Smluvními stranami jsou na jedné straně Česká republika, zastoupená Danem Ťokem, ministrem dopravy, na straně druhé všemi kraji ČR zastoupenými svými hejtmany (příp. primátorkou) a Asociace krajů České republiky zastoupenou Janou Vildumetzovou, předsedkyní Rady Asociace krajů ČR na straně třetí. Po podpisu hejtmana ÚK přibydou ještě podpisy z Karlovarského kraje, Hlavního města Prahy a Asociace krajů České republiky.
Dnes podepisovaný dodatek č. 1 k výše uvedené smlouvě upravuje způsob zajištění financování v případě využití podpory z Operačního programu Doprava (OPD) na pořízení železničních kolejových vozidel. V případě využití podpory z OPD se se kraje zavazují zajistit, aby dopravce pro plnění předmětných veřejných služeb po skončení platnosti smlouvy o veřejných službách zadané na základě přímého zadání s dobou plnění nejvýše do roku 2023 byl vybrán na základě otevřeného nabídkového řízení, a takto vybraný dopravce po dobu platnosti nové smlouvy o veřejných službách pro plnění veřejných služeb využíval předmětná železniční vozidla pořízená s využitím OPD.
Jednodušeji se dá říci, že krajům, které chtějí vozidla pořizovat z programu OPD, budou dále poskytovány finanční prostředky i po roce 2023, pokud nový dopravce vzejde z otevřeného nabídkového řízení. Zároveň musí takový dopravce po dobu plnění smlouvy používat vozidla pořízená s pomocí OPD.