Dekáda romské inkluze 2005-2015 sdružuje již 12 evropských států, které se společně aktivně věnují řešení otázky romské integrace. Chtějí svými programy přispět ke zmenšení chudoby a sociálního vyloučení Romů. Organizace zahrnuje jak zástupce státních sektorů, tak i neziskových.
„Naším hlavním společným cílem je zlepšit sociální a ekonomickou situaci Romů napříč prioritními oblastmi, kterými jsou zaměstnanost, vzdělání, bydlení, zdraví a zapříčinit se tak v boji proti sociálnímu vyloučení,“ píše v dopise obcím a městům zmocněnec Vlády ČR pro lidská práva Michael Kocáb.
Čeští zástupci si pro své jednoleté předsednictví zvolili pět základních oblastí, kterým se chtějí spolu se svými zahraničními kolegy věnovat. Hlavním tématem budou romské ženy, zaměření na jejich pozici a roli v romských rodinách a následné možnosti jejich emancipace. Vedle toho se budou pořádané konference zabývat vzděláváním, životní situací a práv dětí, implementace integračních politik na lokální úrovni a poslední tematický okruh představí média a obraz Romů v nich.
„Vzhledem k tomu, že v Ústeckém kraji se nachází nejvíc sociálně vyloučených lokalit, považuji za důležité všechny priority Dekády romské inkluze na období 2005-2015. Je všeobecně známo, že nejrozšířenějšími faktory sociálního vyloučení jsou: vysoká míra nezaměstnanosti, nedostatečné vzdělání a nevyhovující bytové podmínky. Tudíž za nejdůležitější prioritu Dekády romské inkluze považuji inkluzivní vzdělávání, i když tento proces je v současnosti teprve na počátku,“ přiblížila situaci Lenka Balogová z oddělení humanitních činností Krajského úřadu Ústeckého kraje, která se zabývá romskou problematikou v regionu. Podle ní je přínos Dekády, tak jak je koncipována, především ve výměně informací a příkladů dobré praxe mezi účastnickými zeměmi a tudíž v mezinárodním měřítku.
Inkluze znamená zahrnutí, nebo přijetí do určitého celku. Pro inkluzivní vzdělávání, které představuje poskytnutí odpovídající úrovně vzdělání všem dětem bez rozdílu a nezávisle na jejich specifických potřebách, chybí v českých školách optimální podmínky. „Ústecký kraj je nositelem mnoha příkladů dobré praxe, například v kraji působí 71 pedagogických asistentů pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami, je zřízeno 77 přípravných ročníků na základních školách, vládní Agentura pro sociální začleňování v kraji pracuje již v 10 obcích, přičemž její působnost je ve 20 obcích v celé ČR. Právě tato fungující integrační opatření je vhodné prezentovat různými formami,“ doplnila.
Ústecký kraj ještě nebyl osloven s žádným konkrétním úkolem. „Samozřejmě se zástupci kraje budou zúčastňovat jednotlivých akcí dle harmonogramu předsednictví České republiky a informace budou přenášet na obecní úroveň,“ dodala Balogová. Kraj ve své působnosti může také nabídnout organizaci seminářů, workshopů a konferencí na téma Dekády romské inkluze.
Připravila:
Bc. Alena Tichá
oddělení tiskových informací
Kancelář hejtmana Ústeckého kraje
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
Tel.: 475 657 741, ticha.a@kr-ustecky.cz,
foto: Vláda ČR
V rámci kulturního programu při převzetí předsednictví Dekády romské inkluze 2005-2015 v Kramářově vile vystoupil dětský taneční soubor Občanského sdružení Romano Jasnica z Trmic u Ústí nad Labem.