Orientační nabídka


 

Transformace nemocnic

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Odpověď pro Dagmar Schneiderovou, Deníky Bohemia (sever@denikybohemia.cz)
 

 
 

ODPOVĚĎ NA DOTAZ, Dagmar Schneiderová, Deníky Bohemia (sever@denikybohemia.cz) ze dne 1.7. 2005

 

Dotaz (v původním znění):

1. Kolika nemocnic konkrétně se tato změna týká a na které osoby budou společnosti napsány?

2. Co bylo důvodem k transformaci příspěvkových nemocnic na akciové společnosti?

3.  Bude mít uváděná změna vliv na počet pracovních míst v nemocnici?  Nebude se propouštět?

4.  Kdo bude v čele nemocnice? Stávající ředitel nebo osoba, na kterou  bude společnost napsána?

5.  Změna by měla přinést finanční efekt v souvislosti s platbami pacientů a zaměstnavatelů. Jak konkrétně? Budou občané platit  pojištění vybrané nemocnici nebo si budou platit za poskytnutou lékařskou službu?

6. Bude pokračovat dostavba nemocnice podle plánu a nezbaví se tím případný viník odpovědnosti?

7.  Stihne nemocnice z časového hlediska dostavbu? Nehrozí vrácení peněz státu?

8.  Jak ty vypadá v otázce "Dostavba nemocnice..." dnes? Už začalo šetření a hledání viníka za přehmaty, kterých se vedení nemocnice v této akci dopustilo? Mám na mysli to, co konstatovala zpráva NKÚ o nehospodárném jednání, špatném výběrovém řízení a pod. Bude event. konkrétní osoba finančně postižena?

9. Je hlavním viníkem bývalý ředitel nemocnice Madara, který v době rozjetí akce v nemocnici působil?

10. NKÚ konstatovala nedostatky. Sedmero porušení zákona. Kontroloval kraj, jako zřizovatel, vedení nemocnice?

 

 

 

Odpověď:

1. Změna právní formy se týká pěti nemocnic (Masarykova nemocnice Ústí nad Labem,Nemocnice Most, Nemocnice Chomutov, Nemocnice Teplice a Nemocnice Děčín). Společnosti budou založeny bez veřejné nabídky akcií (na jméno), jediným vlastníkem akcií společností bude Ústecký kraj.

 

2. Je to pravděpodobně jediná reálná možnost, jak v současné době stabilizovat situaci v krajském zdravotnictví. Zákon, který připravuje skupina poslanců a parlamentem byl projednán ve druhém čtení, který by měl umožnit přechod příspěvkových organizací do podoby veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízení není pro Ústecký kraj řešení. Stále není hotový, obsahuje mnoho legislativních nedostatků a jeho dopracování a schválení je v nedohlednu

 

3. Všechny stávající pracovně právní vztahy zaměstnanců nemocnic, které jsou dosud příspěvkovými organizacemi, budou převedeny v souladu s §249 zákoníku práce na akciové společnosti.

 

4. V čele nemocnice, která bude mít právní formu akciové společnosti, bude stát představenstvo, složené ze stávajícího vedení nemocnice, kontrolním orgánem pak bude dozorčí rada nemocnice. Roli valné hromady akcionářů, která kontroluje práci dozorčí rady, pak bude mít Rada Ústeckého kraje. Rozhodování o nakládání s nemovitostmi a jiná důležitá rozhodnutí budou náležet Zastupitelstvu Ústeckého kraje.

 

5. Přechod nemocnic na formu akciových společností nebude mít žádný vliv na poskytování zdravotní péče a pacient přechod nijak nepocítí. Úhrady zdravotní péče budou dál provádět zdravotní pojišťovny. Význam změny se projeví především v efektivitě řízení a hospodaření. Forma akciových společnosti má pro nemocnice velkou přednost v tom, že přenáší podstatně vyšší odpovědnost na vedoucí orgány těchto organizací. Změna právní formy také pomáhá řešit situaci, kdy stát může bez jakékoliv vazby na tato zařízení administrativním způsobem zvyšovat náklady.

 

6. Dostavba Masarykovy nemocnice bude pokračovat podle koncepce schválené krajskou radou. Pokud se dotaz týká zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu, Ústecký kraj se v současné době věcí intenzivně zabývá a vyhodnocuje míru porušení zákona, vzniklé škody a odpovědnost konkrétních osob. Změna právní formy nemocnice na toto nebude mít žádný vliv.

 

7. Nemocnice realizaci dostavby stihne. Prodloužení termínu pro její dokončení do konce příštího roku již bylo projednáno s ministryní Emmerovou.

 

8 a 9. Vyjádření hejtmana Jiřího Šulce:  Výsledek šetření Nejvyššího kontrolního úřadu byl dnes oficiálně zveřejněn v jeho věstníků. Aby mohl kraj vyhodnotit míru porušení zákona, vzniklé škody a odpovědnost konkrétních osob, je potřeba doplnit zprávu NKÚ o další informace, především oficiální materiály ministerstva zdravotnictví, které projednala vláda, a příslušná vládní usnesení. Tyto materiály orgány kraje následně posoudí a případně vyvodí odpovědnost konkrétních osob.

 

10. Drtivá většina podstatných výhrad k hospodaření nemocnice spadá do doby, kdy zřizovatelem Masarykovy nemocnice nebyl kraj, ale stát. Masarykova nemocnice byla převedena na kraj v 1.10.2001, do té doby šlo o příspěvkovou organizaci státu.

 

 

Vydala: Mgr. Romana Žatecká, tisková mluvčí Ústeckého kraje

Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem

tel. 475 657 754, mobil 603 192 631

e-mail: zatecka.r@kr-ustecky.cz

 

 

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 13.7.2005 / 13.7.2005 | Zveřejnit od-do: 13.7.2005-13.8.2005
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém