ODPOVĚĎ NA DOTAZ Hospodářské Noviny ( Jan Činčura) ze dne 16.1.2004
Dotaz (v původním znění):
1. Proč ústecký krajský úřad nezahrnuje linku z Ústí n/Labem na Prahu do závazku veřejné služby a v rámci toho do souboru linek, které dotuje, s tím, že přidělí proto linku na prahu jedinému podniku?
Důvodem pro takový ev. počin by přece mohlo být, že linka na Prahu je zisková a vybranému čsad ( v rámci závazku veřejné služby) by zřejmě pomohla částečně kompenzovat ztrátovost jiných linek základní dopravní obslužnosti kraje a tím snížit dotace od krajského úřadu......
2. Máte v souboru linek se závazkem veřejné služby zahrnuty i ziskové linky, aby vám zisk z těchto linek mohl snížit dotace na krytí ztrát základní dopravní obslužnosti kraje?
3. Jak velká je tato ztráta čili jak velké jsou tyto dotace v ústeckém kraji?
4. Existují ziskové linky (obstarávající dopravní obslužnost v ústeckém kraji) dopravců působích ve vašem kraji, které nepatří mezi dálkové a mezinárodní a nejsou zařazeny do souboru linek se závazkem veřejné služby?
Odpověď:
1. Spojení mezi Ústím nad Labem a Prahou obsluhují tři dopravci, o zařazení do základní dopravní obslužnosti v Ústeckém kraji nepožádali.
2. Pokud by dopravce provozoval dlouhodobě výdělečnou linku zahrnutou v závazku veřejné služby, případný zisk by musel vyúčtovat krajskému úřadu – de facto by vracel poměrnou část dotace, která mu na linku byla přidělena. Na mnoha ztrátových linkách se ovšem vyskytují ziskové spoje.
3. Dotace na základní dopravní obslužnost v Ústeckém kraji je 448,5 milionu korun.
4. Krajský úřad Ústeckého kraje takovýmto linkám vydává licence, dopravce ale jejich zařazení do závazku veřejné služby nepožaduje (viz. č.1,2).
Vydala: Mgr. Romana Konečná, tisková mluvčí Ústeckého kraje
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 754, mobil 603 192 631
e-mail: konecna.r@kr-ustecky.cz