ODPOVĚĎ NA DOTAZ Mladá fronta Dnes (MIlan Osvaag) ze dne 29. 9. 2004
Dotaz (v původním znění):
ČSAD BUS Ústí nad labem slibuje do konce roku fungování čipových karet na všech svých linkách, včetně tras do Prahy. Odkazuje se i na návaznost na odbavovací systémy Českých Drah.
1. Jak tento vývoj souvisí s fungováním Integrovaného dopravního systému?
2. Na konci tohoto roku měla jeho první část fungovat mezi Teplicemi a Ústím. Stane se tak a jak bude systém vypadt v praxi?
Odpověď:
1. Ústecký kraj založil dle zákona
o krajích specializovanou odbornou servisní organizaci s názvem IDS
Ústeckého kraje, a. s. V české dopravní terminologii je to tzv.
koordinátor veřejné dopravy a IDS. Koordinátora Ústecký kraj založil proto, aby
pro občany kraje vytvořil síť veřejné osobní dopravy s atraktivní nabídkou
jízdních řádů a tarifu a aby byl zajištěn dostatek potřebných dopravních
spojení pro každou obec při kontrolovaném využití přiměřených financí. Cílem je
posílit používání veřejné hromadné dopravy, aby dobře plnila funkce pro trvale
udržitelný rozvoj obcí a mohla být alternativou vůči dopravě automobilové. V rámci
vytváření integrovaného dopravního systému Ústeckého kraje (IDS)nejde jen o optimální vedení
linek ve směrech a časech dle požadavků (poptávky) občanů a navazující jízdní
řády bus/vlak/MHD. Vedle koordinovaných jízdních řádů IDS zahrnuje i tarifní
integraci mezi dopravci, kdy je jízdenka zakoupená u jednoho dopravce uznávána
i u dopravců jiných a kdy je postupně sjednocován tarif (sortiment jízdenek,
jejich ceny a podmínky pro použití). Integrovaná doprava též cestujícího
oslovuje „jedním jazykem“ a srozumitelným informačním servisem. Obsah
práce koordinátora je ale větší. Spočívá nejen ve vytvoření IDS
a odstranění dopravních chyb, ale i v průběžném sledování a
vyhodnocování vývoje přepravní poptávky v závislosti na měnících se
potřebách lidí, analýzy vytížení spojů, vývoje ekonomiky, tržeb a nákladů,
navrhování opatření v jízdních řádech, provádění dopravních průzkumů,
jednání s obcemi a řešení jejich podnětů i podnětů občanů, atd. Tato práce
není přenesenou působností kraje, plní úkoly, které spadají do jeho samostatné
působnosti. Proto, aby kraj uvedené činnosti v dopravě zajistil, rozhodl
se dle zákona o krajích založit krajského koordinátora veřejné dopravy a IDS. Koordinátor
v Ústeckém kraji právně vznikl 5. května 2004. Od srpna 2004 pracuje ve
třech lidech (dnes má
2. Možnost vzájemné akceptace (přijímání, uznávání) elektronických dopravních karet vydaných různými dopravci je možná pouze v rámci odbavovacího a tarifního systému IDS, který v současné době v Ústeckém kraji není, ale projekt je krajským koordinátorem zpracováván (viz 1.). V současné době má každý dopravce své odbavovací zařízení a svůj tarif. Prvním krok k tarifní integraci byl učiněn od 1. července 2004 v okrese Teplice. Cestující vlastnící čipovou dopravní kartu Dopravního podniku Teplice nebo společnosti ČSAD BUS Ústí nad Labem, a.s. ji mohou použít i k úhradě jízdenky na Českých drahách a.s., mezi stanicemi Bohosudov – Želenice nad Bílinou. Na Teplicku se tedy jedná o integraci elektronické peněženky a o přípravu na tarifní integraci (tarifní integrace znamená společný tarif, společný a vzájemně uznávaný sortiment jízdenek časových a jednotlivých, společný systém slev a tarifních zvýhodnění, společné tarifní a přepravní podmínky a další prvky). Teplický projekt bude v roce 2005 postupně rozšiřován a zdokonalován v území hlavní páteřní železniční trati Chomutov – Most – Teplice – Ústí nad Labem – Děčín. Zejména půjde již o tarifní integraci mezi ČD a dopravními podniky, které přepravují největší objem cestujících. Současně budou zapojovány vybrané spádové směry linkové autobusové dopravy.
Pojmy:
· IDS = zkratka: Integrovaný Dopravní Systém veřejné osobní dopravy (drážní doprava + městská doprava + linková autobusová doprava) = integrovaná doprava
· IDS Ústeckého kraje, a.s. = jméno společnosti, která od května 2004 (5.5.2004 zápis do obchodního rejstříku) začala plnit funkci krajského koordinátora veřejné osobní dopravy a do jejíž působnosti patří vytvoření projektu IDS a jeho postupné uskutečňování.
· Odbavovací zařízení = technické zařízení pro prodej a výdej jízdenky nebo ověření platnosti jízdenky již zakoupené.
· Odbavovací systém (přesněji odbavovací systém pro tarifní sytém IDS) = je širší pojem než odbavovací zařízení. Znamená, že odbavovací zařízení různých dopravců v různých druzích dopravy (často jde různá technická a SW řešení) spolu kooperují, jsou technicky a SW kompatibilní a tím umožňují cestujícím kupovat si a jezdit na jednu jízdenku různými dopravci. Sortiment jízdenek a jejich územní a časová platnost je v IDS nabídkou integrovaného tarifu IDS. Tento tarifní systém znamená též sadu tarifních pravidel pro pohyb cestujících v zónách nebo pásmech, regulaci časové a územní platnosti, a samozřejmě výši cen jízdného a dovozného a soustavu slev a bezplatných přeprav.
Odbavovací systém nelze zaměňovat s odbavovacím zařízením (!) – odbavovací zařízení jednotlivých dopravců umožňuje uskutečňovat funkce odbavovacího systému a tím používání integrovaného tarifu IDS.
Připravil: František Janačík, kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení informací a vnějších vztahů
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 788