Tisková zpráva z 8. února 2008
Vrátí se na Labe pravidelná lodní doprava?
Odpověď na otázku z titulku se snažili najít na prvním společném jednání představitelé měst a obcí ležících na březích dolního toku Labe v Ústeckém kraji, a to od Roudnice nad Labem až po krajské město. Iniciátorem jednání byl Městský úřad v Litoměřicích, konkrétně místostarosta Jaroslav Tvrdík, právě v tomto městě idea znovuobnovení pravidelné lodní dopravy po Labi totiž nedávno vznikla. Do Clubhotelu Marina na březích píšťanského vodního areálu nedaleko Litoměřic přišli mimo jiné také náměstek a zástupce krajského hejtmana Radek Vonka, ředitel Povodí Labe Jindřich Zídek nebo zástupci regionálních agentur a touroperátorů. Myšlenku obnovení dopravy po Labi umocnil později svojí návštěvou i verbální podporou vicepremiér české vlády a ministr pro evropské záležitosti Alexandr Vondra.
Již v květnu by mohla na Labi fungovat veřejná lodní doprava, i když dostat se do této fáze bude ještě velmi náročné. Alespoň některé otázky: Financování (jen v některých obcích již mají vyčleněny na tuto dopravu finanční prostředky), pronájem lodí (třeba od německých dopravců či z Prahy ?), povolení státní plavební správy, dobudování řady přístavišť (například v Ústí je pouze přístavní můstek, naopak perfektní jsou v Litoměřicích, Roudnici n. L. či Velkých Žernosekách), právní aspekty a další.
Podporu osobní i Ústeckého kraje vyjádřil projektu v krátkém slovu také Radek Vonka: „Labe je fenomén, který nás tu všechny spojuje a znovuobnovení labské dopravy má rozhodně velkou šanci. V této části Ústeckého kraj jsou spousty památek, kulturního, společenského i sportovního vyžití, na lodní dopravu navazují stovky kilometrů cyklistických tras a lákadel pro naše i zahraniční turisty i třeba pro velké firemní akce máme dost…“
K prvotním informacím píšťanského jednání patřily také zkušenosti s lodní veřejnou dopravou v Praze či Poděbradech nebo to, jak labskou vodní cestu využívají, a to i v kraji, docela často lodě s turisty ze Švýcarska, Německa i Nizozemska. Je však zřejmé, že náklady budou vysoké, třeba na vybudování přístavišť s nutným zázemím na břehu (sociální zařízení, stravování, blízkost veřejné dopravy, bankomaty, prodejny suvenýrů a d.) by si na každém z uvažovaných míst vyžádalo deseti ba dokonce až třiceti milionů korun. To je samozřejmě záležitost mnohem dlouhodobější; s tím, co podél Labe máme v tuto chvíli, by přesto mohla být v květnu lodní doprava zahájena.
Radek Vonka: „Pověřil jsem pracovníky odboru regionálního rozvoje krajského úřadu, aby celou situaci sledovali a jsme dohodnuti, že letošní rok, jako rok takříkajíc zahřívací, věnujeme z rozpočtu peníze na propagaci či jízdní řády a lze uvažovat do budoucna také o tom, že Ústecký kraj by vstoupil finanční podporou i do samotné plavby, tedy lodní dopravy pro naši turistickou veřejnost.“
Předcházejí projekty se nikdy neuskutečnily, byly totiž málo ambiciózní, jak také včera zaznělo v píšťanské Marině. Projektu ze sklonku zimy 2008 tento přívlastek rozhodně nechybí. Uvidíme. Další, tentokrát už ryze pracovní jednání se chystá na 12. února do Litoměřic…
Připravil: Zbyněk Šebesta, kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení tiskových informací
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 742, 603 192 629
sebesta.z@kr-ustecky.cz
Alexadr Vondra: Labe si přímo říká o oživení plavby, i když ještě dlouho to tu nebude jako na Rýnu či Dunaji nebo u Drážďan
Jedna z prezentací možných zastávek osobních lodí: Píšťany u Litoměřic
Odborný výklad o lodích, přístavištích i financích poskytl Jindřich Zídek
Začíná jednání o budoucnosti pravidelné labské osobní dopravy
Radek Vonka (vpravo) a Jaroslav Tvrdík na molu píšťanské Mariny