Orientační nabídka


 

Žádost

Poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, žádost doručená povinnému subjektu dne 13. 10. 2020.
 

 
 

Dotaz žadatele:

„…Vás laskavě žádám podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, o zodpovězení následujících dotazů:

 

1)            Je porušením nějakého zákazu vydaného v gesci Vašich odborů či upravujícího Vaši činnost, pokud se tyto modelové rodiny dohodnou, že svým potřebným příslušníkům nasmlouvají každému dva asistenty sociální péče, přičemž každý ze dvou nasmlouvaných asistentů sociální péče bude smluvně zavázán starat se o oba potřebné příslušníky, společně pro své potřebné příslušníky pronajmou na nemovitostním trhu pokoj, kde se tito asistenti budou v péči o ně střídat či spolu v péči kooperovat dle vlastní dohody či dohody se zákonnými zástupci potřebných osob?

 

2)            Je možno již považovat za sociální službu vyžadující registraci situaci, kdy se několik rodin sdruží např. ve spolku nebo i neformálně, v zájmu nejvyšší možné kvality péče o své potřebné příslušníky, tyto své potřebné příslušníky sestěhují ze své vůle do společných prostor, kde v koordinaci s jim nasmlouvanými asistenty sociální péče zajišťují o tyto své příslušníky (nemyslím potřebné osoby z okruhu mimo tyto rodiny, ale výlučně příslušníky těchto rodin), společnou péči (vaření stravy, úkony hygieny, atd.)?

 

3)            V závislosti na dotazu 2) se chci zeptat, jestli  je nějak interními normami regulované, zda například dvě rodiny ještě kooperovat při péči o své potřebné příslušníky mohou, ale tři již nikoli, kooperovat mohou, ale společné bydlení potřebných příslušníků již možné bez registrace k sociální službě není, případně společné vaření stravy či jakýkoli jiný parametr, případně jak jsou nastaveny a limitovány  hranice takové spolupráce či zda tato kooperace bez registrace k sociální službě prostě možná není a společné zajišťování péče o potřebné osoby je vždy registrovanou sociální službou?

 

4)            Je-li nastíněná kooperace při péči, aniž by šlo o registrovanou sociální službu, možná, podléhá tato nějakým regulativům, např. oznámení Vašemu úřadu, technickým či odborným omezením?

 

5)            Jaké jsou aktuálně (k Vámi určenému datu) a průměrně volné ubytovací kapacity v registrovaných zařízeních sociálních služeb typu „domovy pro seniory“ a jaké jsou aktuálně a průměrně volné ubytovací kapacity v registrovaných zařízeních sociálních služeb typu „domovy pro osoby se zdravotním postižením“ a jaké jsou aktuálně a průměrně volné ubytovací kapacity v registrovaných zařízeních sociálních služeb typu „domovy se zvláštním režimem“ ve Vašem kraji?

 

6)            Není-li aktuálně či obvykle možné okamžité umístění každého zájemce o poskytnutí sociální pobytové služby v zařízeních sociálních služeb typu „domovy pro seniory“ a nebo „domovy pro osoby se zdravotním postižením“ a nebo „domovy se zvláštním režimem“ ve Vašem kraji, jaké jsou obvyklé čekací doby na umístění v takových zařízeních?“

 

 

Odpověď:

Vážená paní advokátko,

dne 13. 10. 2020 obdržel Krajský úřad Ústeckého kraje, odbor sociálních věcí, Váš dotaz podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění, na základě kterého Vám zasíláme odpovědi na otázky:

 

1) Je porušením nějakého zákazu vydaného v gesci Vašich odborů či upravujícího Vaši činnost, pokud se tyto modelové rodiny dohodnou, že svým potřebným příslušníkům nasmlouvají každému dva asistenty sociální péče, přičemž každý ze dvou nasmlouvaných asistentů sociální péče bude smluvně zavázán starat se o oba potřebné příslušníky,

společně pro své potřebné příslušníky pronajmou na nemovitostním trhu pokoj, kde se tito asistenti budou v péči o ně střídat či spolu v péči kooperovat dle vlastní dohody či dohody se zákonnými zástupci potřebných osob?

Odpověď:

Tato situace nelze posoudit, neboť nejsou známy veškeré předmětné skutečnosti. I přes částečné nastínění situace, je k odpovědi nezbytné nejlépe v rámci kontroly v místě posoudit, zda se nejedná o poskytování sociální služby bez registrace.

 

2) Je možno již považovat za sociální službu vyžadující registraci situaci, kdy se několik rodin sdruží např. ve spolku nebo i neformálně, v zájmu nejvyšší možné kvality péče o své potřebné příslušníky, tyto své potřebné příslušníky sestěhují ze své vůle do společných prostor, kde v koordinaci s jim nasmlouvanými asistenty sociální péče zajišťují o tyto své příslušníky (nemyslím potřebné osoby z okruhu mimo tyto rodiny, ale výlučně příslušníky těchto rodin), společnou péči (vaření stravy, úkony hygieny, atd.)?

Odpověď:

Ano, za určitých okolností lze tuto kooperaci považovat za poskytování sociální služby. Ani tato situace však nelze takto posoudit, neboť nejsou známy veškeré předmětné skutečnosti. I zde platí, že i přes částečné nastínění situace, je k odpovědi nezbytné nejlépe v rámci kontroly v místě posoudit, zda se nejedná o poskytování sociální služby bez registrace.

 

3) V závislosti na dotazu 2) se chci zeptat, jestli je nějak interními normami regulované, zda například dvě rodiny ještě kooperovat při péči o své potřebné příslušníky mohou, ale tři již nikoli, kooperovat mohou, ale společné bydlení potřebných příslušníků již možné bez registrace k sociální službě není, případně společné vaření stravy či jakýkoli jiný parametr, případně jak jsou nastaveny a limitovány hranice takové spolupráce či zda tato kooperace bez registrace k sociální službě prostě možná není a společné zajišťování péče o potřebné osoby je vždy registrovanou sociální službou?

Odpověď:

V závislosti na odpověď na dotaz 2) ani toto nelze posoudit, neboť nejsou známy veškeré předmětné skutečnosti. Počet kooperujících a způsob jejich kooperace však může naplňovat některé znaky poskytování sociální služby (v tomto případě bez registrace). K přesnější odpovědi je nezbytné (nejlépe v rámci kontroly v místě) posoudit předmětné okolnosti.

 

4) Je-li nastíněná kooperace při péči, aniž by šlo o registrovanou sociální službu, možná, podléhá tato nějakým regulativům, např. oznámení Vašemu úřadu, technickým či odborným omezením?

Odpověď:

Jak již bylo výše řečeno – modelová situace nelze takto posoudit, neboť nejsou známy veškeré předmětné skutečnosti. V konkrétní situaci místně příslušný krajský úřad po prošetření všech skutečností posoudí, zda se nejedná o poskytování sociální služby bez oprávnění k jejímu poskytování. I v případě, že se dojde ke zjištění, že se o poskytování sociální služby nejedná, bude o tom daná fyzická/é osoba/osoby informována/y. Krajské úřady registrují v souladu s ustanovením § 78 zákona o sociálních službách pouze poskytovatele sociálních služeb. Další formy pomoci, například asistenty péče, sousedská výpomoc apod., neregistrují. Nesmí však jít o poskytování sociální služby bez registrace. Posouzení, zda je jedná či nikoliv o poskytování sociální služby bez registrace, však nemusí být pro laickou fyzickou osobu snadné, proto je vhodné obrátit se na příslušný krajský úřad a konkrétní situaci s nimi včas probrat (tj. před započetím vlastní činnosti/“kooperace“). Toto poradenství poskytuje každý krajský úřad jako prevenci přestupkového jednání.

 

5) Jaké jsou aktuálně (k Vámi určenému datu) a průměrně volné ubytovací kapacity v registrovaných zařízeních sociálních služeb typu „domovy pro seniory“ a jaké jsou aktuálně a průměrně volné ubytovací kapacity v registrovaných zařízeních sociálních služeb typu „domovy pro osoby se zdravotním postižením“ a jaké jsou aktuálně a průměrně volné ubytovací kapacity v registrovaných zařízeních sociálních služeb typu „domovy se zvláštním režimem“ ve Vašem kraji?

Odpověď:

Aktuálně jsou kapacity v pobytových zařízeních sociální péče (domovy pro seniory, domovy pro osoby se zdravotním postižením a domovy se zvláštním režimem) naplněny. Volné místo je vždy pouze po dobu, než je osloven žadatel o službu z evidence žadatelů vedenou dle § 88 písm. g) zákona o sociálních službách.

 

6) Není-li aktuálně či obvykle možné okamžité umístění každého zájemce o poskytnutí sociální pobytové služby v zařízeních sociálních služeb typu „domovy pro seniory“, anebo „domovy pro osoby se zdravotním postižením“, anebo „domovy se zvláštním režimem“ ve Vašem kraji, jaké jsou obvyklé čekací doby na umístění v takových zařízeních?

Odpověď:

Čekací doba na umístění ve výše uvedených pobytových zařízeních sociální péče je různá (v průměru 3 měsíce až půl roku), jednak s ohledem na druh zařízení a jeho cílovou skupinu, ale může být ovlivněna i ze strany žadatele např. požadavkem na jednolůžkový pokoj. V příspěvkových organizací Ústeckého kraje je čekací lhůta 3 – 5 měsíců. Pokud se osoba nachází v nepříznivé sociální situaci, kdy potřebuje podporu a péči druhé osoby v oblasti péče o svou osobu a zajištění svých potřeb, může si požádat i o jiné druhy sociálních služeb jako např. pečovatelskou službu, službu osobní asistence a odlehčovací službu, ta je poskytována nejen v terénní a ambulantní formě, ale také pobytové formě, případně o službu denní stacionář. Samozřejmě záleží na potřebách osoby, které je potřeba řešit. Systém sociálních služeb v současné době cílí zejména na rozvoj terénních a ambulantních sociálních služeb, díky kterým mohou osoby nacházející se v nepříznivé sociální situaci ať už z důvodu věku, zdravotního či jiného onemocnění, zůstat ve svém přirozeném prostředí (doma) co nejdéle. Do pobytových zařízení sociální péče jsou přijímány osoby, které potřebují nepřetržitou každodenní 24 hodinovou péči a dohled druhé osoby, kterou již rodina (pečující osoba) nedokáže ani s pomocí výše uvedených terénních a ambulantních sociálních služeb zajistit.

 

Na závěr sdělujeme, že modelové situace, které jsou popisovány, vykazují znaky poskytování pobytové sociální služby bez oprávnění k jejich poskytování, avšak bez posouzení všech skutečností, které je nutné zjistit, ideálně při kontrole v místě, nelze činit žádné závěry. Asistent sociální péče je institut, který má umožnit poskytování pomoci a péče v přirozeném sociálním prostředí (typicky u něj doma), nikoliv nahrazovat personál v podstatě pobytovém „zařízení“. Zřejmým účelem zavedení asistenta sociální péče v těchto „zařízeních“ je snaha obejít požadavek registrace sociální služby dle ustanovení § 78 a následující zákona č.108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění, a fungovat tak mimo systém

sociálních služeb. Znaky neregistrovaných sociálních služeb a stíhání za spáchání přestupku za poskytování sociálních služeb bez oprávnění k jejich poskytování (§107 odst. 1 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů) - se zaměřením na pobytové služby sociální péče jsou uvedeny v Doporučeném postupu č. 2/2014 a následně v Doporučeném postupu č. 2/2019 vydaných Ministerstvem práce a sociálních věcí, odborem sociálních služeb, sociální práce a sociálního bydlení (dříve „odbor sociálních služeb“), a v dokumentu vydaném veřejným ochráncem práv Ubytovací zařízení poskytující péči bez oprávnění (volně ke stažení na webových stránkách mpsv.cz a ochrance.cz). V případě, že krajský úřad zjistí možné poskytování sociální služby bez oprávnění, skutečnost prošetří. Posouzení a rozhodnutí o přestupku je plně v dikci místně příslušného krajského úřadu dle učiněných zjištěních (tj. dle konkrétních zjištěných skutečností).

 
Zodpovídá: Mgr.Sylva Smutná
Vytvořeno / změněno: 27.10.2020 / 27.10.2020
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém