Odpověď pro Karla Otcovského, Právo (karel.otcovsky@pravo.cz) ze dne 23. 4. 2008
Dotaz (v původním znění):
Dobrý den, na základě našeho včerejšího telefonátu se na vás obracím s žádostí o podrobnosti a konkrétní čísla:
1) Na jakém základě schvaluje Krajský úřad provozní řád sběren?
2) Co tento řád vesměs obsahuje, co nesmí postrádat?
3) Jak často a kolik lidí kontroluje dodržování pravidel?
4) Kolik bylo provedeno kontrol za poslední období (např. pět let, rok)?
5) Kolik úřad udělil pokut a jaké výši a kolik dohromady vybral?
6) Kolikrát byla kontrolována konkrétní sběrna v Nehasicích na Lounsku a dostala pokutu?
Za odpovědi předem moc děkuji.
S pozdravem
Karel Otcovský, Právo
Odpověď:
1) Krajský úřad uděluje souhlasy k provozování zařízení ke sběru odpadů a současně schvaluje provozní řády těchto sběren na základě § 14 odst. 1 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Žádost o udělení souhlasu k provozu zařízení musí obsahovat veškeré náležitosti stanovené vyhláškou č. 383/2001 Sb. o podrobnostech nakládání s odpady. Dále během místního šetření předcházejícího rozhodnutí, prováděného pracovníky krajského úřadu, nemůže být shledán rozpor s provozním řádem, se zákonem o odpadech, a dále proti žádosti není námitek ostatních účastníků řízení (Krajský úřad Ústeckého kraje přiděluje postavení účastníka také obci, na jejímž katastrálním území se zařízení nachází).
2) Provozní řád sběren musí obsahovat zejména přehled druhů odpadů, pro něž je zařízení určeno, základní kapacitní údaje zařízení (max. množství přijímaných odpadů za rok a okamžitá kapacita zařízení), stručný popis technického a technologického vybavení zařízení (např. skladovací prostředky, manipulační prostředky, váha atd.), přesný popis všech operací prováděných v zařízení (zejména přejímky odpadů), stanovené povinnosti obsluhy (např. vizuální kontrola odpadu, zjišťování hmotnosti odpadu, vedení evidence přijatých a předaných odpadů), pravidla bezpečnosti provozu a ochrana životního prostředí a zdraví lidí. Samozřejmostí jsou základní údaje o zařízení – identifikační údaje provozovatele a vlastníka zařízení, adresa a údaje o pozemcích, atd.
3) Kontrola obsahu provozního řádu a stavu provozovny je součástí každého schvalovacího procesu (viz. 1). S ohledem na skutečnost, že krajské úřady nemají na úseku odpadového hospodářství žádné sankční pravomoci, je kontrolní činnost v současné době omezována na zařízení, kde jsou případná porušení dodržování pravidel spojena s přímým ohrožením životního prostředí, např. při nakládání s nebezpečnými odpady; tato kontrolní činnost je většinou spojena s kontrolním odběrem vzorků. Pět pracovníků úseku odpadového hospodářství odboru životního prostředí krajského úřadu je plně vytíženo povolovací činností a kontrolní činností zaměřenou právě na nakládání s nebezpečnými odpady. Celkem jimi bylo v loňském roce vykonáno na 200 kontrol a místních šetření v uvedených provozovnách.
4) Krajský úřad v rámci řízení o udělení souhlasu vždy provádí místní šetření v samotné provozovně (viz. 1), a těch je na území kraje více než tisíc. Jedná se nejen o sběrny, ale také o skládky, spalovny, třídírny odpadů, nebo zařízení na využití a úpravy odpadů. Kontroly jsou prováděny vždy na základě stížností, systematicky byly v loňském roce kontroly zaměřeny na skládky nebezpečných odpadů a zařízení, kde jsou přijímány odpady k využití pro různé terénní úpravy.
5) Krajský úřad nemá žádné kompetence k udělování pokut za porušení ustanovení zákona o odpadech, tuto pravomoc má Česká inspekce životního prostředí, omezeně i obce s rozšířenou působností. V případě zjištění porušení zákona v rámci kontrolní činnosti krajský úřad podá podnět ČIŽP k dalšímu řízení, to je také důvod omezené činnosti kontrolní činnosti v současné době. Změny kompetencí řeší připravovaná novela zákona o odpadech.
6) Sběrna v Nehasicích byla stávajícímu provozovateli povolena dne 21. 6. 2006. Kontrola pracovníky krajského úřadu tam prováděna nebyla. O provedení kontroly ze strany příslušného městského úřadu (Louny) nebo orgány ČIŽP nemáme informace.
Připravil: František Janačík, kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení tiskových informací
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 788
janacik.f@kr-ustecky.cz