TISKOVÁ ZPRÁVA ze dne 3.7. 2007
Společnost Dopravní podnik Ústeckého kraje, a.s. zkreslila obsah rozsudku Nejvyššího správního soudu
Dne 2.7. 2007 společnost Dopravní podnik Ústeckého kraje, a.s. (dále jen „DPÚK“) na svých internetových stranách zveřejnila tiskovou zprávu nazvanou „Nejvyšší správní soud dal za pravdu DPÚK“. V této zprávě se DPÚK zabývá nedávným rozsudkem Nejvyššího správního soudu týkajícím se pokut, které Krajský úřad Ústeckého kraje udělil DPÚK za to, že počátkem roku 2005 provozoval linkovou osobní dopravu bez platných licencí.
Příslušný rozsudek Nejvyššího správního soudu byl vydán ve věci žalob ve správním soudnictví. Ty DPÚK podal proti rozhodnutím Ministerstva dopravy, kterými byla shora uvedená rozhodnutí Krajského úřadu Ústeckého kraje o udělení pokut změněna. Ústecký kraj podotýká, že nebyl účastníkem tohoto soudního řízení a že Nejvyšší správní soud zrušil pouze předchozí rozhodnutí Městského soudu v Praze v této věci, nikoli samotná správní rozhodnutí Ministerstva dopravy a Krajského úřadu Ústeckého kraje.
Chtěli bychom upozornit, že podstata výhrad Nejvyššího správního soudu vůči rozhodnutím Ministerstva dopravy a Krajského úřadu Ústeckého kraje nespočívá ve skutečnostech, které ve své tiskové zprávě uvádí DPÚK. Šlo o to, že uvedené správní orgány vedly s DPÚK několik správních řízení, podle názoru Nejvyššího správního soudu ale měly vést správní řízení jediné.
Nejvyšší správní soud ve svém rozsudku v žádném případě neuvedl, že samotné pokutování DPÚK bylo protiprávní, ani že provozování linkové osobní dopravy ze strany DPÚK bez licencí lze ospravedlnit mezerami v legislativě nebo údajnou nečinností Krajského úřadu Ústeckého kraje při vydávání licencí, jak ve své tiskové zprávě naznačuje DPÚK. Naopak, Nejvyšší správní soud naprostou většinu námitek vznesených DPÚK v průběhu soudního řízení odmítl. Dokonce mimo jiné uvedl, že „shledává právní úpravu jednoznačnou, umožňující zahájit provoz linkové osobní dopravy pouze na základě licence“ a že jednání DPÚK v daném případě naplňuje typovou společenskou nebezpečnost správního deliktu. Protiprávnost postupu DPÚK tedy rozsudkem Nejvyššího správního soudu nebyla zpochybněna.
Ústecký kraj se také ohrazuje proti ničím nepodloženému tvrzení DPÚK, že kraj bojkotoval vydání nových licencí, přestože na DPÚK jako právního nástupce původního držitele licencí přešla všechna práva a povinnosti, která plynou z obchodního zákoníku. Jak ve shora uvedeném rozsudku potvrdil Nejvyšší správní soud, licence k provozování linkové osobní dopravy na právní nástupce (např. v důsledku fúze nebo rozdělení společnosti) nepřechází. Je tedy odpovědností každého držitele licencí, aby například při svém rozdělení, zvolil postup, který umožní hladké pokračování výkonu podnikatelské činnosti. DPÚK (resp. jeho právní předchůdce) však takový postup nezvolil. Tvrzení DPÚK o škodách v řádech milionů korun, které DPÚK údajně vznikly v důsledku vydání rozhodnutí o udělení pokut, tedy postrádá smysl. Jediná povinnost, která z těchto rozhodnutí DPÚK vznikla, bylo uhrazení příslušných pokut ve výši cca 100.000,- Kč. V této souvislosti Ústecký kraj rovněž zdůrazňuje, že předmětná správní rozhodnutí byla vydána správními orgány při výkonu přenesené působnosti, nezávisle na rozhodování Ústeckého kraje coby veřejnoprávní korporace.
Ústecký kraj dále zdůrazňuje, že uvedený rozsudek Nejvyššího správního soudu nijak nesouvisí se spory o zajištění linkové osobní dopravy mezi Ústeckým krajem a DPÚK, ke kterým došlo v roce 2006.
Připravila: Veronika Kindlová, tisková mluvčí
kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení informací a vnějších vztahů
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 726
kindlova.veronika@kr-ustecky.cz