Tisková odpověď k článku Za finanční sbírku dostanou pokutu
(vyšlo v Deníku Litoměřicka v pondělí 16. září 2002)
Krajský úřad Ústeckého
Pokud Zastupitelstvo obce Vražkova rozhodlo o uspořádání veřejné sbírky dne 13. srpna, pak pokud by byla veřejná sbírka téhož dne oznámili, mohla být v souladu s právem od 17. srpna (podle otištěných informací se nejvíce financí vybralo právě mezi 17. a 18. srpnem).
Víme, že ne veškerá činnost úředníků
je dokonalá, ale od okamžiku vyhlášení nouzového stavu byli potřební úředníci
na krajském úřadě takřka nepřetržitě.
Krizové telefony fungovaly bezvadně a k dispozici byl i mobilní telefon na
příslušného úředníka právě pro oblast veřejných sbírek. Pružně byly zpracovány
vzory a detailní postupy, které byly přístupné nejenom na internetových
stránkách, ale byly předány prostřednictvím okresních úřadů obcím. A jak
v té době rozhodovali ti „zákonem
se slepě řídící úředníci“? Bez ohledu na čas byli neustále k dispozici
na telefonu, rozhodovali obratem po obdržení
byť i jenom faxové verze oznámení o konání sbírky, po dohodě si pro
některá oznámení i dojeli, poskytovali právní servis při výkladu zákonů o obcích a
veřejných sbírkách… Jsem přesvědčená o tom, že tvrdé úsudky o práci krajských
úředníků otištěné ve zmíněném článku jsou urážkou jejich práce, která
v době
Uložená pokuta ani její výše nejsou v současné době důležité - Krajský úřad se netají tím, že pokud pokuty uloží, pak budou pouze symbolické, ovšem za předpokladu, že nedojde ke zneužití příspěvků získaných veřejnou sbírkou.
Po zkušenostech z minulých dnů připravuje Ústecký kraj návrh změny zákona o veřejných sbírkách tak, aby při budoucích krizových situacích byl postup výrazně jednodušší s tím, že by pravomoci byly na samotných obcích či městech. S tím však bude spojena i jejich nesrovnatelně vyšší odpovědnost. Znalost zákona o veřejných sbírkách však i v těchto případech bude nutností.