Orientační nabídka


 

Plán prevence a léčby návykových nemocí

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Odpověď pro Lenku Zlatníkovou Deníky Bohemia, (lenka_zlatnikova@centrum.cz)
 

 
 

ODPOVĚĎ NA DOTAZ Lenka Zlatníková Deníky Bohemia, (lenka_zlatnikova@centrum.cz) ze dne 4. 8. 2004

 

Dotaz (v původním znění):

Chtěla bych se zeptat, jestli je pravda, že kraj dostal od Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky za úkol zpracovat plán prevence a léčby návykových nemocí.

Pokud je tomu tak, zajímalo by mě, čeho konkrétně se plán týká, do kdy bude zpracován, na co bude plán klást důraz ( s ohledem na to, že by se měl stát podkladem pro posuzování žádostí o státní dotace na protidrogovou politiku kraje), atd.

+ jaká je vlastně současná protidrogová politika kraje? Jak jsou na tom

+ neziskové organizace (K-centra atd.)?

 

Odpověď:

1) Krajský plán prevence a léčby
Předem je nutno zdůraznit, že Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky ani její sekretariát nemá kompetence ukládat úkoly krajům. Spolupráce státu, krajů, obcí a dalších subjektů v oblasti protidrogové politiky je založena výhradně na dobrovolnosti.
            Usnesení vlády č. 1045 ze dne 23.října 2000 obsahuje doporučení krajům zpracovat strategický plán pro oblast protidrogové politiky do roku 2004 vycházející z Národní strategie. Na základě tohoto doporučení byla tedy zpracována Koncepce protidrogové politiky Ústeckého kraje na období 2003-2004, která vychází z Národní strategie a z okresních strategií (schválena byla radou kraje 8.dubna 2003). Na její přípravě participovali poskytovatelé služeb a další klíčové instituce v kraji (viz www.kr-ustecky.cz).

            Je pravděpodobné, že z připravované Národní strategie protidrogové politiky na období 2005-2009 a na ní navazujícího Národního akčního plánu vyplyne pro kraje obdobné doporučení. Národní strategie zatím nebyla schválena vládou, v současné době probíhá připomínkové řízení. Musím ale připomenout, že na její tvorbě a připomínkování se podíleli i krajští protidrogoví koordinátoři. Zatím ale bohužel není zřejmé, zda do nové strategie bude zahrnuta např. problematika legálních drog, jaký bude koncept spoluúčasti státu na financování programů protidrogové politiky, což jsou velmi významné faktory pro zpracování krajských plánů.

            Druhým materiálem k tomuto tématu je Krajský plán prevence a léčby – povinnost vypracovat tento plán je obsažena v návrhu novely zákona č. 37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomániemi. Zatím ale tato novela není v platnosti, nicméně kraj je již připraven a vytváří pilotní verzi plánu prevence a léčby. V budoucnu by měl tento plán plnit dvě funkce - měl by být zprávou o stavu ve věcech drog a protidrogovépolitiky za předchozí rok v kraji a měl by být žádostí o finanční prostředky ze státního rozpočtu na realizaci opatření protidrogové politiky v kraji v následujícím roce. V současné době se ověřuje pilotní verze osnovy krajského plánu, zejména její analytické části. Souběžně je zpracovávána také datová část. Tento text však zatím nebude mít charakter oficiálního dokumentu jako např. Národní strategie, nebo Koncepce kraje.  V současné době je systém přidělování státních finančních prostředků obdobný jako v předchozích letech (žádosti jednotlivých poskytovatelů služeb s vyjádřením krajského úřadu přímo směřované na Úřad vlády).

2) Protidrogová politika kraje

Koncepce protidrogové politiky Ústeckého kraje na období 2003 - 2004 viz otázka č. 1). Obdobně jako Národní strategie je založena na snižování poptávky po drogách (primární prevence), potlačování nabídky (represe a zákonná opatření), snižování rizik (nízkoprahové služby) a léčba a resocializace. Ve všech oblastech se vychází ze empirických poznatků (ověřená a odborně interpretovaná data) a je sledován princip mezioborové a mezisektorové spolupráce. Národní strategie protidrogové politiky na období 2001 - 2004 je velmi kvalitním dokumentem zpracovaným za účasti široké odborné veřejnosti. Proto je krajská koncepce, obdobně jako v jiných krajích, implementací Národní strategie ve specifických podmínkách kraje. 


3) Situace poskytovatelů služeb

Kompletní adresář poskytovatelů služeb v oblasti protidrogové politiky je na www.kr-ustecky.cz, nebo na www.drogy-info.cz (webové stránky spravované Národním monitorovacím střediskem pro drogy a drogové závislosti). 

V Ústeckém kraji se na programech protidrogové politiky podílejí subjekty různé právní formy:

a) organizace zřizované státem (Psychiatrická léčebna Horní Beřkovice)

b) organizace zřizované krajem (programy léčby v Masarykově nemocnici v Ústí nad Labem a v Nemocnici Most, Krizové centrum v Nemocnice Teplice, Pedagogicko psychologické poradny)

c) organizace zřizované obcemi a svazky obcí (Děčínské doléčovací centrum, kontaktní centra v Děčíně, Rumburku a Žatci)

d) občanská sdružení (o.s. Drug out club - Kontaktní centrum v Ústí nad Labem, o.s. Most k naději -Kontaktní centrum v Mostě, o.s. Světlo - kontaktní centra v Chomutově a Kadani, o.s. Český červený kříž - Kontaktní centrum Litoměřice, o.s. Na křižovatce - Kontaktní centrum Varnsdorf , o.s. White Light I. - Terapeutické komunita v Mukařově a Sociálně právní agentura, o.s. Drak programy primární prevence a o.s. Dobrovolnické centrum vzdělávací program pro studenty)

e) církevní právnická osoba Teen Challenge - Terapeutická komunita Šluknov a Dětské centrum Klokan)

Obdobně jako v jiných oblastech sociálně zdravotních služeb jsou programy protidrogové politiky financovány vícezdrojově ze státních zdrojů (Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky, ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy) z rozpočtu kraje a obcí, fondů zdravotních pojišťoven, z příspěvků nadací a ze sponzorských darů. Na úhradě pobytu v terapeutických komunitách a doléčovacích zařízeních se podílí i klienti. Některé programy byly realizovány za využití předvstupních fondů EU. 

V roce 2003 se kraj podílel na financování programů protidrogvé politiky částkou 7,6 milionů korun (z Toho 3,05 milionu v dotačním řízení pro neziskové organizace). V roce 2004 byly zatím v dotačním řízení kraje rozděleny 4 miliony korun pro neziskové organizace a 3,9 milionu  na programy v nemocnicích.

Podíl obcí na financování programů protidrogové politiky činil v roce 2003 cca 8 milionů korun.

Podíl státních zdrojů na financování programů protidrogové politiky v Ústeckém kraji činil v roce 2003 16,6 milionů korun, v roce 2004 bylo zatím přiděleno 17,5 milionu.

 

 

Vydala: Mgr. Romana Konečná, tisková mluvčí Ústeckého kraje

Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem

tel. 475 657 754, mobil 603 192 631

e-mail: konecna.r@kr-ustecky.cz

 

 

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 6.8.2004 / 17.7.2006 | Zveřejnit do: 31.12.2004
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém