Orientační nabídka


 

Otevřená odpověď hejtmana Ústeckého kraje Jiřího Šulce pro starostu Telnice Jaroslava Doubravu

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Příspěvek "Ústecko omezuje vlakové spojení" ze dne 11.6.2005, ČT 19:15 Události
 

 
 

Otevřená odpověď hejtmana Ústeckého kraje Jiřího Šulce pro starostu Telnice Jaroslava Doubravu

 

Vážený pane starosto,

 

nemohu nechat bez komentáře Vaše výroky, které zazněly v reportáži České televize odvysílané v rámci Událostí 11. června. Slova o darebáctví kraje v souvislosti s omezováním vlakových spojů rozhodně odmítám. Je z nich patrné pokrytectví a neochota podívat se na celou věc reálně, bez zbytečné podjatosti.

Předně považuji za nutné zdůraznit, že rozhodnutí ovlivňující rušení či naopak zavádění vlaků v našem regionu jsou zcela mimo kompetence  krajské samosprávy nebo Krajského úřadu Ústeckého kraje. Provozování osobní vlakové přepravy, včetně návrhů na zrušení vlaků nebo úprav četnosti jízd spojů, plně přísluší Českým drahám. Ústecký kraj do podoby jízdních řádů vstupuje jako obchodní partner, objednávající u tohoto dopravce určitou část služby - přepravu cestujících v závazku veřejné služby. Kupuje tedy občanům Ústeckého kraje základní spojení do škol, k lékaři, na úřady, do zaměstnání atd. Tuto veřejnou službu kraj garantuje a hradí ji v celém kraji, Telnici nevyjímaje.

Sám jste, pane starosto, v reportáži uvedl, že vlak, kterého se změna dotkla, je vytížen především v zimním období návštěvníky, kteří jím jezdí do lyžařského střediska v Telnici. Rozhodně se tedy v tomto případě nedá mluvit o základní dopravní obslužnosti, na kterou přispívá kraj. Nikde ale není psáno, že takový spoj nemohou dopravci provozovat v rámci zatraktivnění svých komerčních služeb, v rámci boje o zákazníka. Pokud tedy jde o zlepšení turistických podmínek musíte, vážený pane starosto, dle platné legislativy objednat tyto spoje v rámci ostatní dopravní obslužnosti vy.

Krajská samospráva musí s finančními prostředky nakládat nanejvýš hospodárně. Ústecký kraj v tomto roce vyčlenil ze svého rozpočtu 251,2 milionů korun pro autobusovou dopravu, 335 milionů korun pro dopravu železniční a dalších téměř 1,5 milionů korun na úhradu žákovského jízdného. Jedná se tedy o téměř 600 milionů korun, což je příspěvek naprosto nesrovnatelný s tím, co si můžeme jako krajská samospráva dovolit vložit například do oprav našich silnic, kde v letošním roce utratíme přibližně 110 milionů korun, do investic v našich ústavech sociální péče, kde přispějeme podobnou částkou či do obnovy problematických nemocnic, jejichž práce bezprostředně ovlivňuje zdraví či životy tisíců obyvatel a které letos dostanou 47 milionů korun.

Zvykejme si již konečně na skutečnost, že kraje se svěřenými finančními prostředky nehodlají nakládat tak lehkomyslně, jak to praktikoval rozhazovačný stát. Slíbil jsem, a také tento slib plním, že žádosti starostům o nahrazení náhle chybějícího vlakového spoje budeme důkladně prověřovat a že pokud se tento nárok ukáže jako oprávněný, potom tento spoj zajistíme například objednáním náhradní autobusové dopravy. Ústecký kraj bude však nahrazovat jen ty vlakové spoje, které byly a budou opravdu využívané a je možné je zahrnout do závazku veřejné služby, nikoli vlaky vozící turisty, houbaře nebo lyžaře.

 

Jiří Šulc

hejtman Ústeckého kraje

přepis reportáže:

Ústecko omezuje vlakové spojení

11.6.2005    ČT  19:15 Události

 

 

Iveta TOUŠLOVÁ, moderátorka

--------------------

Na Ústecku přestanou od zítřka jezdit desítky vlakových spojů. Vedení kraje se totiž s Českými drahami nedohodlo na úhradě ztrát a dá železnici o sto sedmnáct milionů korun míň než požadovala. Důsledkem je rušení některých spojů. Proti se ale postavili starostové řady malých obcí. Vadí jim hlavně to, že kraj jejich požadavky ignoroval.

 

Tereza CHLÁDKOVÁ, redaktorka

--------------------

V Ústeckém kraji bude zcela zrušeno šedesát vlakových spojů, dalších osmdesát přestane jezdit o víkendech. Ústecký kraj vedl s Českými drahami dlouhodobý spor o výši ztrát. Dráhy se nakonec musí spokojit s částkou tři sta třicet pět milionů korun. Kraj to zdůvodňuje tím, že požadavky drah byly přehnané.

 

Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje /ODS/

--------------------

Někteří přepravci, zejména teda České dráhy, požadovali o mnoho víc peněz. To je mimo finanční možnosti kraje.

 

Jaroslav DOUBRAVA, starosta Telnice /KSČM/

--------------------

Jestliže kraj skutečně dostal od ministerstva peníze na provozování tratí v dostatečném objemu, pak je to darebáctví našeho kraje.

 

Tereza CHLÁDKOVÁ, redaktorka

--------------------

S rušeném spojů nesouhlasí starostové některých měst a obcí. Podle nich poškodí jak místní obyvatele, tak turisty. Vedení kraje tvrdí, že redukce se týká jen minimálně vytížených vlaků.

 

Petr HINTERHOLZINGER, vedoucí střediska Českých drah, Ústí nad Labem

--------------------

Některé byly vytížené málo, ale některé spoje byly bohužel i vytížené více, ale tato redukce byla takto dohodnuta.

 

Jaroslav DOUBRAVA, starosta Telnice /KSČM/

--------------------

Pro případné turisty je to, je to vůbec, vůbec darda, protože v zimních měsících tím vlakem přijíždí velké množství lyžařů do našeho lyžařského střediska.

 

Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje /ODS/

--------------------

Není povinnost kraje dopravovat lidi na houby a povinnost kraje je zajistit takzvanou základní dopravní obslužnost.

 

Tereza CHLÁDKOVÁ, redaktorka

--------------------

Pokud se ukáže, že byly zrušeny potřebné vlaky, chce je kraj nahradit autobusy. Ty jsou podle ústeckého hejtmana podstatně levnější.

 

 

 

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 27.6.2005 / 13.7.2005 | Zveřejnit od-do: 27.6.2005-27.7.2005
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém