Orientační nabídka


 

Občanská poradna Teplice

Poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, na žádost ze dne 27. 4. 2015.
 

 
 

Dotaz žadatele: (doslovný výňatek)

 

„…proč ačkoliv Občanská poradna Teplice působí v regionu od 1. 1. 2007 nebyla zařazena do tzv. základní sítě sociálních služeb.“.

 

Odpověď:

Dle § 95 písm. g) a h) zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách (dále jen „zákon“), ve znění pozdějších předpisů, zajišťuje kraj dostupnost poskytování sociálních služeb na svém území v souladu se střednědobým plánem rozvoje sociálních služeb a určuje síť sociálních služeb na svém území; přitom přihlíží k informacím obcí sděleným podle § 94 písm. f).

Dle § 101a odst. 1) zákona se krajům k plnění výše uvedených povinností poskytuje ze státního rozpočtu účelově určená dotace na financování běžných výdajů souvisejících s poskytováním základních druhů a forem sociálních služeb v rozsahu stanoveném základními činnostmi u jednotlivých druhů sociálních služeb.

Na základě § 101a zákona došlo od 1. 1. 2015 k tzv. přechodu financování na kraje.

V souladu s přechodem financování nabývá mnohem větší váhy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období 2015–2017. V tomto strategickém dokumentu jsou uvedeny obecné informace k výchozí a základní síti sociálních služeb. Základní síť sociálních služeb Ústeckého kraje pro rok 2015 byla schválena usnesením Zastupitelstva Ústeckého kraje č. 72/21Z/2015 ze dne 16. 2. 2015. Střednědobý plán a základní síť sociálních služeb jsou zveřejněny na webu Ústeckého kraje, v sekci sociální péče.

V rámci aktualizace SPRSS v roce 2014 byla vymezena výchozí síť sociálních služeb Ústeckého kraje. Jedná se o seznam všech sociálních služeb, které ji tvořily v době tvorby plánu do 30. 9. 2014. Tato výchozí síť byla podkladem pro definování další podoby sítě sociálních služeb Ústeckého kraje, tzv. základní sítě.

Pro potřeby tvorby základní sítě sociálních potřeb byly do seznamu doplněny služby za 3. čtvrtletí 2014 a dále služby s registrací od 1. 1. 2015.

U každé sociální služby jsou tyto údaje:

  • region poskytování (územní působnost služby v návaznosti na SPRSS),

  • název poskytovatele služby,

  • identifikátor služby,

  • druh a forma služby (pobytová, ambulantní a terénní),

  • cílová skupina, věkové složení,

  • dostupná kapacita služby s ohledem na druh a formu sociální služby prostřednictvím potřebného počtu celkových úvazků pracovníků poskytujících službu a počtu úvazků odborných pracovníků zajišťujících přímou péči.

Pro potřeby definování základní sítě sociálních služeb byla vytvořena tabulka s určitými hodnotícími kritérii vztahujícími se k potřebnosti, efektivitě, nákladovosti, financování, kvalitě, specifikům služby a její spolupráci s obcí a krajem.

Dle těchto kritérií byly ohodnoceny všechny sociální služby. Na hodnocení se podílely všechny obce s rozšířenou působností, které hodnotily služby ve svém obvodu obce s rozšířenou působností. Další kritéria posuzovali pracovníci odboru sociálních věcí.

Postup hodnocení a vyplňování kritérií v rámci tvorby základní sítě sociálních služeb Ústeckého kraje pro rok 2015:

Kritéria vyplňovaná obcemi:

Potřebnost – Soulad s KP obce, Zastupitelnost v lokalitě
Efektivita  - Přínos cílové skupině, Prostupnost
Financování – Podpora obce, Podpora zřizovatele (pouze u p.o. obcí)
Dostupnost – Místní, Časová

Kvalita – nedostatky při kontrolách v IP obce
Specifika služby – Ojedinělost služby, Ojedinělost cílové skupiny
Spolupráce s obcí

Kritéria vyplňovaná krajem:

Potřebnost

  • Nesoulad se SPRSS

    • U příspěvkových organizací soulad se strategií pobytových zařízení, příp. SPRSS v případě, že tento druh služeb není definován KP vůbec.

      Zastupitelstvo Ústeckého kraje schválilo v prosinci 2013 strategický materiál vztahující se k příspěvkovým organizacím Ústeckého kraje. Materiál nese název Sociální služby zabezpečované příspěvkovými organizacemi Ústeckého kraje a skládá se z části informační a situačního přehledu. V roce 2014 došlo k aktualizaci první části – Informace o stavu a možnostech rozvoje poskytování sociálních služeb Ústeckým krajem za rok 2014. V případě souladu p. o. s tímto dokumentem, byly služby ohodnoceny kladným bodovým ohodnocením.

    • Dále byl v rámci tohoto kritéria hodnocen soulad se SPRSS, resp. nesoulad. Služby, které jsou v nesouladu se SPRSS byly ohodnoceny body mínusové hodnoty. Jednalo se zejména o nesoulad u pobytových služeb sociální péče, které vznikly po schválení SPRSS na období 2012–2013 (schválení ZÚK 22. 2.2012). V plánu bylo v cíli 2.1, opatření 2.1.3 uvedeno, že bude docházet k humanizaci pobytových zařízení pro osoby v seniorském věku a nebudování dalších velkokapacitních pobytových zařízení pro seniory a bude docházet k rozvoji služeb komunitního typu. Již v SPRSS 2008–2011 byla uvedena zmínka o transformaci velkých pobytových zařízení pro seniory.

       

  • Vyjádřená potřebnost v Analýze potřebnosti sociálních služeb

    Ústecký kraj prostřednictvím externího dodavatele AUGUR Consulting s. r. o. realizoval v období červen – září 2014 v rámci projektu QUALITAS PRO PRAXIS  aktualizaci analýzy potřebnosti sociálních služeb v Ústeckém kraji. Výstupem je dokument s názvem „Aktualizace analýzy potřebnosti sociálních služeb v Ústeckém kraji 2014“ uveřejněný na webu Ústeckého kraje, viz http://www.kr-ustecky.cz/analyza-potrebnosti-socialnich-sluzeb-v-usteckem-kraji-2014/ds-99700/archiv=0&p1=204835.

    Dokument uvádí relativní míru potřebnosti konkrétních sociálních služeb v konkrétních sledovaných lokalitách, tj. ORP, a to na základě srovnání indexů, které bezprostředně vypovídají o trendech a míře výskytu nebo potenciálním výskytu konkrétních sociálních jevů a sociálních problémů v konkrétních územích.

    Východiskem pro nastavení optimální metodiky sledování potřebnosti sociálních služeb byl matematicko-statistický model výpočtů indexů a ukazatelů agregovaného typu za jednotlivé lokality. Výčet indikátorů vstupujících do výpočtů indexů je obsahem analýzy.  

    V Ústeckém kraji je 16 obcí s rozšířenou působností. V analýze je zobrazen pro každou sociální službu, někde i v dělení dle cílové skupiny, graf zachycující tzv. agregovaný ukazatel relativní potřebnosti služby v jednotlivých ORP Ústeckého kraje. Bodové ohodnocení se odvíjelo od pozice v grafu, a to v protikladu od pozice ORP, ve kterém je služba poskytována. Tzn. pokud bylo ORP na první pozici, získala služba 16 bodů; pokud bylo ORP na druhé pozici, získala služba 15 bodů; .... pokud bylo ORP na patnácté pozici, získala služba 2 body; pokud byla služba na poslední šestnácté pozici, získala služba 1 bod.

Efektivita – vytíženost služby:

  • Ambulantní a terénní forma služby:

    • Hodnoceno na základě údajů uvedených poskytovateli v OK systému. Hlavním ukazatelem efektivnosti služby byl propočet plánovaného počtu hodin k zajištění základních činností na úvazek pracovníka v přímé péči (zohledněny pracovní úvazky sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách) na den, tzn. počet hodin věnovaných přímé péči jedním pracovníkem v rámci jeho pracovní doby.   

    • V případě, že poskytovatelem nebyl uveden údaj o plánovaném počtu hodin k zajištění základních činností, tak bylo hodnocení efektivity provedeno na základě počtu uživatelů (kontaktů) služby na úvazek pracovníka (zohledněny pracovní úvazky sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách) na den.   

  • Pobytová forma služby

    • Hodnoceno na základě obložnosti

  • Při hodnocení byly sledovány intervaly obložnosti, dle kterých se následně přidělovaly jednotlivé body. Pro vytíženost v intervalu 100-70% bylo uděleno 10 bodů, v intervalu 70-50% bylo uděleno 5 bodů, pro vytíženost pod 50% body udělovány nebyly.

Nákladovost – přiměřené náklady dle SPRSS viz Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb Ústeckého kraje, který je veřejně dostupný na webových stránkách kraje http://www.kr-ustecky.cz/strednedoby-plan-rozvoje-socialnich-sluzeb-v-usteckem-kraji/ds-73560/p1=204396 

  • Ambulantní a terénní forma služby:

    • Hodnoceno na základě nákladovosti služby na pracovní úvazek (zahrnují se všichni zaměstnanci).  Takto přepočtené náklady byly porovnány se stejným údajem získaným ze SPRSS, který představuje optimální model zajištění služby v Ústeckém kraji. Bylo přihlíženo i k celkové struktuře nákladů v porovnání se SPRSS (personální náklady, provozní náklady a ostatní náklady).

  • Pobytová forma služby:

    • Hodnoceno na základě nákladovosti služby na lůžko. Tento údaj byl porovnán s údajem ze SPRSS. Bylo přihlíženo i k celkové struktuře nákladů v porovnání se SPRSS (personální náklady, provozní náklady a ostatní náklady).

  • Při hodnocení nákladovosti byly sledovány náklady v souladu se střednědobým plánem kraje, tolerance pro získání maximálního počtu 5 bodů byl +10% až -15%. Pokud nákladovost služby byla nižší, než u stanoveného intervalu, obdržely organizace 3 body (tedy nebyly  znevýhodněny). Organizace, které měly náklady vyšší než u stanoveného intervalu body neobdržely.

Financování

  • Zajištění vícezdrojového financování

  • Hodnoceno na základě dat uváděných poskytovateli v OK systému – povinnost vícezdrojového financování je zakotvena v metodikách MPSV, na rok 2015 byla po přechodu financování na kraje převzata a zapracována do Metodiky Ústeckého kraje.

  • Služby, které měly zajištěno spolufinancování z dalších zdrojů ve výši 10% a více, obdržely 5 bodů. Služby, které měly zajištěno vícezdrojové financování ve výši alespoň 5%, obdržely 3 body.

  • Vyúčtování dotace MPSV a kraje v termínu

  • Udělování minusových bodů za nedodržování podmínek vyúčtování dotací v řádném termínu.

Kvalita ve vazbě na inspekce, správní delikty, vykazování dat dle zákona, nedostatky v rámci šetření u IP

  • Porušení registračních podmínek

  • Vyplňováno na základě dat získaných od registrátorů sociálních služeb – udělovány mínusové body.

  • Správní delikty

  • Vyplňováno na základě dat získaných od registrátorů sociálních služeb – udělovány mínusové body.

  • Nevykázaní dat a údajů dle zákona

  • Vyplňováno na základě dat získaných od registrátorů sociálních služeb – udělovány mínusové body.

  • Nedostatky při kontrolách v rámci individuálních projektů kraje, obce

  • Společný ukazatel kraje a obce dle garanta individuálního projektu - udělovány mínusové body dle závažnosti, a to v případě opakovaných nedostatků v rámci individuálních projektů – nedodržování podmínek, nedostatky i v rámci následných kontrol apod. Udělováno -5 nebo -3 body.

 Spolupráce – v rámci katalogu

  • Službám, které byly již zaevidovány v Katalogu sociálních služeb Ústeckého kraje byly udělovány 3 body v rámci hodnocení. Pro stanovení minimální výše bodů pro zařazení do základní sítě sociálních služeb nebylo toto kritérium považováno za nezbytně nutné, tedy v rámci nastavení minimálního počtu dosažených bodů nebylo toto kritérium posuzováno

Pro zařazení do základní sítě sociálních služeb bylo z hlediska důležitosti nastaveno bodové hodnocení ve výši 62 bodů. Služby, které nedosáhly minimálního počtu bodů, nebyly do základní sítě sociálních služeb zařazeny.

Občanská poradna Oblastní charity Teplice v Čechách nebyla zařazena do základní sítě sociálních služeb z důvodu nedosažení minimálního počtu bodů potřebných pro zařazení do základní sítě sociálních služeb. Podrobnosti o ztrátě bodového hodnocení byly zaslány v dopise ze dne 29. 4. 2015 pod evidenčním číslem JID: 58902/2015/KUUK.

 

 

 
Zodpovídá: Bc. Pavla Pilařová
Vytvořeno / změněno: 10.6.2015 / 10.6.2015
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém