Odpověď pro Jana Blažková, MF Dnes, (Jana.Blazkova@mfdnes.cz) ze dne 17.8.2006
Dotaz (v původním znění):
S odvoláním na naši telefonickou domluvu Vás moc prosím o zprostředkování vyjádření Vašeho kraje k výsledkům testování deváťáků zveřejněných v těchto dnech CERMATEM. Podle žebříčku sestaveného analytiky CERMATu uspěli žáci z Ústecka v testech z matematiky a češtiny nejhůře ze všech krajů. Čím si to vysvětlujte? Přikládáte tomu zjištění důležitost? Budete se tím nějak hlouběji zabývat?
Velmi děkuji za laskavé zodpovězení otázek.
Odpověď:
Testování výsledků vzdělávání žáků 9. tříd a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií proběhlo jednotně 1. 2. 2006. Při organizaci celé této akce aktivně spolupracoval odbor školství. Účast škol v testování byla dobrovolná.
Ústecký kraj není zřizovatelem základních škol, a tudíž mu hodnocení dosažených testových výsledků vzdělávání nepřísluší. Analýza výsledků vzdělávání přísluší dle § 174 odst. (2) písm. a), b) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, střední, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, České školní inspekci.
Vaše otázka zněla- podle žebříčku sestaveného CERMATem uspěli žáci z Ústeckého kraje nejhůře. Čím si to vysvětlujete? Pokusíme najít několik příčin tohoto neúspěchu.
Ústecký kraj je stále krajem s vysokým podílem nezaměstnaných osob, ve školách je zastoupeno poměrně vysoké procento dětí ze sociálně slabých rodin. Ze zkušenosti můžeme konstatovat, že ne všichni žáci se svými rodiči považují vzdělávání za životní prioritu. Testování prokázalo, že je velmi ošidné pouhé hodnocení průměrných hodnot. Většina žáků prokázala nižší úspěšnost než je celorepublikový průměr a tuto většinu neúspěšných žáků musí vyrovnat značně menší skupiny výrazně více úspěšných žáků (př. v matematice nejlepších deset procent žáků mělo úspěšnost vyšší než 70 %).
Druhá otázka se týkala zda a jakou tomuto zjištění přikládáme důležitost?
Vzhledem k tomu, že odbor školství, mládeže a tělovýchovy považuje za důležité mít stále přehled o stavu školství v kraji, je toto celorepublikové srovnání zajímavé. Na druhé straně poukazujeme na fakt, že v ÚK je celkem 247 základních škol a k testování se dobrovolně přihlásškooaství, mládeže a tělovýchovy Krajského úřadu Ústeckého samozřejmě zájem se věcí zabývat. Chce kupříkladu působit na zřizovatele základních škol (obce) tak, aby probrali - kvalitní personální obsazení škol (zvláště věnovat pozornost výuce českého jazyka a matematiky), domluvou mezi zřizovatelem a ředitelem školy hledat cesty k zajištění kvalitního vybavení učebními pomůckami a výpočetní technikou, více se věnovat práci s nadanými a talentovanými žáky na školách.
připravila: Naďa Kocábková, kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení informací a vnějších vztahů
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 741
kocabkova.n@kr-ustecky.cz