Způsob zajištění veřejné dopravy a je rozdělení stanovuje Zákon č. 194/2010 Sb. o veřejných službách v přepravě cestujících předpisů. Na základě toho lze zjednodušeně rozdělit největší objednavatele v Ústeckém kraji na tři typy zástupců - Ústecký kraj, Ministerstvo dopravy a jednotlivá města s vlastní městskou dopravou.
Ústecký kraj na svém území objednává a hradí provoz:
- osobních a spěšných vlaků, ve výjimečných případech z vlastní vůle doobjednává rychlíky,
- linkové autobusy spojující na regionální úrovni jednotlivé obce a města, ve výjimečných případech po dohodě ze sousedním krajem i mimo své území,
- přiobjednává si u vybraných měst zajíždění autobusů za hranice města do okolních obcí (Litvínov, Most a Ústí nad Labem).
Svou regionální dopravu a její parametry kvality ve směru k cestujícím zastřešuje pod marketingovou značkou Doprava Ústeckého kraje.
Ministerstvo dopravy ČR plošně objednává a hradí:
- dálkové vlaky kategorie R, EC, EN (rychlíky a mezinárodní vlaky).
Města v Ústeckém kraji objednávají a hradí:
- městskou dopravu na území svého města (autobusy, trolejbusy, tramvaje, lanovka).
Poté zde ještě existuje kategorie autobusových případně železničních dálkových komerčních linek (obvykle přesahují hranice více krajů, zejména směrem do Prahy, nebo také hranice státu). Tyto linky nespadají do žádné objednávky a jsou provozovány pouze na podnikatelské riziko dopravce.
Ústecký kraj tedy objednává a organizuje jízdní řády na „svých“ linkách zajišťovaných regionálními autobusy a osobními a spěšnými vlaky. Dále se podílí na vybraných příměstských linkách, kde je však v rozhodovacích dispozicích částečně omezen rozsahem nabídky městské dopravy k hranici města, odkud chce kraj dále dopravu přiobjednávat (část linky platí město, část kraj).
Rozsah dopravy na dálkových vlacích kategorií R, EC, EN může Ústecký kraj ovlivňovat jen podáváním žádostí o změnu a záleží jen na Ministerstvu dopravy ČR, zda vyhoví.
Stejné pravidlo platí v případě městské dopravy, která spadá pod vedení jednotlivých měst.