Ústecký kraj je rozdělen na
15 soutěžených oblastí (z toho 1 byla soutěžena již v roce 2011) a 2
oblasti, které na základě dohody o spolupráci s městy zajišťují místní
dopravní podniky. V letech 2013 a 2014 tak proběhlo 14 soutěží, které jsou
až na 1 výjimku uzavřeny a vítězní dopravci již intenzivně pracují na přípravě
zahájení provozu k 1.1.2015.
„Rozdělením na oblasti se
daří nejen lépe organizovat nabídku odpovídající poptávce, ale také
minimalizovat případné komplikace plynoucí z různých odvolání neúspěšných
dopravců. To se mimochodem osvědčilo v praxi a ukázalo se, že pečlivá
příprava veřejných zakázek byla provedena správně,“ řekl radní pro dopravu Jaroslav
Komínek.
Neméně významným bonusem soutěžení jsou
nabídnuté ceny, které jsou v průměru výrazně pod úrovní stávajících cen. Dnes
je průměrná cena prokazatelné ztráty v linkové dopravě bez odečtení tržeb
na úrovni 34,75 Kč / 1 km, nově od roku 2015 klesne na úroveň 26,07 Kč / 1 km.
Pokud se potvrdí celkové
úspory plynoucí z nových zakázek, otevírá se prostor pro možnou realizaci
dalších projektů dopravního významu, které mohou zlepšit službu cestující
veřejnosti, např. podpora výstavby přestupních terminálů nebo rozvoj zážitkové
železnice na vybraných tratích.
Ústecký kraj musí nové
dopravce vybírat podle pravidel Evropského společenství transparentním
nediskriminačním způsobem ve veřejných soutěžích a na omezenou dobu. Celý
proces je časově náročný a jeho počátky sahají již do roku 2012, kdy proběhla
řada analýz předpokládaného vývoje poptávky po přepravě, a byl vytvořen
dopravní koncept pro léta 2015-2024. Průběh soutěže a samotné vyhlášení
výsledků byl náročný jak na tvorbu dopravního konceptu a kvalitativních
požadavků zvyšujících úroveň služby, tak zejména na sladění s náročnými
legislativními podmínkami.
Připraveno ve spolupráci s oddělením dopravní obslužnosti
Rozdělení oblastí od 1.1. 2015