Od začátku prázdnin jsme postupně nasadili do
provozu již 63 nových autobusů od výrobce Otokar. Celkově nám jich má dorazit
90 kusů. Myslíme tak na pohodlí cestujících, ale také chceme mít moderní
vozidla, abychom tady dýchali méně zplodin z výfuků, a to má samozřejmě
pozitivní vliv na naše zdraví a prostředí, ve kterém žijeme,“
zmiňuje hejtman Ústeckého kraje Jan
Schiller.
V roce 2022 zkoumali odborníci z Fakulty
dopravní ČVUT, jak moc velký je rozdíl mezi množstvím emisí u osobního auta a
dopravních prostředků veřejné hromadné dopravy. Nejprve své předpoklady ověřili
na referenční trase z centra Ústí nad Labem do centra Děčína, kde vyšlo, že autobus DÚK ušetří zhruba 40 a vlak DÚK více než 55
procent emisí oproti autu.
Výsledky následně přepočetli na konkrétní
trasy v Ústeckém kraji. Při tom vycházeli z běžného, tedy zhruba
čtvrtinového obsazení osobních vozidel. Proto se porovnávalo množství emisí u
stejně obsazeného vlaku nebo autobusu, tedy zhruba s jednou čtvrtinou kapacity
cestujících. Výsledkem pak byla metodika, která stanovila postupy výpočtu a
přinesla hodnoty pro vybrané trasy. „Vidíme to denně, že mnoho osobních aut
jezdí obsazených pouze jedním člověkem. My se snažíme udělat systém DÚK pro
lidi natolik vyhovující, aby jich maximum nechalo auto doma a přešlo do veřejné
dopravy. Kromě množství spojů, nových vozidel, funkční aplikace DÚKapka, se
kterou lidé ušetří na jízdném, teď míříme na téma ochrany přírody Ústecka.
Z referenčních dat vychází, že pokud by lidé přesedli z aut na naše
zelené autobusy a vlaky, můžeme snížit hodnoty emisí zhruba o polovinu,“ prozrazuje radní
pro dopravu Ústeckého kraje Marek Hrabáč.
Jak dopadla auta ve
srovnání s vlaky a autobusy?
Tabulka ukazuje, jak
dopadla osobní auta na jednotlivých trasách. V drtivé většině je množství
vyprodukovaných emisí hromadnou dopravou nižší než u osobních vozidel.
V jediném případě (vlak s dieselovým pohonem) byly na konkrétní trase
hodnoty pro vozidlo a vlak srovnatelné. Průměrně však zelené vlaky a autobusy
DÚK vyprodukují o 40 procent
méně emisí než osobní auto.
|
Porovnání
emisí vozidel |
Emise CO2 [g/os] |
Auto
vs. vlak |
Auto
vs. autobus |
||
|
Trasa |
Auto |
Bus |
Vlak |
% |
% |
|
Ústí
n/L – Děčín (reference) |
2386 |
1489 |
1059 |
56 |
38 |
1 |
Ústí
n/L – Teplice (el. vlak) |
2234 |
|
642 |
71 |
|
2 |
Ústí
n/L – Bílina (el. vlak) |
3066 |
|
1505 |
51 |
|
3 |
Ústí
n/L – Lovosice (el. vlak) |
2183 |
|
761 |
65 |
|
4 |
Lovosice
– Litoměřice (diesel vlak) |
792 |
|
826 |
–4 |
|
5 |
Litvínov
– Meziboří (bus) |
414 |
302 |
|
|
27 |
6 |
Teplice
– Duchcov (bus) |
904 |
596 |
|
|
34 |
průměr |
|
|
|
41 |
DÚK. Zelenější, než jste
čekali
Na zjištěná data reaguje
kraj a přináší novou mediální kampaň. Ta si klade za cíl zvýšit povědomí o
ekologičnosti veřejné dopravy a slibuje si od toho také příliv nových
cestujících. Hlavní slogan kampaně zní DÚK. Zelenější, než jste čekali.
Obsahuje tak odkaz na zelené autobusy a vlaky, ale také na zelenou barvu jako
symbol ekologie. Jako tvář kampaně kraj oslovil známého ústeckého rodáka a
herce Tomáše Měcháčka. „Pamatuju si, když jsem jezdil jako malej do
školy autobusem, jak se za ním zvedl oblak černýho dýmu z výfuku. To tu
dnes už neuvidíte. Je to vlastně super, jak se to všechno zlepšuje, jak se veřejná
doprava na Ústecku za tu dobu proměnila, máme tady nové moderní autobusy a
vlaky, a ještě jsou mnohem šetrnější k přírodě,“ popisuje Tomáš
Měcháček, co ho ke spolupráci na kampani motivovalo.
Samotná kampaň míří
zejména na ty, kteří denně cestují a preferují dopravu osobním autem, ale také
na mladé lidi a studenty. V kampani pak DÚK nezapomíná ani na současné
cestující, kterým v rámci komunikace děkuje za to, že si vybrali zelené
dopravní prostředky kraje. „V rámci kreativity jsme si vybrali lehce
provokativní styl a mysleli na to, abychom jak současné, tak i potenciální nové
cestující zasáhli co nejvíce. Naše sdělení tak můžete slyšet na desítce rádií
v celém Ústecku, dále pak vidět v novinách, na billboardech, v online
prostoru a na sociálních sítích a také na našich autobusech a vlacích i
uvnitř nich. Cílem kampaně je přivést do veřejné dopravy nové cestující a
poukázat na to, že při zajišťování veřejné dopravy myslíme i na životní
prostředí, ve kterém žijeme,“ uzavírá Jakub Jeřábek, vedoucí oddělení
dopravní obslužnosti.
Každý, kdo si chce
vyzkoušet, jak se cestuje zelenými prostředky DÚK, má šanci úplně zdarma.
Stačí, když si do 20. 9. 2023 stáhne DÚKapku a 22. 9. může
jezdit celý den se síťovou jízdenkou DÚK zdarma v rámci evropského dne bez aut
a evropského týdne mobility.