíme řadu služeb a cestovních možností, které autobusy nabídnou jen těžko. Jde například o přepravu jízdních kol, kterou nabízíme prakticky ve všech regionálních spojích. Další cestou jak přitáhnout více cestujících jsou například různé zlevněné jízdenky a slevy. Další možností je zrychlení spojení a zlepšení přípojových návazností.           

JŠ: Jaké ceny platí Českým drahám Ústecký kraj v porovnání s cenami, které si účtujete u jiných krajů? Existuje nějaké srovnání?

JK: S každým krajem máme smlouvu na úhradu a rozsah dopravy, takže takové srovnání existuje. Ústecký kraj nám hradí něco přes 50 Kč za jeden kilometr jízdy vlaku. Aby byla ztráta zcela uhrazena, měla by být tato částka o necelou dvacetikorunu vyšší. Jedná se o jeden z nejnižších příspěvků na osobní vlaky v České republice. Běžná úhrada od krajů je vyšší. Pro zajímavost například v Maďarsku je úhrada ztráty osobních vlaků dvojnásobná. Na Slovensku, které určitě stále vnímáme jako toho menšího a slabšího bratra z bývalé federace, dosahuje úhrada ztráty osobních vlaků přibližně 115 Kč na kilometr. V sousedním Německu je to dokonce téměř 130 Kč.      

JŠ: Kolik lidí by muselo cestovat obyčejným regionálním železničním spojem, aby byl výdělečný? Jaké procento míst je potřeba ve vlaku zaplnit k dosažení rentability?

JK: Cestující dnes hradí asi třetinu nákladů na provoz osobního vlaku. Pokud by měl platit tedy veškeré náklady, musel by být vlak obsazen asi 3krát více nebo by cestující museli platit trojnásobné jízdné. Ani jedno není reálné. Podobná situace je ale také u městských dopravních podniků u nás i v zahraničí.    

JŠ: Jaká je průměrná obsazenost vlaků v Ústeckém kraji?

JK: Velmi dobrá. Ten průměr je kolem 40 až 50 procent. Samozřejmě, že vlaky ve špičce jsou obsazeny více. Tam je to kolem 100 procent. V sedle, na okraji dne, je to přirozeně méně. Těžko lze ale lidem říci, že se domů nedostanou z druhé směny, z kina nebo z divadla. Rozdíly jsou samozřejmě i na jednotlivých tratích. Zatímco na jedné je vytížení vlaku vyšší, i několik tisícovek cestujících denně, na jiné trati se jedná o desítky až stovky cestujících za celý den.   

JŠ: Od 9. 12. jste cestujícím připravili změnu tarifu, kdy i Vaše předplatitele nepřímo nutíte k nákupu čipové karty za 600 Kč na 3 roky. Dostal jsem i zprávy, kdy méně movití cestující v našem kraji těžko mohou takovou částku jednorázově uvolnit. V tom je možná náš kraj specifický, na rozdíl třeba od bohatých středních Čech. Nebyl to krok příliš unáhlený? Nebojíte se nepříjemných důsledků pro některé relace?

JK: Nedomnívám se, že by šlo o unáhlený krok ani že by bezprostředně ohrozil budoucnost některých tratí. Systém In karty funguje již řadu měsíců a postupně se do něj zapojují další nabídky a slevy. Nyní lze díky In kartě pořídit výrazně levněji i zpáteční jízdenky nebo traťové lístky, které cestující využívají při pravidelném dojíždění do zaměstnání. Investice do In karty se v mnoha případech vrátí během velmi krátké doby. Například měsíční traťová jízdenka z Mostu do Ústí nad Labem, tedy na 46 kilometrů, stojí 1764 Kč, přičemž s In kartou vyjde na 1323 Kč. V obou případech jde ale o velmi výhodné cestování. Při 20 pracovních dnech a 2 cestách denně vyjde jedna jízda na 44 Kč a s In kartou dokonce jen na 33 korun. In karta ale nabízí mnohem více výhod: Slevy na různé typy jízdenek, slevy při cestách do zahraničí, levnější nákup rezervačních dokladů a v neposlední řadě i levnější nákupy ve více než 5 000 obchodech zapojených do systému Spherecard. Nákup In karty se tak vyplatí i občanům, kteří cestují vlakem poměrně málo.              

JŠ: Plánujete v dalších letech zdražení nebo naopak zlevnění jízdenek pro cestující nebo další atraktivní nabídky využitelné při dojíždění?

JK: Ceny našich jízdenek ovlivňují především ceny vstupů, např. elektřiny, nafty, oprav vozidel či ceny nových vlaků, které nakupujeme. Musím  říci, že ceny vstupů jsou dnes na evropské úrovni. Dalším faktorem jsou pak ceny naší konkurence. Podle toho se tedy budou vyvíjet i ceny za jízdu vlaky Českých drah. Při cestování vlakem lze ale určitě ušetřit, nejen díky zmíněné a musím říci velmi výhodné In kartě. Nabízíme i další slevy. Loni jsme zavedli jízdenku Regionet pro Ústecký kraj a nedávnou novinkou je Regionet Labe - Elbe. Jsou to cenově velmi zajímavé jízdenky nejen pro turisty. Každému, kdo chce při cestování ušetřit, bych rozhodně doporučil navštívit některou z našich pokladen, ČD center nebo internetové stránky www.cd.cz, kde lze získat podrobné informace o slevách na železnici. 

Podstatná část tohoto rozhovoru byla publikována na stránkách krajských novin Ústeckého kraje, jež vyšly dnes, tj. v pátek 25. ledna,  jako příloha MFDnes, Práva a Deníku. 

 

Hejtman Jiří Šulc se ptá náměstka generálního ředitele Českých drah Jiřího Koláře

 
Zodpovídá: Mgr. Zbyněk Šebesta
Vytvořeno / změněno: 24.1.2008 / 25.1.2008 | Zveřejnit od-do: 25.1.2008-24.2.2008
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém