Dne
1. ledna 2021 nabyl účinnosti nový zákon o odpadech, který byl přijat v
návaznosti na právní předpisy Evropské unie z tzv. balíčku oběhového
hospodářství. Nový zákon o odpadech obsahuje oproti předchozí právní úpravě
hned několik významných změn, které se dotknou nejen běžných občanů, ale
především podnikatelů a obcí.
Nový zákon o odpadech: Přehled 10 vybraných změn
Povinnosti
původců odpadu
Nový
zákon o odpadech přináší řadu nových povinností pro původce odpadu. Kromě toho
některé stávající povinnosti dále rozšiřuje či zpřesňuje. Například osoby
provádějící odstranění stavby jsou nově povinny nejen předat odpady do zařízení
k tomu určenému, obchodníku s odpady nebo do obecního systému, ale musí také se
stavebními a demoličními odpady nakládat tak, aby byla zajištěna nejvyšší možná
míra jejich opětovného použití a recyklace. V opačném případě se vystavují
nebezpečí sankce.
Nakládání
s nezákonně soustředěným odpadem (tzv. černé skládky)
Nový
zákon o odpadech výslovně reguluje problematiku tzv. černých skládek. Předně se
zdůrazňuje povinnost vlastníka odpadu předat nezákonně soustředěný odpad do
zařízení pro nakládání s odpady. Vlastník pozemku, na němž se objeví tzv. černá
skládka, má v okamžiku, kdy se o existenci černé skládky dozví, povinnost o
tomto informovat obecní úřad. Není-li znám vlastník odpadu, obecní úřad vyzve
vlastníka pozemku, na kterém se odpad nadchází, k jeho odklizení. Pokud
vlastník pozemku odpad neodklidí, ač k tomu byl vyzván, obecní úřad má nově
prostředky ke zjednání nápravy (mj. i oprávnění vstoupit na dotčený pozemek a
odklidit tento odpad).
Tyto
pravidla se vztahují na všechny černé skládky, a to bez ohledu na jejich
velikost (neboť dle zákonodárce „i malé množství nebezpečných odpadů může
výrazně ohrozit životní prostředí“).
Změna
právní úpravy poplatku za komunální odpad
Poplatky
za účast v obecním systému nakládání s komunálním odpadem jsou nově upraveny
pouze v zákoně o místních poplatcích. Obce však mohou až do konce roku 2021
vybírat poplatek za komunální odpad podle dosud zavedených pravidel, přičemž
nejpozději 31. 12. 2021 pozbydou platnosti stávající obecně závazné vyhlášky
těchto obcí, na základě kterých byl poplatek zaveden. Obce tak budou muset
nejpozději s účinností od 1. 1. 2022 přijmout nové obecně závazné vyhlášky,
které budou v souladu s novým zákonem o odpadech.
Zvyšování
poplatku za ukládání odpadu na skládku
Nový
zákon o odpadech zavádí odlišnou výši poplatku u všech 5 kategorií odpadů
(odpady využitelné, zbytkové, nebezpečné, vybrané technologické a sanační).
Počínaje rokem 2021 je sazba poplatku za ukládání odpadu na skládku u vybraných
druhů odpadu pravidelně navyšována, a to až do roku 2030. Roční zvyšování sazby
se dotýká využitelných a zbytkových odpadů (např. využitelný odpad do konce
roku 2020 byl zpoplatněn částkou 500,- Kč, v roce 2021 bude zpoplatněn částkou
800,- Kč a v roce 2029 částkou 1.850,- Kč za jednu tunu takového odpadu
uloženého na skládku). Oproti dosavadní právní úpravě naopak došlo ke snížení
poplatku za skládkování nebezpečných odpadů (zrušení tzv. rizikové složky
poplatku).
Zákaz
skládkování od roku 2030
Od
roku 2030 bude platit zákaz skládkování využitelného odpadu. Tento zákaz se
bude vztahovat na (i) odpady o stanovené výhřevnosti, (ii) odpady překračující
limitní hodnotu parametru biologické stability a (iii) recyklovatelné odpady
(jinými slovy, odpady které je možné energeticky využít, biologicky rozložit a
recyklovat). Tento postup je tak odrazem tzv. hierarchie odpadového
hospodářství, v rámci které je skládkování až posledním možným způsobem
nakládání s odpady.
Oddělené
soustřeďování recyklovatelných složek komunálního odpadu
Obce
mají nově povinnost určit místa pro oddělené soustřeďování recyklovatelných
složek komunálního odpadu (tzn. nebezpečného odpadu, papíru, plastů, skla,
kovů, biologického odpadu, jedlých olejů a tuků a od 1. 1. 2025 rovněž
textilu). Obce jsou povinny zajistit, aby odděleně soustřeďované složky
komunálního odpadu tvořily v letech 2025 – 2029 alespoň 60 %, v letech 2030 –
2034 alespoň 65 % a od roku 2035 alespoň 70 % z celkového množství komunálních
odpadů, kterých je v daném roce obec původcem. Aby obce mohly tyto cíle splnit,
budou muset zajistit vytřídění podstatně většího množství jednotlivých složek
komunálních odpadů než doposud. Obce se budou muset zaměřit zejména na důkladné
vytřídění bioodpadů (přičemž bez důkladného třídění v této oblasti nebude dle
zákonodárce možné plnění cílů dosáhnout).
Třídící
slevy
Ačkoliv
došlo nabytím účinnosti nového zákona o odpadech k navýšení poplatků za
ukládání odpadů na skládky, obce však mají za splnění zákonem stanovených
předpokladů nárok na tzv. třídící slevu. Až do konce roku 2029 (tj. do doby,
než začne platit zákaz skládkování využitelného odpadu) tak mohou obce ukládat
využitelný komunální odpad na skládku za sníženou sazbu. Zákon nicméně stanoví
maximální množství takového odpadu, který lze za sníženou sazbu uložit na
skládku.
Živnostenský odpad
Předně
uvádíme, že nová právní úprava již nerozlišuje mezi tzv. živnostenským odpadem
(tedy odpad vyprodukovaný právnickými a podnikajícími fyzickými osobami) a
komunálním odpadem. Tito původci odpadu však mohou i nadále předávat svůj odpad
do obecního systému pro nakládání s komunálním odpadem, a to na základě písemné
smlouvy s obcí. Pokud tedy obec umožní zapojení těchto osob do svého obecního
systému, bude muset v obecně závazné vyhlášce, kterou je nastaven obecní
systém, stanovit určité minimální náležitosti pro jejich účast.
Obchodování
s odpady
Jedním
ze způsobů nakládání s odpady je také obchodování s odpady. Podle nového zákona
o odpadech může s odpady obchodovat právnická nebo podnikající fyzická osoba,
která provádí nákup a prodej odpadů na vlastní odpovědnost a která zároveň pro
tuto činnost získá povolení od krajského úřadu. Nově tak dochází k rozšíření
okruhu osob, které mohou obchodovat s odpady, neboť podle předchozí právní
úpravy mohl s odpady obchodovat pouze provozovatel zařízení.
Zprostředkování
nakládání s odpady
Nový
zákon o odpadech dále upravuje tzv. zprostředkování nakládání s odpady.
Zprostředkovatel bude moci uzavřít (i) smlouvu s původcem odpadu, ve které původce
zmocní zprostředkovatele k tomu, aby jeho jménem zajistil předání odpadu do
zařízení určeného pro nakládání s odpady, a (ii) smlouvu s provozovatelem
zařízení, na jejímž základě provozovatel přijme odpady od klientů
zprostředkovatele (tj. původců odpadů) do takového zařízení. Zásadní rozdíl
mezi zprostředkovatelem a obchodníkem spočívá v tom, že zprostředkovatel se
převzetím odpadu nestává jeho vlastníkem, zatímco obchodník ano. Tato
skutečnost má zásadní vliv na určení toho, kdo nese povinnosti spojené s
takovým odpadem.
Závěr
Nový
zákon o odpadech přináší celou řadu změn, přičemž mnohé z nich se soustředí na
cíl realizovat tzv. hierarchii odpadového hospodářství (tj. pravidlo, že
skládkování či jiné formy odstranění odpadu jsou až posledním, nejméně preferovaným
způsobem nakládání s odpadem). Výše uvedený přehled vybraných změn přitom není
ani zdaleka úplný. Popsání některých komplexnějších změn by však překračovalo
rámec tohoto článku. Zejména subjektům, které se zabývají odpadovým
hospodářstvím nebo patří mezi velké producenty odpadů, proto doporučujeme
seznámit se s novým zákonem o odpadech podrobněji.
Zdroj:
https://www.epravo.cz/top/clanky/obcanske-pravo/novy-zakon-o-odpadech-prehled-10-vybranych-zmen-112600.html
Zobrazit aktuální dokumenty | archiv dokumentů | dokumenty včetně archivu