CLLD je i dle Dlouhodobé vize EK pro venkov jednou z
vlajkových aktivit, např. co se týče vytváření inovačního prostředí na venkově.
Pokud jde o prosazování nástroje CLLD, ČR nepochybně patří mezi evropské lídry,
a to hned ve třech rovinách:
1) rozsah uplatnění nástroje
V programovém období 2014–2020 byla v ČR podpořena realizace až 178 místních strategií CLLD, v programovém období 2021–2027 by to mělo být dokonce 180 strategií CLLD. Nástrojem CLLD je pro p. o. 2021–2027 pokryto 6004 obcí a téměř 93 % území ČR.
2) propracované postupy implementace nástroje a koordinace této implementace
Fungující systém Národní stálé konference a Regionálních stálých konferencí a operativní pracovní skupiny, tzv. Platformy CLLD, kde se na měsíční bázi v kruhu zástupců místních akčních skupin, příslušných řídicích orgánů a gestora implementace – MMR – řeší praktické otázky související s implementací nástroje;
ale také např. komplexní národní metodika implementace nástroje, tzv. Metodický pokyn pro využití integrovaných nástrojů a regionálních akčních plánů v p. o. 2021–2027, včetně nastavení a průběžné kontroly kvalitativních standardů kvality místních akčních skupin).
3) ve srovnání s jinými členskými zeměmi fáze přípravy/implementace nástroje v programovém období 2021–2027
V ČR je již připraveno kompletní metodické prostředí implementace CLLD, byla úspěšně realizována standardizace místních akčních skupin a návazně na to schváleny všechny koncepční části strategií CLLD.
Indikátorem skutečnosti, že CLLD v ČR opravdu realizujeme dobře, jsou pro nás nejen mezinárodní diskuse a zkušenosti, ale i výše zmiňovaný fakt, že místní akční skupiny pokrývají s výjimkou měst nad 25 tis. obyvatel (ve kterých se nástroj nerealizuje) svými strategiemi de facto celou ČR, a je skutečně jen velmi málo obcí (několik desítek), v kterých se nerealizuje strategie nějaké místní akční skupiny. Přitom vznik místních akčních skupin, zapojování se obcí do těchto skupin, případně souhlas obcí s realizací strategií CLLD na jejich území je zcela dobrovolnou záležitostí, a stát pouze vytváří co nejvhodnější metodické, technické, finanční a organizační podmínky pro implementaci nástroje.
V programovém období 2021–2027 bude opět podporován multifondový model financování strategií CLLD, který umožňuje optimalizovat využití podpory z daných programů EU fondů na daném území (při zohlednění rozvojových potřeb a potenciálu příslušného území).
Například ze Strategického plánu Společné zemědělské politiky 2023–2027 bude na CLLD vyčleněno přes 200 mil. EUR (včetně spolufinancování ze státního rozpočtu, přičemž dochází k navýšení průměrné roční alokace na CLLD z přibližně 28 mil. EUR na cca 40 mil. EUR). Navýšení alokace na podporu realizace strategií CLLD se týká i Integrovaného regionálního operačního programu (přes 320 mil. EUR pouze z evropských prostředků), navíc budou v p. o. 2021–2027 strategie CLLD nově podporovány i z Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (38 mil. EUR z EU fondů). Pokračovat bude podpora strategií z Operačního programu Zaměstnanost+ (50 mil. EUR z EU fondů) a Operačního programu Životní prostředí (15 mil. EUR z EU fondů). Mimo uvedené je připraveno cca 2,5 mld. Kč na podporu provozu místních akčních skupin z Operačního programu Technická pomoc.
Proč podporovat MAS v Ústeckém kraji?
Zdroj textu: Podklad MMR k jednání Podvýboru Zemědělského
výboru pro rozvoj venkova PS ČR
Zpracování mapy: Ústecký kraj (viz mapa)