Dotaz žadatele: (doslovný výňatek)
1) jakým způsobem společnost ČSAD Slaný a.s. vypočítávala v období let 2007 – 2012 výši prokazatelných ztrát z provozování veřejné linkové osobní dopravy a které náklady byly do těchto výpočtů společností zahrnuty?
2) zda byly do výpočtů výše prokazatelné ztráty z provozování veřejné linkové dopravy zahrnuty náklady na know-how poskytované společností ICOM transport a.s., plnění z mandátních smluv uzavřených mezi společností ČSAD Slaný a.s. a ICOM transport a.s., odměny členům orgánů či jiné náklady či odměny, jejichž obsah či výše je nestandardní?
3) zda byly do výpočtů přiměřeného zisku zahrnuty náklady na know-how poskytované společností ICOM transport a.s., plnění z mandátních smluv, odměny členům orgánů či jiné náklady či odměny, jejichž obsah či výše je nestandardní?
Odpověď:
1) Celková výše prokazatelné ztráty hrazené Ústeckým krajem dopravci ČSAD Slaný a.s. byla v období let 2007 – 2012 vypočítávána dle uzavřené smlouvy a příslušných právních předpisů jako rozdíl mezi (A) součtem (i) ekonomicky oprávněných nákladů vynaložených dopravcem ČSAD Slaný a.s. na plnění závazku veřejné služby a (ii) přiměřeného zisku vztahujícího se k těmto nákladům a (B) tržbami a výnosy dosaženými dopravcem ČSAD Slaný a.s. při plnění závazku veřejné služby. Ústecký kraj pro úplnost uvádí, že ke dni vydání tohoto rozhodnutí nedisponuje konečnými verzemi příslušných dokladů za rok 2012, neboť dopravce ČSAD Slaný a.s. dosud neprovedl všechny úkony nezbytné k finalizaci účetnictví za rok 2012. Další podrobnosti týkající se prokazatelné ztráty hrazené Ústeckým krajem upravuje smlouva uzavřená s dopravcem ČSAD Slaný a.s.
Dopravce ČSAD Slaný a.s. byl v období let 2007 – 2012 povinen při kalkulaci prokazatelné ztráty uplatňovat jednotkovou cenu dopravního výkonu na 1 km, kterou nabídnul Ústeckému kraji v koncesním řízení, a to tak, že jeho náklady i přiměřený zisk ve vyčíslení na 1 km dopravního výkonu nesměly ve svém souhrnu tuto jednotkovou cenu dopravního výkonu na 1 km překročit. Dopravce ČSAD Slaný a.s. je v souladu s uzavřenou smlouvou počínaje rokem 2008 oprávněn ke každoročnímu zvýšení předmětné jednotkové ceny dopravního výkonu na 1 km o procento odpovídající míře inflace vyjádřené přírůstkem průměrného ročního indexu spotřebitelských cen v předchozím kalendářním roce dle údajů uveřejněných Českým statistickým úřadem.
V návaznosti na nařízení vlády č. 493/2004 Sb., kterým se upravuje prokazatelná ztráta ve veřejné linkové dopravě a kterým se konkretizuje způsob výkonu státního odborného dozoru v silniční dopravě nad financováním dopravní obslužnosti, byly dopravcem ČSAD Slaný a.s. v období let 2007 – 2012 v rámci výpočtu prokazatelné ztráty vykazovány tyto náklady: pohonné hmoty, oleje, pryžové obruče, ostatní přímý materiál, energie, přímé mzdy, odpisy, pronájem dopravních prostředků (leasing), opravy a udržování autobusů, silniční daň, pojištění (zákonné, havarijní), cestovné, odvody do fondů, jiné ostatní přímé náklady a režijní náklady.
2) vydáno rozhodnutí o odmítnutí části žádosti
3) vydáno rozhodnutí o odmítnutí části žádosti