TISKOVÁ ZPRÁVA SE ZVUKOVÝMI PŘÍLOHAMI ze dne 24. 11. 2004
Jiří Šulc: Vyjednávání o potřebě dostavby dálnice D8 pokračují
U jednacího stolu se na schůzce v kanceláři hejtmana sešli 23. listopadu 2004 zástupci osmi ekologických iniciativ v čele s Miroslavem Patrikem z organizace Děti Země, dále zástupci ministerstev dopravy a životního prostředí ČR a Ředitelství silnic a dálnic ČR, a.s. (ŘSD). Miroslav Patrik oznámil, že ekologické organizace připravují stažení všech žalob podaných proti výstavbě dálnice v úseku Trmice – státní hranice, přičemž první z žalob, jedna ze dvou, jimiž organizace napadala rozhodnutí Krajského úřadu Ústeckého kraje, byla stažena v průběhu dne. Obdobný postup v průběhu jednání navrhly ekologické iniciativy i v případě žalob, podaných proti vydání stavebního povolení na stavby v úseku Řehlovice - Lovosice. Zde ale tento vstřícný krok podmiňují zahájením jednání o jiné variantě vedení dálnice Českým středohořím. Namísto dvou tunelů (Prackovice, Radejčín) chtějí prosadit výstavbu jednoho, v délce 3,35 km v lokalitě Kubačka. V případě že by jimi navrhovaná varianta byla Ministerstvem dopravy ČR a ŘSD přijata, přislíbili maximální podporu pro nové projednání dokumentace v územním řízení. Obdobnou podporu návrhu vyjádřil i zástupce Ministerstva životního prostředí ČR Daniel Vondrouš,
„Nynější varianta vedení dálnice Českým středohořím již ale územní rozhodnutí má a čeká se na stavební povolení. Z tohoto pohledu návrh ekologů termín dokončení dálnice oddaluje, a to nejméně o tři roky. Je ale také pravda, že pokud ekologové žaloby proti stavebnímu povolení na tento úsek dálnice nestáhnou, zdržení může být ještě delší. Jsou tu zkrátka varianty k dalšímu jednání a já jsem připraven všechny strany svolat k jednomu stolu ještě v tomto roce,“ uvedl po schůzce hejtman Jiří Šulc. Současně ocenil korektnost a vstřícnost všech stran, které se schůzky zúčastnily. „Jsme v situaci, kdy vybíráme z řešení, z nichž každé je špatné. Dálnice by středohořím vést neměla, ale tuto chybu někdejších socialistických plánovačů už nenapravíme. Nejlepší z variant dostavby dálnice D8 je, kvůli obcím trpícím nadměrnou kamionovou dopravou, ta nejrychlejší. A jsem rád, že tento pohled je blízký všem, kteří se dnešní schůzky zúčastnili,“ uzavřel hejtman Ústeckého kraje.
Impulsem pro uskutečnění schůzek byl únik několika tisíc litrů kyseliny fosforečné po nehodě cisterny v obci Velemín, ležící na dopravně přetížené silnici E55 dne 18. října 2004.
Zvukové přílohy ke stažení - vyjádření Jiřího Šulce
„Myslím, že pozitivní skutečnost je ta, že jsme si názory vyměňovali vesměs v klidu a shodli jsme se na další schůzce. Možná že k závěrům nedojdeme hned, bude potřeba tomu věnovat další čas a možná i značné finanční prostředky, ale ty nebudou utraceny zbytečně, pakliže dospějeme k variantě, která umožní výstavbu dálnice přes České středohoří v co nejkratším termínu.“
„Oni upozorňovali na obojživelníky a Jeřáb český, nicméně já bych upřednostnil celkové dopady na krajinu. Dálnice tam bude existovat staletí a to nejdůležitější je omezit pohyb kamionů přes osídlené obce.“
Připravil: František Janačík, kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení informací a vnějších vztahů
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 788