Odpověď pro Janu Machálkovou, Lidové noviny, ( jana.machalkova.lidovky.cz) ze dne 16.11. 2005
Dotaz (v původním znění):
Zřejmě už začátkem příštího roku se v několika krajích (jedním z nich je i Ústecký kraj) rozjede projekt s názvem Střediska integrace menšin. Spočívá v tom, že v kraji vzniknou speciální centra, kde budou speciální pedagogové, pedagogové, dětští psychologové a ti se budou snažit motivovat děti ze sociálně znevýhodněného prostředí ke vzdělání.
Pro svůj článek bych potřebovala jen krátké vyjádření. Zajímalo by mne tedy:
1. Co si Ústecký kraj od tohoto projektu slibuje? K čemu může napomoci?
2. Má Kraj už nyní nějaké vlastní projekty zaměřené na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, které by se zabývaly vzděláváním? Jaké projekty to jsou?
Odpověď:
Ad 1) Projekt by měl po dva roky ověřovat funkčnost centra, která by se zabývala:
Pracovníky odboru školství, mládeže a tělovýchovy Krajského úřadu Ústeckého kraje návrh vzniku centra zaujal. l. Ústecký kraj je poměrně rozlehlý s více oblastmi, ve kterých jsou soustředěny menšiny. Hledali jsme lokalitu, která by se stala vhodným místem pro vytvoření navrhovaného „Střediska integrace menšin“. Oslovili jsme dvě ředitelky škol v městských částech Ústí nad Labem, které jsou obývány převážně romskou komunitou. Obě ředitelky projevily velký zájem o projekt, bohužel, jedna z nich musela návrh odmítnout, protože v současné době nemá vhodné volné prostory. V současné době jsme na IPPP odeslali dopis s konkrétní nabídkou.
Pokud by z plánovaných záměrů by vyšly alespoň 3/4, považujeme vytvoření "Střediska integrace menšin" za úspěšné. Přínosem bude vytvoření týmu odborníků (psycholog, speciální pedagogové, pedagog volného času, kulturní antropolog, sociální pracovník) v jednom centru v lokalitě s vysokou koncentrací romské komunity.
Ad 2) V Ústeckém kraji se věnuje velká péče vzdělávání dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Na základních školách v letošním školním roce 2005/2006 pracuje 30 přípravných tříd. Odbor školství velice podporuje vznik a fungování přípravných tříd. Na konci každého školního roku si zjišťuje efektivnost jejich práce. Podporu má rovněž práce asistentů pedagogů pro žáky se sociálním znevýhodněním. Dokladem toho je počet těchto asistentů ve školách. ve školách zřizovaných obcí a školách zřizovaných krajem jich pracuje 48. Do projektů se školy zapojují samy a to vyhlašovaných hlavně MŠMT. Úspěšným školám přinesly materiální vybavení např. na interaktivní tabule, vybavení počítači atd. Přesný přehled o tom, jak úspěšně a do jakých integračních projektů jsou školy zapojeny nevedeme, je to plně v kompetenci ředitelů. Jsme vždy připraveni jim metodicky vypomoci.
připravila: Naďa Kocábková, kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení informací a vnějších vztahů
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 741
kocabkova.n@kr-ustecky.cz