Orientační nabídka


 

Vyjádření k článku "Kraj nekomunikuje"

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Vyšlo v Denících Bohemia - Litoměřicko, dne 5. 10. 2006 (autor Ivo Chrástecký)
 

 
 

Vyjádření k článku „Kraj nekomunikuje“

Vyšlo v Denících Bohemia – Litoměřicko, dne 5. 10. 2006 (autor Ivo Chrástecký)

 

Vážená redakce,

následující text považujte za podklad k otištění opravy nesprávných a nepravdivých informací, uveřejněných v rozhovoru s místostarostou Štětí Antonínem Šimralem.

            V době, kdy Krajský úřad Ústeckého kraje takřka denně komunikuje s obcemi a městy kvůli licencím pro nové linkové dopravce, kdy oddělení informací a vnějších vztahů pravidelně informuje obce o aktuálním dění v autobusové dopravě a kdy byla po dva měsíce (a stále ještě je) v provozu bezplatná telefonní informační linka, je nepravdivý již samotný titulek článku. 

            Dále musíme zdůraznit, což v rozhovoru nezaznělo, že krizová situace ve veřejné autobusové dopravě v Ústeckém kraji by nenastala, pokud by dopravce, Dopravní podnik Ústeckého kraje, a.s. (DPÚK) dodržoval zákonem mu uložené povinnosti. K dnešnímu dni jsou v platnosti licence k jednotlivým linkám a v platnosti jsou i také jízdní řády, které mu schválil příslušný Dopravní úřad. DPÚK ale od 9.září podle těchto licencí a jízdních řádů nejezdí, tím každodenně porušuje zákonná nařízení, mj. oznamovací povinnost Dopravnímu úřadu. Ústecký kraj tedy úspěšně řešil a stále řeší krizovou situaci, jím nezaviněnou. Proto mimo jiné využil nabídek několika desítek dopravců k zajištění náhrady za nejedoucí autobusy DPÚK – dočasnou příležitostnou dopravu. Takovouto nabídku učinil krajskému úřadu mezi jinými i dopravce Břetislav Kafka, fyzická osoba (nejedná se o představitele dopravní společnosti Kavka Autobusy, jak se v interwiev mylně uvádí). Proto zcela odmítáme zcela nepodložené a účelové tvrzení místostarosty Šimrala, že: „..se rozházel pečlivě a dlouho dělaný systém a nastal chaos, nebyla připravena kvalitní náhrada, neměly by se dělat boty další,“

a dále: „..Najednou jsme dostali zprávu, že na našich neobslužných spojích nebude jezdit pan Kavka za 26,50, který je nám jezdí a je domácí, ale Středočeský kraj, Jihlava. Tedy autobusy, u nichž kilometr bude stát alespoň padesátikorunu.“ Takové tvrzení Štětského místostarosty je pouhou nepodloženou spekulací nad cenami, jenž dopravci budou nabízet v právě připravovaných koncensních řízeních, která kraj vypisuje pro dopravce s nimiž je připraven uzavřít smlouvu na dobu 8 let, tj., do konce roku 2014. Hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc v četných mediálních vystoupeních prohlásil, že neuzavře smlouvu s dopravcem, který by překračoval cenu obvyklou; v rámci Ústeckého kraje lze za takovou hranici považovat částku maximálně 33 korun na kilometr. Nyní je tedy pochopitelné, že Ústecký kraj spekulace o 50 korunách za kilometr nijak: „..nezdůvodňuje.“

            Místostarostovi Štětí i všem dalších čtenářům Deníku Litoměřicka můžeme vzkázat, že v připravovaných koncesních řízeních bude Ústecký kraj hledat dopravce, kteří např. nabídnou nejen obvyklé ceny za kilometr, ale také určitý komfort dopravy. Dopravce bude dokládat s jakým vozovým parkem se o osmiletou smlouvu uchází, zda jsou jeho vozy vybaveny odbavovacím systémem, umožňujícím budoucí integraci veřejné dopravy v regionu (cesty různými veřejnými dopravními prostředky na jednu jízdenku), zda může garantovat spolehlivost svých služeb, například nasazením náhradního vozu při poruše, atp.

Krajské zastupitelstvo rozhodlo o osmiletém období pro smlouvy s autobusovými dopravci a zařazením autobusů, které si obce platily do konce roku 2005 samy (ostatní dopravní obslužnost) do základní dopravní obslužnosti. Místostarosta Šimral tento krok komentuje: „..Předpokládají, že obce řeknou: Výborně, když to budou hradit, je nám to jedno. Ale ty peníze jsou nás všech. A vyhází tolik peněz na dopravu, protože nejsou schopni se zeptat, jestli nemáme někoho, kdo by jezdil levněji.“ Opět se jedná o účelové, zavádějící tvrzení. Byť je dopravce, provozující za levnou cenu několik desítek let starý autobus výhodný pro konkrétní obec, nejedná se v žádném případě o systémové opatření, které by měl kraj volit. Kraj chce pro období 2007 – 2014 získat smlouvy se spolehlivými, solidními dopravními firmami, disponující co nejmodernějším vozovým parkem a odpovídajícím zázemím. Přesto budou mít malí dopravci na silnicích regionu své nezastupitelné místo. Místostarosta Šimral patrně jen opoměl zmínit, že i u dopravce Bedřicha Kafky může město objednat spoje, kterými vylepší cestovní komfort svých obyvatel – může například posílit spoje, jimiž jezdí děti do škol nebo lidé do zaměstnání nebo zavést noční spoje pro mládež. Zejména, když díky rozhodnutí krajského zastupitelstva, které umožní z krajského rozpočtu zařadit do základní dopravní obslužnosti i spoje, které obce hradily k 31.12.2005, ušetří.

            Proto se s co největší rozhodností ohrazujeme proti vyznění rozhovoru s místostarostou Štětí Antonínem Šimralem. Je pochopitelné, že volený zastupitel obce nemůže být odborníkem právě na veřejnou autobusouvou dopravu. Je však zcela v kompetenci redakce a jejího vedení, aby otištený článek nebo rozhovor přinesl čtenářům informace vyvážené, pravdivé a také objektivní. V interwiev s místostarostou Štětí však byly čtenářům nabídnuty pouze informací nepřesné, jednostranné, bez patřičného kontextu a v některých místech dokonce i nepravdivé. Tento článek vážně znevážil práci zaměstnanců krajského úřadu, usilujicích o vyřešení krize v autobusové dopravě a nepřípustným způsobem poškodil dobré jméno Ústeckého kraje v očích veřejnosti.

 

Původní text:

Kraj nekomunikuje

Zaplacením autobusů chce umlčet obce

Interview dne

 

Štětí - Zastupitelé Ústeckého kraje rozhodli, že kraj zaplatí všechny neobslužné autobusové spoje. S obcemi však nekomunikoval, aby se zjistilo, zda je to všude nutné. Tvrdí to místostarosta Štětí Antonín Šimral. Právě Štětsko bylo jednou z nejpostiženějších oblastí od chvíle, kdy autobusy Dopravního podniku Ústeckého kraje kvůli sporu s Ústeckým krajem nevyjely.

 

* Co vám na rozhodnutí krajského zastupitelstva tak vadí?

Když už se stala ta bota, že se rozházel pečlivě a dlouho dělaný systém a nastal chaos, nebyla připravena kvalitní náhrada, neměly by se dělat boty další. Kraj, aby umlčel všechny obecní úřady, podle usnesení posledního zastupitelstva bude všem obcím platit neobslužné spoje. Najednou jsme dostali zprávu, že na našich neobslužných spojích nebude jezdit pan Kavka za 26,50, který je nám jezdí a je domácí, ale Středočeský kraj, Jihlava. Tedy autobusy, u nichž kilometr bude stát alespoň padesátikorunu.

 

* Jak to Ústecký kraj zdůvodňuje?

Zatím to nezdůvodnil nikdo, jde o usnesení zastupitelstva, podle něhož budou obcím hradit všechny spoje. Předpokládají, že obce řeknou: Výborně, když to budou hradit, je nám to jedno. Ale ty peníze jsou nás všech. A vyhází tolik peněz na dopravu, protože nejsou schopni se zeptat, jestli nemáme někoho, kdo by jezdil levněji.

 

* Podnikli jste nějaké kroky?

Oslovil jsem šéfa místního sdružení ODS, aby vysvětlil stranickým špičkám na kraji, že jsme schopni jezdit za polovinu té ceny. Dáme jim počet kilometrů, které za rok najezdíme a oni nechť sdělí, za kolik nám tady budou jezdit a my, za kolik jezdí náš místní dopravce. A nebudou nám sem nutit dopravce, jejimž řidičům se musí platit diety, nocležné a já nevím co ještě. Přitom nám likvidují našeho podnikatele.

 

* Kolik město stálo doplácení na autobusové spoje do doby, než vyvrcholila krize mezi Ústeckým krajem a Dopravním podnikem Ústeckého kraje?

Jenom na naše obce jsme platili 1 450 000 korun a dalších 450 000 korun jsme dopláceli na spoje, zajíždějící ze Středočeského kraje. Ať si středočeské autobusy dál jezdí zadarmo a platí je kraj - to nám nevadí. Ale jde nám o dopravce, který zajišťuje dopravní obslužnost pro naše obce. Ústecký kraj nikdy nedosáhne ceny 26,50 za kilometr jako pan Kavka. Nechal si kvůli tomu postavit autobus, teď mu končí smlouvy, s nímž je kraj uzavřel v této krizové situaci.

 

* O kolik jde spojů?

Jde o deset spojů denně, přičemž samozřejmě o víkendu je jich méně. Tím, jak chce kraj zahladit škody, protože jeho přadstavitelům každý nadává, v chaosu, který nastal, dělají škody větší a větší. Jde o absolutní problém v komunikaci.

 

 

 

 

Připravil : František Janačík, kancelář hejtmana Ústeckého kraje

oddělení informací a vnějších vztahů

Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem

tel. 475 657 788

janacik.f@kr-ustecky.cz

 

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 5.10.2006 / 5.10.2006 | Zveřejnit od-do: 5.10.2006-5.11.2006
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém