Součástí
konference byly i ukázkové vyučovací hodiny - rodič
v roli učitele, spolupráce s asistentem
pedagoga na 1. i 2. stupni, využití metody FIE při vyučování, metoda prof.
Hejného, metoda při výuce matematiky, využití tabletů a interaktivní tabule při
vyučování, metoda CLIL.
Na začátku konference proběhly vyučovací hodiny na nižším
a vyšším stupni, kterých se mohli zúčastnit učitelé základních a středních škol,
pozvaní hosté a rodiče žáků. Výuka probíhala ve dvou blocích. Hosté tak měli možnost
pozorovat práci prvňáčků s tablety a interaktivní tabulí, seznámit se v šesté
třídě s výukou matematiky metodou profesora Hejného na druhém stupni,
učebna žáků osmé třídy se proměnila na manufakturu v 18. století. Ve druhé třídě probíhala výuka matematiky, kdy roli
učitele převzal rodič – maminka, v rámci týmové tvořivosti využívali třeťáci
metodu FIE (Feuersteinovo instrumentální obohacení), přírodověda v páté
třídě byla vyučována metodou CLIL, kde se garantem hodiny stala rodilá mluvčí,
která do školy dochází pravidelně v rámci projektu EU. Všechny činnosti v
hodinách byly zaměřeny na spolupráci učitele s asistentem pedagoga.
Na vyučovací hodiny navazovala odborná konference.
Přednášejícím byl MUDr. Michal Považan, primář dětského oddělení Psychiatrické
léčebny v Bohnicích. Konference se zúčastnili další významní hosté: dětská
neuroložka a senátorka MUDr. Alena Dernerová, dětská psychiatrička MUDr. Iveta Vadlejchová, pracovnice PPP v Mostě Mgr.
Ivana Smeková, speciální pedagožka Mgr. Kateřina Králíčková a další odborní
pracovníci mimomosteckých školských poradenských pracovišť (Louny, Žatec). Téma
přednášky je v současné době velmi aktuální, oslovilo všechny přítomné a
vyvolalo živou diskuzi.
Po dobu konference byly návštěvníkům zpřístupněny všechny
odborné učebny, mohli volně nahlížet do všech tříd, kde probíhalo projektové
vyučování. Akce byla ukončena prohlídkou školy s průvodním slovem paní
ředitelky PhDr. Hany Ajmové.
Významným počinem Základní školy profesora Zdeňka
Matějčka byl on-line přenos odborné přednášky a následující diskuze. Tím
byla umožněna virtuální přítomnost i zájemcům, kteří se konference nezúčastnili
osobně.
ADHD patří mezi neurovývojové poruchy. Jedná se o hyperaktivitu s poruchou pozornosti. Podle různých studií se výskyt ADHD u dětí školního věku pohybuje mezi 3-7 %, chlapci bývají postiženi
třikrát častěji než dívky. Příznaky se
projevují už od raného dětství.
Základní
škola profesora Zdeňka Matějčka v Mostě vzdělává žáky se specifickými
vývojovými poruchami učení a specifickými poruchami chování, zároveň integruje
žáky s kombinovaným postižením nebo smyslovými vadami. Škola je metodickým
centrem pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v Ústeckém kraji, působí
i neregionálně.
ZDROJ: PhDr. Hana Ajmová, Základní škola profesora Zdeňka Matějčka, Most
6.A Matematika - metoda prof. Hejného
1.A Český jazyk - práce s tablety
a interaktivní tabulí
3.A Týmová tvořivost - využití
metody FIE (Feuersteinovo instrumentální obohacení)
Přírodověda - "Lidské tělo" - metoda CLIL
Přírodověda - "Lidské tělo" - metoda CLIL
8.A Dějepis - vláda Josefa II, spolupráce s asistentem pedagoga