Orientační nabídka


 

Občanská poradna Teplice

Poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, na žádost ze dne 19. 4. 2015.
 

 
 

Dotaz žadatele: (doslovný výňatek)

 

„Občanská poradna Teplice se sídlem Thámova 711/20, Trnovany, 415 01 Teplice 1, byla vyřazena z páteřní sítě sociální služeb Ústeckého kraje a to na základě informací o ní poskytnutých Magistrátem Teplice a to Bc. Ivou Tichou, vedoucí sociálního odboru.

Žádám po poskytnutí informací na základě zákona 106/1999 Sb. a to:

  • co přesně Bc. Iva Tichá z Magistrátu Teplice uvedla o Občanské poradně Teplice v odpovědi na dotazník zaslaný jí Ústeckým krajem a jak své odpovědi zdůvodnila

  • zda uvedla, že je služba v lokalitě nepotřebná, zda uvedla, že není jedinečná a o jaké argumenty a šetření své informace opřela a zda uvedla, že se službou Magistrát Teplice nespolupracuje

  • žádám, aby mi byla zaslána do mé datové schránky nasunovaná kopie dokumentu zaslaného Magistrátem Teplice, Bc. Ivanou Tichou, na základě kterého byla Občanská poradna Teplice vyřazena z páteřní sítě sociálních služeb Ústeckého kraje a následně jí nebyly na rok 2015 poskytnuty Ústeckým krajem dotace na provoz…“

 

Odpověď:

Dle § 95 písm. g) a h) zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách (dále jen „zákon“), ve znění pozdějších předpisů, zajišťuje kraj dostupnost poskytování sociálních služeb na svém území v souladu se střednědobým plánem rozvoje sociálních služeb a určuje síť sociálních služeb na svém území; přitom přihlíží k informacím obcí sděleným podle § 94 písm. f).

Dle § 101a odst. 1) zákona se krajům k plnění výše uvedených povinností poskytuje ze státního rozpočtu účelově určená dotace na financování běžných výdajů souvisejících s poskytováním základních druhů a forem sociálních služeb v rozsahu stanoveném základními činnostmi u jednotlivých druhů sociálních služeb.

Na základě § 101a zákona došlo od 1. 1. 2015 k tzv. přechodu financování na kraje.

V souladu s přechodem financování nabývá mnohem větší váhy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období 2015–2017. V tomto strategickém dokumentu jsou uvedeny obecné informace k výchozí a základní síti sociálních služeb. Základní síť sociálních služeb Ústeckého kraje pro rok 2015 byla schválena usnesením Zastupitelstva Ústeckého kraje č. 72/21Z/2015 ze dne 16. 2. 2015. Střednědobý plán a základní síť sociálních služeb jsou zveřejněny na webu Ústeckého kraje, v sekci sociální péče.

V rámci aktualizace SPRSS v roce 2014 byla vymezena výchozí síť sociálních služeb Ústeckého kraje. Jedná se o seznam všech sociálních služeb, které ji tvořily v době tvorby plánu do 30. 9. 2014. Tato výchozí síť byla podkladem pro definování další podoby sítě sociálních služeb Ústeckého kraje, tzv. základní sítě.

Pro potřeby tvorby základní sítě sociálních potřeb byly do seznamu doplněny služby za 3. čtvrtletí 2014 a dále služby s registrací od 1. 1. 2015.

U každé sociální služby jsou tyto údaje:

  • region poskytování (územní působnost služby v návaznosti na SPRSS),

  • název poskytovatele služby,

  • identifikátor služby,

  • druh a forma služby (pobytová, ambulantní a terénní),

  • cílová skupina, věkové složení,

  • dostupná kapacita služby s ohledem na druh a formu sociální služby prostřednictvím potřebného počtu celkových úvazků pracovníků poskytujících službu a počtu úvazků odborných pracovníků zajišťujících přímou péči.

Pro potřeby definování základní sítě sociálních služeb byla vytvořena tabulka s určitými hodnotícími kritérii vztahujícími se k potřebnosti, efektivitě, nákladovosti, financování, kvalitě, specifikům služby a její spolupráci s obcí a krajem.

Dle těchto kritérií byly ohodnoceny všechny sociální služby. Na hodnocení se podílely všechny obce s rozšířenou působností, které hodnotily služby ve svém obvodu obce s rozšířenou působností. Další kritéria posuzovali pracovníci odboru sociálních věcí.

Služby s bodovým ohodnocením pod 62 bodů byly vyřazeny ze základní sítě sociálních služeb a v návaznosti na tuto skutečnost nemohou být podporovány ze strany kraje – prostřednictvím dotace přidělené kraji od MPSV, z rozpočtu kraje, popř. v rámci projektů financovaných z jiných zdrojů.

Ústecký kraj uskuteční v první polovině roku 2015 aktualizaci Základní sítě sociálních služeb Ústeckého kraje pro rok 2015. V současné době je na webu Ústeckého kraje zveřejněna Žádost o zařazení do Základní sítě sociálních služeb Ústeckého kraje pro rok 2015. Odborní pracovníci odboru sociálních věcí zhodnotí žádost a stanoví termín návštěvy v zařízení, v němž je služba, na níž je o zařazení do sítě žádáno, poskytována.

Ve spolupráci s pracovníky zařízení budou prostřednictvím šetření na místě a na základě dotazníku vyplňována kritéria pro zařazení do základní sítě sociálních služeb. Zástupci obcí s rozšířenou působností budou prostřednictvím dopisu k šetření přizvání a  v případě, že se nebudou moci šetření zúčastnit, bude z jejich strany vyžadováno písemné stanovisko a nové bodové hodnocení sociální služby. Za důležité pokládáme od obcí informace o zkušenostech s poskytováním sociálních služeb dané organizace, o povědomí spokojenosti klientů, předávání případných informací a podílení se na tvorbě komunitního plánu či účasti na setkáních s poskytovateli služeb. Za velmi důležité budou dále považovány informace vztahující se k zastupitelnosti a potřebnosti služby v daném regionu ve vazbě na počet osob využívajících nebo poptávaných konkrétní druh sociální služby. Na základě obdržených bodů v rámci šetření bude s obcí projednán návrh na ne/zařazení sociální služby do základní sítě sociálních služeb.

Postup hodnocení a vyplňování kritérií v rámci tvorby základní sítě sociálních služeb Ústeckého kraje pro rok 2015:

Kritéria vyplňovaná obcemi:

Potřebnost – Soulad s KP obce, Zastupitelnost v lokalitě
Efektivita  - Přínos cílové skupině, Prostupnost
Financování – Podpora obce, Podpora zřizovatele (pouze u p.o. obcí)
Dostupnost – Místní, Časová

Kvalita – nedostatky při kontrolách v IP obce
Specifika služby – Ojedinělost služby, Ojedinělost cílové skupiny
Spolupráce s obcí

O vyplňování kritérií v návaznosti na přechod financování sociálních služeb byli vedoucí odborů sociálních věcí obcí s rozšířenou působností informováni na společném výjezdním zasedání v termínu 18. a 19. září 2014.

Kritéria vyplňovaná krajem:

Potřebnost

  • Nesoulad se SPRSS

    • U příspěvkových organizací soulad se strategií pobytových zařízení, příp. SPRSS v případě, že tento druh služeb není definován KP vůbec.

      Zastupitelstvo Ústeckého kraje schválilo v prosinci 2013 strategický materiál vztahující se k příspěvkovým organizacím Ústeckého kraje. Materiál nese název Sociální služby zabezpečované příspěvkovými organizacemi Ústeckého kraje a skládá se z části informační a situačního přehledu. V roce 2014 došlo k aktualizaci první části – Informace o stavu a možnostech rozvoje poskytování sociálních služeb Ústeckým krajem za rok 2014. V případě souladu p. o. s tímto dokumentem, byly služby ohodnoceny kladným bodovým ohodnocením.

    • Dále byl v rámci tohoto kritéria hodnocen soulad se SPRSS, resp. nesoulad. Služby, které jsou v nesouladu se SPRSS byly ohodnoceny body mínusové hodnoty. Jednalo se zejména o nesoulad u pobytových služeb sociální péče, které vznikly po schválení SPRSS na období 2012–2013 (schválení ZÚK 22. 2.2012). V plánu bylo v cíli 2.1, opatření 2.1.3 uvedeno, že bude docházet k humanizaci pobytových zařízení pro osoby v seniorském věku a nebudování dalších velkokapacitních pobytových zařízení pro seniory a bude docházet k rozvoji služeb komunitního typu. Již v SPRSS 2008–2011 byla uvedena zmínka o transformaci velkých pobytových zařízení pro seniory.

       

  • Vyjádřená potřebnost v Analýze potřebnosti sociálních služeb

    Ústecký kraj prostřednictvím externího dodavatele AUGUR Consulting s. r. o. realizoval v období červen – září 2014 v rámci projektu QUALITAS PRO PRAXIS  aktualizaci analýzy potřebnosti sociálních služeb v Ústeckém kraji. Výstupem je dokument s názvem „Aktualizace analýzy potřebnosti sociálních služeb v Ústeckém kraji 2014“ uveřejněný na webu Ústeckého kraje, viz http://www.kr-ustecky.cz/analyza-potrebnosti-socialnich-sluzeb-v-usteckem-kraji-2014/ds-99700/archiv=0&p1=204835.

    Dokument uvádí relativní míru potřebnosti konkrétních sociálních služeb v konkrétních sledovaných lokalitách, tj. ORP, a to na základě srovnání indexů, které bezprostředně vypovídají o trendech a míře výskytu nebo potenciálním výskytu konkrétních sociálních jevů a sociálních problémů v konkrétních územích.

    Východiskem pro nastavení optimální metodiky sledování potřebnosti sociálních služeb byl matematicko-statistický model výpočtů indexů a ukazatelů agregovaného typu za jednotlivé lokality. Výčet indikátorů vstupujících do výpočtů indexů je obsahem analýzy. 

    V Ústeckém kraji je 16 obcí s rozšířenou působností. V analýze je zobrazen pro každou sociální službu, někde i v dělení dle cílové skupiny, graf zachycující tzv. agregovaný ukazatel relativní potřebnosti služby v jednotlivých ORP Ústeckého kraje. Bodové ohodnocení se odvíjelo od pozice v grafu, a to v protikladu od pozice ORP, ve kterém je služba poskytována. Tzn. pokud bylo ORP na první pozici, získala služba 16 bodů; pokud bylo ORP na druhé pozici, získala služba 15 bodů; .... pokud bylo ORP na patnácté pozici, získala služba 2 body; pokud byla služba na poslední šestnácté pozici, získala služba 1 bod.

Efektivita – vytíženost služby:

  • Ambulantní a terénní forma služby:

    • Hodnoceno na základě údajů uvedených poskytovateli v OK systému. Hlavním ukazatelem efektivnosti služby byl propočet plánovaného počtu hodin k zajištění základních činností na úvazek pracovníka v přímé péči (zohledněny pracovní úvazky sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách) na den, tzn. počet hodin věnovaných přímé péči jedním pracovníkem v rámci jeho pracovní doby.   

    • V případě, že poskytovatelem nebyl uveden údaj o plánovaném počtu hodin k zajištění základních činností, tak bylo hodnocení efektivity provedeno na základě počtu uživatelů (kontaktů) služby na úvazek pracovníka (zohledněny pracovní úvazky sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách) na den.   

  • Pobytová forma služby

    • Hodnoceno na základě obložnosti

  • Při hodnocení byly sledovány intervaly obložnosti, dle kterých se následně přidělovaly jednotlivé body. Pro vytíženost v intervalu 100-70% bylo uděleno 10 bodů, v intervalu 70-50% bylo uděleno 5 bodů, pro vytíženost pod 50% body udělovány nebyly.

Nákladovost – přiměřené náklady dle SPRSS viz Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb Ústeckého kraje, který je veřejně dostupný na webových stránkách kraje http://www.kr-ustecky.cz/strednedoby-plan-rozvoje-socialnich-sluzeb-v-usteckem-kraji/ds-73560/p1=204396 

  • Ambulantní a terénní forma služby:

    • Hodnoceno na základě nákladovosti služby na pracovní úvazek (zahrnují se všichni zaměstnanci).  Takto přepočtené náklady byly porovnány se stejným údajem získaným ze SPRSS, který představuje optimální model zajištění služby v Ústeckém kraji. Bylo přihlíženo i k celkové struktuře nákladů v porovnání se SPRSS (personální náklady, provozní náklady a ostatní náklady).

  • Pobytová forma služby:

    • Hodnoceno na základě nákladovosti služby na lůžko. Tento údaj byl porovnán s údajem ze SPRSS. Bylo přihlíženo i k celkové struktuře nákladů v porovnání se SPRSS (personální náklady, provozní náklady a ostatní náklady).

  • Při hodnocení nákladovosti byly sledovány náklady v souladu se střednědobým plánem kraje, tolerance pro získání maximálního počtu 5 bodů byl +10% až -15%. Pokud nákladovost služby byla nižší, než u stanoveného intervalu, obdržely organizace 3 body (tedy nebyly  znevýhodněny). Organizace, které měly náklady vyšší než u stanoveného intervalu body neobdržely.

Financování

  • Zajištění vícezdrojového financování

  • Hodnoceno na základě dat uváděných poskytovateli v OK systému – povinnost vícezdrojového financování je zakotvena v metodikách MPSV, na rok 2015 byla po přechodu financování na kraje převzata a zapracována do Metodiky Ústeckého kraje.

  • Služby, které měly zajištěno spolufinancování z dalších zdrojů ve výši 10% a více, obdržely 5 bodů. Služby, které měly zajištěno vícezdrojové financování ve výši alespoň 5%, obdržely 3 body.

  • Vyúčtování dotace MPSV a kraje v termínu

  • Udělování minusových bodů za nedodržování podmínek vyúčtování dotací v řádném termínu.

Kvalita ve vazbě na inspekce, správní delikty, vykazování dat dle zákona, nedostatky v rámci šetření u IP

  • Porušení registračních podmínek

  • Vyplňováno na základě dat získaných od registrátorů sociálních služeb – udělovány mínusové body.

  • Správní delikty

  • Vyplňováno na základě dat získaných od registrátorů sociálních služeb – udělovány mínusové body.

  • Nevykázaní dat a údajů dle zákona

  • Vyplňováno na základě dat získaných od registrátorů sociálních služeb – udělovány mínusové body.

  • Nedostatky při kontrolách v rámci individuálních projektů kraje, obce

  • Společný ukazatel kraje a obce dle garanta individuálního projektu - udělovány mínusové body dle závažnosti, a to v případě opakovaných nedostatků v rámci individuálních projektů – nedodržování podmínek, nedostatky i v rámci následných kontrol apod. Udělováno -5 nebo -3 body.

Spolupráce – v rámci katalogu

  • Službám, které byly již zaevidovány v Katalogu sociálních služeb Ústeckého kraje byly udělovány 3 body v rámci hodnocení. Pro stanovení minimální výše bodů pro zařazení do základní sítě sociálních služeb nebylo toto kritérium považováno za nezbytně nutné, tedy v rámci nastavení minimálního počtu dosažených bodů nebylo toto kritérium posuzováno

Pro zařazení do základní sítě sociálních služeb bylo z hlediska důležitosti nastaveno bodové hodnocení ve výši 62 bodů. Služby, které nedosáhly minimálního počtu bodů, nebyly do základní sítě sociálních služeb zařazeny.

S ohledem na výše uvedené nesouhlasíme s tím, že hodnocení bylo prováděno nekompetentně a nebyla zjišťována uváděná kritéria.  Vyplňovaná kritéria ze strany pracovníků kraje byla opřena o údaje uváděné samotnými poskytovateli služeb v porovnání s veřejně přístupnými strategickými dokumenty, na jejichž tvorbě se poskytovatelé služeb a zástupci obcí podílejí. Před schválením dokumentů je laické i odborné veřejnosti dán prostor pro jejich připomínkování.

Ústecký kraj v souvislosti s §95 písmeno h) oslovil v rámci spolupráce obce, respektive jejich zástupce z odboru sociálních věcí, na jejichž území je služba poskytována. Předpokládáme, že v návaznosti na § 94 zákona 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, obce nejlépe znají potřeby svého regionu, spolupracují s poskytovateli a jsou obeznámeni s činnostmi a výsledky jednotlivých sociálních služeb. Pro potřeby tvorby strategických dokumentů a komunitních plánů obcí spolupracují s poskytovateli, zástupci dalších obcí a jinými subjekty vstupujícími do procesu plánování sociálních služeb. Řeší poptávku po službách dle dostupných dat a znalostí regionu a jejich specifických potřeb.

K Vámi zaslanému požadavku zasíláme v příloze č. 1 hodnocení obce Teplice. Oblastní charita Teplice v Čechách služba odborného sociálního poradenství, identifikátor: 7058897 (Občanská poradna Teplice se sídlem Thámova 711/20, Trnovany, 415 01 Teplice) dostala od obce Teplice celkem 20 bodů v následujícím  složení:

Oblastní charita Teplice v Čechách služba s ID 7058897 odborné sociální poradenství (Občanská poradna Teplice se sídlem Thámova 711/20, Trnovany, 415 01 Teplice) obdržela  od obce Teplice celkem 20  z celkového počtu max. 60 bodů v následujícím  složení:

Soulad s komunitním plánem obce 5 bodů – max. 10 bodů (služba je v souladu s KP obce částečně nebo KP není zpracován, služba je potřebná pouze z části) – zde v souladu se zaslanými informacemi, neboť Teplice nemají KP, není tedy možné zhodnotit, zda služba je v souladu se strategií obce či nikoliv.

Zastupitelnost v lokalitě 0 bodů – max. 10 bodů (služba je zastupitelná, a v případě potřeby ji mohou zastoupit jiní poskytovatelé sociálních služeb působící na Teplicku.  Na Teplicku působí celkem 7 poskytovatelů, kteří zajišťují službu odborného sociálního poradenství, včetně Oblastní charity Teplice v Čechách. V případě, že není služba v lokalitě ojedinělá, ale svou kapacitou doplňuje potřebnost obce, je udělen počet 5 bodů. V tomto případě je tedy ze strany obce vydefinována nahraditelnost služby.

Přínos cílové skupině 5 bodůmax. 5 bodů (služba je pro cílovou skupinu přínosná).

Prostupnost 0 bodů – max. 5 bodů  (služba je obcí označena za prostupnou) – zde deklarováno ze strany obce, že služba nenavazuje na další sociální služby.

Podpora obce 0 bodů – max. 5 bodů (obec tuto službu finančně nepodporuje). – obec nemá dotační titul, nepodporuje sociální služby z hlediska provozních nákladů, nezaznamenána ani podpora jiným způsobem, např. v podobě sníženého nájemného.

Podpora zřizovatele -5 bodů  - max. 5 bodů pro příspěvkové organizace, u ostatních subjektů zde má být 0 (obec uvedla, že zřizovatel sociální službu nepodporuje a neposkytuje na její zajištění finanční prostředky. Tento údaj byl ze strany pracovníků krajského úřadu opraven na 0 bodů, jelikož obec není zřizovatel Oblastní charity a nemůže ji finančně podporovat).

Dostupnost místní 5 bodů – max. 5 bodů (služba je dobře místně dostupná).

Dostupnost časová 5 bodů  - max. 5 bodů (služba je dobře dostupná z časového hlediska).

Nedostatky při kontrolách v rámci IP obce, kraje 0 bodů  - obrácené hodnotící kritérium, které odečítá až -5 bodů (nedostatky v rámci kontrol IP obcí nebyly nalezeny nebo kontrola neproběhla).

Ojedinělost služby 0 bodů – max. 5 bodů   (služba na území, ve kterém je poskytována, není ojedinělá)

Ojedinělost cílové skupiny 0 bodů – max. 5 bodů  (služba není poskytována úzce vymezené skupině klientů a nemá ojedinělou cílovou skupinu v dané lokalitě-není tedy nijak specifická).

Spolupráce s obcí 5 bodůmax. 5 bodů (služba, resp. zástupci poskytovatele této služby, s obcí spolupracují).

Slovní hodnocení, komentáře nebo poznámky u této služby nebyly obcí uvedeny.

Nad rámec Vašeho požadavku si dovolujeme sdělit informaci, že formulář byl emailem obdržen od paní Bc. Libuše Recskové s pověřením paní Bc. Ivy Tiché. Lze tedy předpokládat, že na vyplnění formuláře se podílelo více pracovníků odboru sociálních věcí.

 

 

 

Přílohou bylo žadateli zasláno Hodnocení sociální služby ze strany obce Teplice.

 

 
Zodpovídá: Bc. Pavla Pilařová
Vytvořeno / změněno: 6.5.2015 / 6.5.2015
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém