V Ústeckém
kraji se z OP Spravedlivá transformace financuje např. modernizace školské
infrastruktury – konektivita škol a odborné učebny, také vzdělávání ve firmách,
projekty pro rozvoj podnikání malých a středních podniků, obnova krajiny
postižené těžbou uhlí, odpadové hospodářství, kreativní průmysl, v oblasti
sociální pak podpora sociální práce a prevence předčasných odchodů žáků ze
základních škol a nedokončeného základního vzdělání. Nechybí ani podpora
projektů v oblasti výzkumu a vývoje a posílení vědeckovýzkumných kapacit.
Všechna tato důležitá témata včetně podpory vzdělanosti a zvyšování kvalifikace
obyvatel kraj podporuje nejen jako součást OPST, ale také ve svých krajských
programech. Není to tedy tak, že by kraj nečinně čekal na peníze
z Evropské unie.
To je příklad i
kritizované absence náborových příspěvků pro učitele. Není důvod, aby na ně
Ústecký kraj čerpal prostředky z OPST ve chvíli, kdy má vlastní funkční
dotační titul – Náborové příspěvky pro pedagogy.
Pak je možné,
aby šla velká část finančního objemu proudila třeba v podobě voucherů na
podporu místních podnikatelů.
Oblasti podpory jsou ve shodě
se zástupci odborných pracovních skupin vybrané a připravené nejen tak, aby
odpovídaly zaměření celého operačního programu, ale také se znalostí regionu a
jeho potřeb. Diskuze o nich od počátku probíhá
veřejně.
V rámci
např. strategických projektů jsou připravené aktivity zaměřené na moderní
zdroje energie a jejich využití, na vodíkovou mobilitu, na vzdělávání, vědu a
výzkum. Nejedná se o výstavbu továren a už vůbec ne o těžbu uhlí.
Aktivity,
které by se měly v Ústeckém kraji realizovat se zapojením prostředků z OPST,
všechny míří k rozvoji regionu, k posunu k moderním
technologiím, k využití nových zdrojů energie, a především k podpoře
místních lidí, jejich vzdělanosti, kvalifikace, kreativity, podnikatelských
záměrů a zvýšení kvality jejich života.