V úterý 3. 4. 2012 proběhl na půdě Krajského úřadu v Ústí nad Labem seminář na téma Certifikace regionálních produktů, který pro zájemce připravila obecně prospěšná společnost České Švýcarsko společně s Ústeckým krajem. Lektorka Michaela Andělová provedla účastníky semináře celým procesem certifikace. Jako příklad dobré praxe vystoupil jednatel společnosti Nobilis Tilia Zbyněk Šedivý. Ve svém příspěvku přítomné naladil vůněmi a přípravky z výrobního programu společnosti, která má několik produktů označených značkou Regionální produkt a věnuje se nejen výrobě přírodní kosmetiky, ale také aktivně podporuje soudržnost v regionu Českého Švýcarska. Motto společnosti je „Nobilis Tilia – VÍC NEŽ JEN KOSMETIKA“ a pod tímto od roku 2005 organizuje na Vlčí Hoře u Krásné Lípy červnové Svatojánské slavnosti bylin, které si získaly oblibu u velmi širokého okruhu návštěvníků celé příhraniční oblasti.
Na konci semináře proběhla diskuze nad přínosem certifikace, přítomní se také ptali na administrativu spojenou s vlastním procesem certifikace a následně na způsoby označení a prezentaci výrobků s regionální značkou. Společnost Nobilis Tilia byla dobrým příkladem, jak lze propojit komerční aktivitu s atraktivním turistickým balíčkem, který lze nabídnout návštěvníkům.
„V současné době je region Českého Švýcarska jediný z Ústeckého kraje, kde lze certifikovat regionální výrobky. V tomto roce budeme usilovat o to, aby v každém destinačním regionu Ústeckého kraje, který se pro návštěvníky a turisty prezentuje jako Brána do Čech, mohl výrobce nebo poskytovatel po splnění kritérií certifikovat své výrobky nebo služby,“ řekl k tématu Radek Vonka, radní Ústeckého kraje pro regionální rozvoj, cestovní ruch a projekty EU, a dodal: „Není to jen o tom, aby měl výrobek označení „Regionální“, ale hlavně jde o následnou podporu a prezentaci této značky na veřejnosti. Budeme ještě zvažovat, jakým způsobem se do celonárodní certifikace regionálních produktů zapojíme. Prvním krokem teď bude návrh vizuálního označení. Další postup budeme ještě projednávat s řediteli jednotlivých destinačních oblastí Brány do Čech, tzn. Českého středohoří, Dolního Poohří, Krušných hor a Českého Švýcarska.“
O značku „Českosaské Švýcarsko regionální produkt“ lze zažádat v Krásné Lípě u společnosti České Švýcarsko o.p.s., více najdete na www.ceskesvycarsko.cz. V České republice se v současné době nachází několik regionů, které mohou vydávat označení Regionální produkt. Celou iniciativu zaštiťuje občanské sdružení Asociace regionálních značek.
Připravila: Mgr. Petra Ludwigová, oddělení regionálního rozvoje a cestovního ruchu KÚÚK