Odpověď pro Lidmilu Zikovou, ASB - architektura, stavebnictví, bydlení (lidmilaz@jagamedia.cz)ze dne 7.1.2006
Dotaz (v původním znění):
dovoluji si Vás požádat o spolupráci s
časopisem ASB (architektura, stavebnictví, bydlení,info připojuji)na našem tématu
o dopravních cestách v ČR. Proto Vám zasílám několik otázek, které by téma měly
doplnit pohledem z jednotlivých oblastí republiky. Prosím o odpověď do pátku 13.1.
Otázky:
1) V jakém stavu je
železniční a silniční infrastruktura ve vašem kraji?
2) Má kraj
dostatek prostředků na údržbu obnovu a rozvoj silniční sítě?
3) Jak lze podle
vás řešit zanedbanost regionálních silnic nižších tříd?
4) Jaké
investice v oblasti dopravní infrastruktury plánujete v nejbližší době?
Odpověď:
1) Dopravní infrastruktura v regionu je nevyhovující, převážně se jedná o silniční a dálniční síť. Zlepšení dopravní infrastruktury je jedním z úkolů, který museli řešit zpracovatelé konceptů Územního plánu velkého územního celku Ústeckého kraje, který je veřejně projednáván právě v těchto dnech. Jen vymezení koridorů a ploch pro veřejně prospěšné stavby v tomto dokumentu představuje 165 dopravních staveb (mj. silniční, železniční, cyklostezky, vodní díla).
2) Ústecký kraj za dobu své existence investoval do údržby jemu svěřených silnic a do investic přes 0,7 miliardy korun. Ročně tyto prostředky dosahují v období posledních dvou 300 milionů korun. Přesto tyto částky nepostačují k zajištění nápravy, slovy hejtmana Jiřího Šulce: „Peníze, které může krajská samospráva věnovat do oprav a údržby pouze umožňují, aby se katastrofální stav silnic ještě nezhoršoval.“ Zanedbanost silnic a dopravních staveb (mostů) v Ústeckém kraji je odhadována na úrovni 4 miliard korun, které by bylo potřeba investovat najednou.
3) Zastupitelstvo Ústeckého kraje odsouhlasilo v rozpočtu pro rok 2006 nejen 237 milionů korun pro investice v oblasti dopravy, ale souhlasilo také se zahájením čerpání úvěru, z kterého mají být hrazeny mimo jiné investiční akce v oblasti dopravy a silničního hospodářství na rekonstrukci silničních mostů a silnic II. a III. třídy.
4) Tyto plány se v současné době připravují a nejsou, vzhledem k termínu odsouhlasení krajského rozpočtu na rok 2006 ještě schváleny orgány krajské samosprávy. Budou pochopitelně pokračovat investiční akce z předchozího období. Mezi ty nejdůležitější patří stavba tzv.Západního mostu v Litoměřicích, rekonstrukce silnice Podbořany – Lubenec, dokončení rekonstrukce Masarykovy ulice v Litoměřicích. K zamýšleným novým investicím v roce 2006 patří mj. budování komunikací k budoucím hraničním přechodům s provozem vozidel do 3,5 t Brandov – Olbernhau, Hora Sv.Kateřiny – Deutscheinsiedel, Sněžník - Soví brána, Lobendava - Langubrkersdorf nebo Fukov – Oppach.
připravil: František Janačík, kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení informací a vnějších vztahů
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 788
janacik.f@kr-ustecky.cz