Viking Beyla, která v pátek 1. 5. 2015 večer spustila kotvy v Děčíně na své plavbě do Mělníka, svými rozměry délka 110 m, šířka 11,47 m a výkon motorů 2500 HP, patří mezi největší plavidla na vnitrozemských vodních cestách, takže průjezdu takového kolosu si nevšimne jen málokdo. Vzhledem k nízkým stavům hladiny na Labi, byla pro pohon místo šroubů použita vodometka, což je v našich šířkách velmi nezvyklý způsob pohonu, ale ukazuje jistou cestu jak se vyrovnat s různou situací na naší nejdelší řece.
Viking Beyla vyplouvá v pondělí 4. 5. 2015 v 8 hodin ráno z Mělníka. Nocovat by měla z pond+lí na úterý v Litoměřicích, odkud bude vyplouvat 5. 5. 2015 odhadem v 7 hodin ráno, jelikož v 8.10 minut je nahlášena na Střekovká zdymadla. Potom již jede rovnou do Německa.
Tato kráska patří společnosti Viking Cruisers se sídlem v USA. Hlavní provozní sídlo je v Basileji ve Švýcarsku. Společnost nejprve začínala se čtyřmi staršími ruskými loděmi a postupně se její flotila rozrostla na několik desítek lodí. Společnost má působnost po celé Evropě, v Rusku, Číně, jihovýchodní Asii a Egyptě.
Naše říční plavba se vzpamatovává z povodní. Na řekách se objevují více lodě osobní než nákladní. Problematické ovšem pro tyto zahraniční lodě, jako je právě Viking Beyla, bude naším ministerstvem dopravy stále neřešený problém splavnosti Labe mezi Ústím nad Labem a Děčínem.
Foto, text: Miroslav Neumaier