Orientační nabídka


 

P.o., etický kodex

Poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ze dne 15. 6. 2012.
 

 
 

Dotaz žadatele: (výňatek)

1.     Má kraj implementována pravidla pro jmenování krajských zastupitelů do dozorčích orgánů obchodních společností? Pokud ano, žádáme o poskytnutí kopie dokumentu, který uvedená pravidla stanoví.

2.     Má kraj stanovena pravidla pro odměňování zástupců kraje v orgánech obchodních společností s majetkovou účastí kraje? Pokud ano, žádáme o poskytnutí kopie dokumentu, který uvedená pravidla stanoví.

3.     Seznam krajských zastupitelů, kteří jsou statutárními orgány právnických osob zřízených krajem, založených krajem, či právnických osob v nichž má kraj majetkovou účast.

4.     Mají obchodní společnosti ovládané krajem možnost vytvářet či kupovat dceřiné společnosti?

5.     Seznam všech obchodních společností s majetkovým podílem kraje obsahující následující informace: firma, IČ, právní forma, míra účasti kraje jakožto společníka na čistém obchodním majetku společnosti (vyjádřeno v procentech).

6.     Má kraj vytvořený etický kodex zastupitelů? Pokud ano, žádáme o poskytnutí kopie tohoto dokumentu.

7.     Má kraj vytvořený etický kodex zaměstnanců samosprávy? Pokud ano, žádáme o poskytnutí kopie tohoto dokumentu.

8.     Má kraj vytvořený etický kodex zaměstnanců příspěvkových organizací kraje? Pokud ano, žádáme
o poskytnutí kopie tohoto dokumentu.

9.     V kolika případech podal ředitel krajského úřadu, jakožto evidenční orgánů dle zákona
č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů podnět k zahájení přestupkového řízení v souvislosti
s oznámeními dle ust. § 9 až 11 zákona o střetu zájmů podanými za rok 2010?

10.  Má kraj v etickém kodexu či jiném interním předpisu dopadajících na zastupitele stanovena pravidla
pro přijímání darů krajskými zastupiteli?

11.  Má kraj v etickém kodexu zastupitele stanovenu povinnost pro zastupitele nominované
do orgánů organizací s majetkovou účastí kraje a státu informovat o výši odměn a požitků získaných
v souvislosti s jejich členstvím v těchto orgánech?

12.  Poskytuje kraj zaměstnancům jinou formu ohlášení korupčního chování než prostřednictvím svého nadřízeného? Pokud ano, jakou?

13.  Poskytuje a garantuje kraj zaměstnancům nahlašujícím porušení etického kodexu zvláštní ochranu? Pokud ano, jakou?

14.  Jsou informace o všech připravovaných změnách a doplněních zásad územního rozvoje zveřejňované jinde než na webových stránkách kraje? Pokud ano, kde a jakým způsobem?

15.  Jsou všechna hlasování na zasedáních zastupitelstva zaznamenávána jmenovitě a zveřejňována? Pokud ano, jakým způsobem a kde? Eventuálně prosím uveďte odkaz na příslušnou stránku.

16.  Jsou zasedání všech výborů zastupitelstva kraje volně přístupná veřejnosti?

17.  Má veřejnost možnost vystoupit na jednání zastupitelstva k libovolnému bodu před tím, než je o něm zastupitelstvem hlasováno a to bez předcházejícího schválení členy zastupitelstva?

18.  Jakým způsobem kraj oznamuje občanským sdružením, jejichž hlavním posláním je ochrana přírody a krajiny, zahájení řízení dle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny?

19.  Je na internetových stránkách kraje zveřejněn ucelený seznam všech krajských interních předpisů, směrnic a nařízení? Pokud ano, uveďte prosím odkaz na příslušnou stránku.

20.  Jsou oznámení o budoucích jednáních zastupitelstva zveřejněna také jiným způsobem než
na oficiálních stránkách a úřední desce? Pokud ano, jak?

21.  Nachází se na internetových stránkách kraje ucelený přehled docházky jednotlivých zastupitelů
na zasedáních zastupitelstva? Pokud ano, uveďte prosím odkaz na příslušnou stránku.

22.  Mají zastupitelé možnost získat podklady pro jednání rady před jejím zasedáním, pakliže si o ně požádají?

23.  Který orgán kraje je příslušný k rozhodnutí o zveřejnění záměru prodat, směnit nebo darovat nemovitý majetek, pronajmout jej anebo poskytnout jako výpůjčku? Pakliže se o tuto pravomoc dělí orgánů více, specifikujte prosím, o zveřejnění jakých záměrů pro zmíněné majetkové úkony jednotlivé orgány rozhodují.

 

 

 

Odpověď:

1.     Ústecký kraj nemá implementována pravidla pro jmenování krajských zastupitelů do dozorčích orgánů obchodních společností.

2.     Ústecký kraj nemá stanovena pravidla pro odměňování zástupců kraje v orgánech obchodních společností s majetkovou účastí kraje.

3.     V těchto společnostech jsou zastupitelé členy statutárních orgánů, nejedná se o statutární orgány v pravém slova smyslu.

Krajská zdravotní, a.s.

Představenstvo

Ing. René Budjač – místopředseda představenstva

Ing. Pavel Kouda – člen představenstva

Regionální rozvojová agentura Ústeckého kraje, a.s.

Představenstvo

Ing. Radek Vonka – předseda představenstva

Ing. Pavel Kouda – člen představenstva

Labská investiční, a.s.

Představenstvo

Mirko Bernas – člen představenstva

4.     Stejně jako ostatní obchodní společnosti jsou ve svém konání podřízeny právní úpravě obchodního zákoníku, přičemž zejména záleží na úpravách stanov. Ty jsou k dispozici ve sbírce listin rejstříkového soudu.

5.     Regionální rozvojová agentura Ústeckého kraje, a.s.

Sídlo: Ústí nad Labem, Velká Hradební 3118/48, PSČ: 400 02

IČ: 60279524

Právní forma: akciová společnost

Míra účasti kraje jakožto společníka na čistém obchodním majetku společnosti: 62,5 %

Krajská zdravotní, a.s.

Sídlo: Ústí nad Labem, Sociální péče 3316/12A, PSČ: 401 13

IČ: 25488627

Právní forma: akciová společnost

Míra účasti kraje jakožto společníka na čistém obchodním majetku společnosti: 100 %

Severočeské divadlo s.r.o.

Sídlo: Ústí nad Labem, Lidické náměstí 1710/10, PSČ 400 01

IČ: 227 74 289

právní forma: společnost s ručením omezeným

Míra účasti kraje jakožto společníka na čistém obchodním majetku společnosti: 50 %

Labská investiční, a.s.

Sídlo: Ústí nad Labem, Revoluční 1930/86, PSČ 400 32

IČ: 271 78 323

Právní forma: akciová společnost

Míra účasti kraje jakožto společníka na čistém obchodním majetku společnosti: 3 %

6.     Ústecký kraj nemá pro své zastupitele vypracován etický kodex. Máme za to, že plně dostačující je slib, který skládá každý člen zastupitelstva Ústeckého kraje na základě § 33 odst. 2 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), v tomto znění: "Slibuji věrnost České republice. Slibuji na svou čest a svědomí, že svoji funkci budu vykonávat svědomitě, v zájmu kraje a jeho občanů a řídit se Ústavou a zákony České republiky." Žádná další úprava v jakékoliv formě, nemůže stanovit podmínky přísnější, než je znění citovaného slibu člena zastupitelstva.

7.     Etický kodex je součástí Pracovního řádu Krajského úřadu Ústeckého kraje (viz. příloha).

8.     Nemá.

9.     V žádném.

10.  Nejsou stanovena pravidla pro přijímání darů krajskými zastupiteli.

11.  Nemá.

12.  Zástupce ředitele Krajského úřadu Ústeckého kraje má pravidelně každý pátek vymezeny dvě hodiny pro  tzv. „Den otevřených dveří“, v rámci kterého přijímá zaměstnance  krajského úřadu.

13.  Ne.

14.  Zásady územního rozvoje Ústeckého kraje (ZÚR ÚK) byly na základě usnesení Zastupitelstva Ústeckého kraje (ZÚK) č. 23/25Z/2011 ze dne 7.9.2011 vydány formou opatření obecné povahy dne 5.10.2011, nabyly účinnosti dne 20.10.2011 a jsou zveřejněny způsobem umožňujícím dálkový přístup na webových stránkách Ústeckého kraje www.kr-ustecky.cz. (Cesta:  Titulní stránka > Rozvoj kraje > Územní plánování > Nástroje územního plánování > Úroveň krajská > ZÚR ÚK).

Vzhledem k nedávnému datu nabytí účinnosti ZÚR ÚK se návrhy na jejich aktualizaci zatím nepřipravují, a proto ani nejsou v této věci zveřejněny žádné informace (na webových stránkách Ústeckého kraje a ani jinde).

Podkladem pro aktualizaci ZÚR ÚK je podle stavebního zákona zpráva o jejich uplatňování v uplynulém období. Krajský úřad Ústeckého kraje (KÚ ÚK) musí návrh této zprávy předložit Zastupitelstvu ÚK nejpozději do 2 let po vydání ZÚR ÚK. Návrh zprávy musí být před předložením Zastupitelstvu ÚK ke schválení konzultován s obcemi kraje a s dotčenými orgány. Obce budou v předstihu vyzvány k podání návrhů na aktualizaci ZÚR ÚK; návrhy budou následně vyhodnoceny (se zdůvodněním, zda jim lze, nebo nelze vyhovět) a zohledněny v návrhu na aktualizaci ZÚR ÚK.

Návrhy na aktualizaci ZÚR ÚK budou vyplývat z  rozboru udržitelného rozvoje území, územně analytických podkladů kraje a obcí, vyhodnocení souladu ZÚR ÚK s politikou územního rozvoje a vyhodnocení návrhů obcí ÚK na aktualizaci ZÚR ÚK.

KÚ ÚK počítá s tím, že zpráva o uplatňování ZÚR ÚK bude zveřejněna způsobem umožňujícím dálkový přístup (na webu ÚK), přestože současně platné právní předpisy tuto problematiku neupravují. 

15.  Hlasování jsou zaznamenána jmenovitě, nejsou zveřejňována (možno nahlédnout na KÚ či vyžádat)

16.  Dle Jednacího řádu Zastupitelstva Ústeckého kraje jsou zasedání výborů neveřejná.

17.  Ano.

18.  Občanským sdružením s evidovanými žádostmi o poskytování informací o záměrech oznamujeme zahájení správních řízení v rozsahu jejich žádostí vždy písemně, poštovní zásilkou na doručenku nebo do datové schránky. Oznámení je odesíláno současně s vyrozuměním ostatních účastníků řízení a má s ním shodný obsah. V individuálních případech může být na žádost občanského sdružení dohodnut jiný způsob (např. elektronická pošta).

19.  Vnitřní předpisy, které jsou vydávány ředitelem krajského úřadu, jsou zveřejňovány na intranetu Krajského úřadu Ústeckého kraje. Na internetových stránkách Ústeckého kraje jsou zveřejněny Rámcové náplně činností odborů a oddělení (příloha Organizačního řádu KÚÚK).

20.  Oznámení o konání zastupitelstva kraje je posíláno na všechny obce v kraji

21.  Ne.

22.  Zastupitelé mají možnost získat podklady pro jednání rady v době před jejich projednáním v radě kraje. Vaše otázka však není žádostí o poskytnutí informace ve smyslu § 3 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb., ale dotazem na názor povinného subjektu, zda nějaký stav může nastat, konkrétně zda zastupitelé mají možnost přístupu k materiálům rady před jejich projednáním v radě. I přes tuto skutečnost Vám sdělujeme, že náš názor je shodný s obecně vnímaným názorem:

Rozsah informací vztahujících se k výkonu funkce člena zastupitelstva kraje při realizaci jeho oprávnění dle § 34 odst. 1 písmeno c) zákona o krajích („požadovat od zaměstnanců kraje zařazených do krajského úřadu, jakož i od zaměstnanců právnických osob, které kraj zřídil, informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jejich funkce; informace musí být poskytnuta do 30 dnů.“) se rozhodovací pravomocí zastupitelstva kraje nevyčerpává. Mezi informace, které se vztahují k výkonu funkce člena zastupitelstva, je nutné zahrnout i ostatní informace, které vypovídají o samosprávných aktivitách jiných krajských orgánů než je zastupitelstvo kraje, v nichž však zastupitelstvo nemá ani potencionální rozhodovací oprávnění. Jedná se o informace vypovídající o výkonu pravomocí v samostatné působnosti, které jsou vyhrazeny radě kraje podle § 59 odst. 1 zákona o krajích, dále o informace vztahující se k pravomocem hejtmana obce podle § 61 a následujících a k úkolům ředitele úřadu např. v personální oblasti, které si z jejich povahy zastupitelstvo nemůže vyhradit. I když v těchto záležitostech není dána rozhodovací pravomoc zastupitelstva obce, nelze tomuto orgánu jakožto vrcholnému samosprávnému orgánu obce bránit v tom, aby alespoň zprostředkovaně hodnotil činnost rady či hejtmana (případně krajského úřadu) v samostatné působnosti, a tudíž nelze tyto informace apriori vyloučit z rozsahu informací vztahujících se k výkonu mandátu člena zastupitelstva kraje. Naopak mezi informace, které se netýkají výkonu funkce člena zastupitelstva kraje  budou náležet informace vypovídající o výkonu přenesené působnosti (jinými orgány než zastupitelstvem obce).

 

23.  Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích,  nevyhrazuje žádnému ze svých orgánů rozhodování
o zveřejnění záměru prodeje, směny nebo darování nemovitého majetku, pronájmu či výpůjčky. V souladu s § 18 odst. 1 zákona č. 129/2000 Sb. je kraj povinen – „Záměr kraje prodat, směnit nebo darovat nemovitý majetek, pronajmout jej anebo poskytnout jako výpůjčku kraj zveřejní po dobu nejméně 30 dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu kraje vyvěšením na úřední desce, aby se k němu mohli zájemci vyjádřit a předložit své nabídky. Nemovitost se v záměru označí údaji podle zvláštního zákona platnými ke dni zveřejnění záměru. Pokud kraj záměr po uvedenou dobu nezveřejní, je právní úkon neplatný“.

V případě Ústeckého kraje rozhoduje o záměrech rada kraje, a to v souladu s § 59 odst. 3
zákona č. 129/2000 Sb.

 

 
Zodpovídá: Bc. Pavla Pilařová
Vytvořeno / změněno: 9.7.2012 / 9.7.2012
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém