Tisková zpráva z 13. srpna 2010
Ministerstvo dopravy dnes uveřejnilo seznam staveb, u kterých dojde k přerušení stavebních prací kvůli úsporným opatřením ve fondu dopravní infrastruktury. Stavba dálnice D8 by měla pokračovat. V roce 2011 vyčlenilo ministerstvo finanční prostředky na výstavbu mimoúrovňových křižovatek Lovosice a Bílinka. Žádná jiná varianta nebyla pro Ústecký kraj přijatelná. Dokončení dálnice zpomalují svými žalobami už jen ekologičtí aktivisté.
Ministerstvo dopravy vyslalo signál, že D8 je pro vládu prioritou. Ústecký kraj dlouhodobě prosazuje urychlené dokončení dálnice. „Dnešní rozhodnutí ministerstva dopravy dalo občanům na objízdných trasách opět naději na uvedení do provozu posledního úseku dálnice mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Je to také jasný vzkaz ekologům, aby přestali bránit dostavbě,“ uvedla Jana Vaňhová hejtmanka Ústeckého kraje. V současné době brzdí dokončení dálnice záměrně podávané žaloby ekologických aktivistů. Ústecký kraj požaduje po ministerstvu dopravy přijetí takových legislativních opatření, která by zabránila záměrným obstrukcím a blokacím dopravních staveb ze strany ekologických sdružení.
„Nedovedu si představit, že by ministerstvo dopravy rozhodlo jinak, protože v takovém případě by muselo počítat s dalšími náklady na zakonzervování stavby nemluvě o negativních dopadech na životní prostředí a zdraví našich občanů. V případě zastavení stavebních prací na D8 bychom museli vrátit již proinvestované prostředky z Evropské unie a přišli bychom o dotaci výši 8 mld. korun. Česká republika si nemůže dovolit takto plýtvat veřejnými prostředky,“ dodala hejtmanka kraje Jana Vaňhová. Celospolečenské ztráty za nedokončenou dálnici D8 vyčíslila studie ČVUT na 677 milionů Kč ročně. Do výpočtu nebyly zahrnuty další přínosy dokončené dálnice D8, které spočívají především ve snížení emisí, hluku, exhalací, v ochraně vod a živočichů, podpoře rozvoje území a ochraně životního prostředí. Ústecký kraj proto v červenci zadal Zdravotnímu ústavu v Ústí nad Labem, aby zjistil množství, složení a vliv škodlivin na objízdných trasách. Měření probíhají do konce srpna. Výsledky studie by měly sloužit jako argument ekologickým organizacím.
Nutnost dokončení D8 dokazuje i současná situace, kdy povodeň způsobila několik sesuvů půdy a zatopení komunikací, po kterých vedou objízdné trasy. Tyto komplikace zapříčinily, že krajské město bylo odříznuto od okolních obcí a nebylo možné se dopravit dovnitř ani ven. Podobné krizové situace ohrožují obyvatele celého kraje a nezbytnost integrovaného záchranného sytému včas zasáhnout. Dálnice D8 je klíčovou komunikací nejen pro Ústecký kraj. Snaha o její dostavbu trvá již několik let. V současné době chybí pouhých
Připravil:
Oddělení tiskových informací
Tel: 475 657 726