Orientační nabídka


 

Ústecký kraj se odpovědnosti za veřejnou dopravu nezříká, ČD jsou ale příliš nákladné

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Ústecký kraj se odpovědnosti za veřejnou dopravu nezříká, ČD jsou ale příliš nákladné
Daňoví poplatníci mají právo vědět, proč je přeprava s Českými drahami tak nevýhodná a právem by se ptali, proč Ústecký kraj utrácí bez patřičného zdůvodnění takové finanční částky za vysoce neefektivní dopravu.
 

 
 

TISKOVÁ ZPRÁVA ze dne 26. 4. 2005

 

Ústecký kraj se odpovědnosti za veřejnou dopravu nezříká, ČD jsou ale příliš nákladné

 

Vážení kolegové, k tématu dnešní tiskové konferenci Českých drah si dovolujeme poslat Vám stanovisko: 

 

Vyjádření hejtmana Ústeckého kraje Jiřího Šulce: „Jsme proti rušení tratí, o veřejnou železniční dopravu v Ústeckém kraji se mohou zajímat i jiní dopravci než České dráhy. A když se tato firma rozhodne že zastaví veřejnou dopravu, za vrcholně nevkusné považuji, že tak rozhodne, aniž by upozornila starosty obcí a zástupce příslušných komisí a úřadů na území kraje s dostatečným předstihem. Ústecký kraj vnímá dlouhodobé problémy Českých drah, včetně vnitropodnikových. Jejich důsledkem je zřejmě snaha odvést pozornost veřejnosti od miliardových deficitů v hospodaření nebo od krachu kolektivního vyjednávání s odboráři. A tak prostě našli nepřítele v Ústeckém kraji – nepřítele veřejného, na kterého když se bude ukazovat, odvede se pozornost od věcí podstatných. Naprosto jasně říkám NE postupu českých drah - občané tohoto kraje jsou v něm rukojmími obchodního sporu a technické detaily smluvních závazků řeší státem vlastněná firma se samosprávou prostřednictvím médií! Je to vysoce neseriózní. Oněch 335 milionů, které Ústecký kraj Českým drahám na zajištění základní dopravní obslužnosti nyní nabízí, je částka srovnatelná s tím, co platí jiné kraje. Pokud za ně firma neumí zajistit hospodárný provoz, ukazuje to na její neefektivní hospodaření a nelze dopustit, aby občané našeho kraje nesli důsledky. Zájmem Ústeckého kraje je objednat spoje, zajišťující základní dopravní obslužnost. Je to podobné jako v restauraci – z nabízeného jídelního lístku si vybíráme jen to, co sníme a to také zaplatíme. Když chceme jedno jídlo, nikdo nás nemůže nutit objednávat celé menu.To přesně České dráhy dělají, vnucují nám celý jídelní lístek, a když to odmítáme, tvrdí, že zavřou kuchyni a nebudou vařit nic. Řeč čísel je jasná – za více jak 400 milionů korun bylo v loňském roce přepraveno 9 milionů cestujících a vlaky s nimi ujely 8,5 milionů kilometrů. V autobusové přepravě bylo za 254 milionů korun přepraveno 16 milionů cestujících a autobusy najely 14,9 milionů kilometrů. Daňoví poplatníci mají právo vědět, proč je přeprava s Českými drahami tak nevýhodná a právem by se ptali, proč Ústecký kraj utrácí bez patřičného zdůvodnění takové finanční   částky za vysoce neefektivní dopravu. České dráhy mi připomínají děti hrající si na pískovišti – chtějí tři bábovičky a dvě lopatičky, a když dostanou o lopatičku méně, křičí. Takto si seriózního partnera k obchodnímu jednání nepředstavuji.  

 

Do kontextu:

 

České dráhy, a.s., byly už od října loňského roku vyzývány Krajským úřadem Ústeckého kraje i představiteli krajské samosprávy, včetně hejtmana Jiřího Šulce, k předložení prokazatelných a přiřaditelných ztrát tržeb na spojích, které provozují v Ústeckém kraji. Podklady byly nezbytné pro sjednání smlouvy o závazku veřejné služby na rok 2005. Vzhledem k tomu, že České dráhy, a.s., do 19. dubna 2005 neustále předkládaly jeden a týž požadavek – 452,9 milionů korun jako úhradu 75% odhadované ztráty z veřejné osobní přepravy zajišťované v našem kraji v tomto roce, a to na základě auditovaných údajů z roku 2003, Ústecký kraj nepodepsal s Českými drahami, a.s. smlouvu o závazku veřejné služby. Teprve 20. dubna 2005, v den, kdy o podepsání smlouvy o závazku veřejné služby rozhodlo krajské zastupitelstvo, předložily České dráhy, a.s.  bez ohledu na informace, které měly k dispozici, zejména platného usnesení Rady Ústeckého kraje rady, jenž zmiňuje zachování veřejné železniční dopravy na všech tratích v našem regionu, Ústeckému kraji nový návrh, v němž ale samy, bez jakéhokoli předchozího projednání vypustily veřejnou dopravu na 22 tratích v našem regionu a současně avizovaly zastavení veřejné dopravy na těchto tratích k 12. červnu 2005. Na tento návrh Českých drah reagoval hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc dopisem z 21. dubna 2005, adresovaným generálnímu řediteli Českých drah, a.s.,   v němž tento postup kategoricky odmítl a požadoval zachování veřejné osobní  dopravy na všech tratích v regionu.

Ústecký kraj deklaroval, že má v rozpočtu připravených 335 milionů na pokrytí ztráty Českých drah z osobní železniční dopravy. Mají-li České dráhy, a.s.,dlouhodobě informaci o tom, že tratě, které chtějí podle svého vyjádření rušit, jsou nevytížené, měla být tato záležitost projednávána již v rámci grafikonu jízdního řádu na rok 2004/2005 a nikoli oznámena Krajskému úřadu Ústeckého kraje 20. dubna 2005, v den jednání krajského zastupitelstva bez jakéhokoliv předchozího upozornění občanů a starostů obcí.

 

Vydala: Mgr. Romana Žatecká, tisková mluvčí Ústeckého kraje

Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem

tel. 475 657 754, mobil 603 192 631

e-mail: zatecka.r@kr-ustecky.cz

 

 

 

 
Zodpovídá: 11
Vytvořeno / změněno: 26.4.2005 / 26.4.2005 | Zveřejnit od-do: 26.4.2005-26.6.2005
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém