Odpověď pro TV Nova ze dne 8.11.2006
Dotaz (v původním znění):
otázky k dnešnímu natáčení o přestupech na trati Chomutov – Karlovy Vary, které vyplývají ze změny jízdního řádu platného od 10.12.2006. Kraj objednal dopravu, ale od 10.12. budou muset lidé cestující mezi Karlovarských a Ústeckým krajem přestupovat.
2. Komunikoval Ústecký kraj s Karlovarským?
Odpověď:
Z nepohodlí, které postihne cestující na této trati, není možné obviňovat Ústecký kraj. Podle našich informací se jedná o důsledek problémů technického rázu, jejichž řešení je plně v kompetenci Českých drah a.s. České dráhy nabídku na této trati Ústeckému kraji ve variantě bez přestupu nepodaly, ani přes výslovné přání Ústeckého kraje. V této souvilosti je třeba zmínit, že požadavek Ústeckého kraje podporovala i organizační složka dopravce, odpovědná za osobní dopravu v našem regionu a ta také učinila s technickými prostředky, které jí byly dány k dispozici, maximum proto, aby tuto situaci odvrátila. Proto jsou tvrzení mluvčího Českých drah a.s., uveřejněné v denním tisku zavádějící. Vina za tuto nadcházející situaci, nevýhodnou pro cestující, není rozhodně na straně Ústeckého kraje.
Ve vztahu k trati 140 se jedná o důsledek projektu elektrifikace a modernizace zabezpečovacího zařízení trati Kadaň - Karlovy Vary. Bylo nutné vypořádat se stykem dvou proudových soustav (3 tisíce voltů v Kadani a 25000 voltů v Karlových Varech), což přináší vyšší nároky na hnací vozidla (lokomotivy), která musí být tzv, dvouproudá. Místo přechodu bylo zvoleno, i přes četná upozornění a námitky, ne zcela vhodně. V době přípravy projektu byl doporučován styk soustav až za Kláštercem nad Ohří, kde je a vzhledem ke spádovosti vždy bude, menší poptávka po dopravě. Bohužel ale bylo zvoleno jiné místo, mezi Kadaní a Kláštercem nad Ohří. Toto technicé řešení, spolu se skutečností že ČD na tuto trať, oproti původním předpokladům, nenasadí k osobním vlakům tzv. dvouproudé lokomotivy, způsobuje nynější komplikace pro cestující.
Stav lze zrekapitulovat tak, že trať je elektrifikovaná, ale České dráhy pro osobní vlaky nedodaly v dostatečném počtu hnací vozidla, která by ji mohla absolvovat v celé délce. Lokomotivy z Karlových Varů dojedou maximálně do Klášterce nad Ohří, lokomotivy z Chomutova pouze do Kadaně. Bylo tak skutečně nutné připravit řešení vedení vlaků, složených z motorových vozů, které jediné jsou k dispozici v dostatečném počtu.
Pro úplnost doplňujeme, že v novém jízdním řádu od 10.12.2006 bude přeprava mezi Chomutovem a Karlovými Vary možná též 7 páry rychlíků v pravidelném 120 minutovém intervalu s unikátní jízdní dobou 53 minut.
Připravil: František Janačík, kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení informací a vnějších vztahů
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 788
janacik.f@kr-ustecky.cz
Proč? Co k tomu kraj vedlo?