VYJÁDŘENÍ K ČLÁNKU „Městská hromadná doprava v Krupce nebude jezdit díky Ústeckému kraji a Krajskému úřadu v Ústí!“
Vyšlo v městském měsíčníku Radnice /
září 2005 (autor
Příspěvek pana starosty Puchara v zářijovém vydání místního měsíčníku
Radnice obsahuje bohužel neúplné a dokonce i nepravdivé informace. Jak jinak
lze chápat text, že: „Město Krupka bylo ochotno platit za tuto rozšířenou
dopravu ve městě ze svého rozpočtu, tedy bez peněz kraje či někoho jiného.“
Avšak právě opak je pravdou, v dopise ze 17. května tohoto roku
adresovaném krajskému odboru dopravy a silničního hospodářství stejný starosta
žádá aby linky Dopravního podniku Teplice s.r.o. byly zařazeny do základní
dopravní obslužnosti. Jinými slovy, požádal o jejich zařazení mezi linky
dotované krajem, které obec neplatí v rámci tzv. ostatní dopravní
obslužnosti. O ochotě zatížit rozpočet města, o němž tak plamenně píše
v článku, se v oficiální korespondenci s krajským úřadem
Můžeme s klidným svědomím obyvatele města informovat, že Krajský úřad, resp. jeho odbor dopravy a silničního hospodářství a stejně tak i političtí představitelé kraje, v čele s hejtmanem Jiřím Šulcem, věnují požadavku Krupky a pochopitelně i dalších měst dostatek pozornosti. Z tohoto pohledu je uveřejněný příspěvek starosty Puchara neférový, zejména když v citovaném dopise, požadujícím zařazení těchto spojů mezi ty dotované krajem, byla také věta: „Žádáme vás o urychlené projednání tohoto návrhu tak, aby mohli být občané s dostatečným předstihem informováni, že linky budou otevřeny k předpokládanému termínu 1.9.2005.“
Krajský úřad i představitelé Ústeckého kraje naprosto odmítají závěry starosty Krupky, formulované líbivě a populisticky v burcujícím, ovšem zcela nepravdivém titulku. Pravdivá skutečnost je prostá. Provozovatele městské hromadné dopravy v Krupce tamní zastupitelé vybrali už před několika lety a nyní po čase zjišťují, že neobjednali takovou službu, o níž by měla veřejnost zájem a která je navíc pro město příliš drahá. Ústecký kraj i jeho krajský úřad nynější snahy vedení města, které usiluje o smlouvu s jiným dopravcem, stále vede v patrnosti. Ovšem pokud městská hromadná doprava v Krupce od 1. října jezdit nebude, odpovědnost za tento stav nese jen a jen vedení města, nikdo jiný.
Původní text:
Městská hromadná doprava v Krupce nebude jezdit díky Ústeckému kraji a Krajskému úřadu v Ústí!
Po dvouletém provozování linky MHD je její konec téměř jistý. Podrobný rozbor současné linky dokázal, že tato linka nevyhovuje potřebám obyvatel města. Nevyhovující bylo nejen málo spojů, ale současně i velmi nízká obsazenost, a tím naopak velmi vysoké doplácení z rozpočtu města. Nízká obsazenost vycházela z počtu spojů a i z vedení linky po městě bez spojení na okolní města Teplice a Ústí.
Proto bylo zahájeno jednání se zástupci Dopravního podniku Teplice, s.r.o. o propojení MHD Krupka s MHD Teplice a MHD Ústí. Tento krok vycházel z faktu jednoho možného jízdného po celém Teplicku a z návaznosti na okolní městské dopravní systémy. Zvláště potom, kdy DP Teplice vlastní platné licence na linky vedené přes Krupku.
V prvé části se jednalo o zřízení linky, která by byla vedena z Teplic přes obchodní zónu Olympie (Hypernova), Srbice, průmyslovou zónu Krupka, město Krupka (Nové Modlany, Bohosudov, Unčnín) do Přestanova a Chlumce. Tímto spojem by došlo k propojení MHD Teplice, Krupky a MHD Ústí a k odpadnutí dnešního pěšího cestování části obyvatel města na linku do Přestanova.
Ve druhé části se jednalo o zřízení linky, která by byla vedena z Teplic přes obchodní zónu Olympie (Hypernova), Srbice, průmyslovou zónu Krupka a město Krupka (Nové Modlany, Bohosudov, Vrchoslav, Krupka).
Velmi důležitým faktorem bylo, že DP Teplice nabízí za stejné peníze mnohem větší rozsah spojů, zvláště ve špičkách, než Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK – dříve ČSAD). Neméně stejný význam mělo i to, že město Krupka bylo ochotno platit tuto rozšířenou dopravu ve městě ze svého rozpočtu, tedy bez peněz kraji či někoho jiného. Bohužel ani to nestačilo!
Přestože byl podle dostupných informací návrh zřízení této MHD Krupka kladně projednán a doporučen nezávislou organizací i odborem dopravy krajského úřadu, nebylo vydáno krajem souhlasné stanovisko k provozování této dopravy. Údajný protest ČSAD byl vzat a v potaz a došlo k paradoxnímu jevu, dnes bohužel velmi známého ze sdělovacích prostředků, že služba občanům není prioritou. Prioritou je naopak pravděpodobně pouze vlastní zisk.
Vedení města Krupka je připraveno opětovně předkládat další žádosti o zřízení této dopravy a proto touto cestou žádá o jakoukoliv podporu i vás, občany měst. Veškerá vaše sdělení k jednání kraje, ČSAD i jiných osob, budeme využívat pro jednání s příslušnými orgány na podporu zřízení MHD Krupka nového rozsahu.
Jestliže během září nedojde k obratu v záležitosti povolení navrhované dopravy v Krupce, nebude od října v Krupce MHD fungovat.
Ing.