V zařízení společnosti Lafarge Cement, a.s. je s nebezpečnými odpady běžně nakládáno již od konce 90. let, a to zcela v souladu s národní i evropskou legislativou, počítaje v to například i odpadní kaly z lagun Chemopetrolu, které jsou místního původu. Odpady jsou přidávány ke konvenčnímu palivu samostatně nebo ve směsi s ostatními odpady, a to na základě postupně vydávaných povolení ze strany tehdejšího Okresního úřadu Litoměřice, stavebního úřadu v Lovosicích a po roce 2001 i Krajského úřadu Ústeckého kraje, která byla vydávána vždy se souhlasem České inspekce životního prostředí i okresní a posléze krajské hygienické stanice. Jednotlivá dílčí povolení byla v roce 2007 zrušena a nahrazena integrovaným povolením (IP) dle nové legislativy.
Technologická zařízení, která jsou předmětem integrovaného povolení společnosti Lafarge Cement, a.s., splňují kritéria nejlepších dostupných technik (BAT) uvedené v Referenčním dokumentu o nejlepších dostupných technikách „Průmyslová odvětví výroby cementu, vápna a oxidu hořečnatého“, z května 2010. Příjem kalů z Ostravy nezvýší environmentální rizika ani množství emisí spojená s provozem cementárny mimo jiné i proto, že tyto kaly pouze nahradí jiné, které by zde jinak byly zcela legálně využívány – a to srovnatelné, lepší, anebo v rámci povolených jakostních parametrů naopak horší. V dosavadním dlouholetém provozu cementárny využití ostravských kalů nepředstavuje žádnou změnu. Společnost Lafarge Cement, a.s. je tedy při dodržování všech závazných podmínek integrovaného povolení oprávněna v cementárně Čížkovice využívat odpadní kaly z ostravských lagun stejně tak jako dosud využívala kaly z lagun kolínských, pardubických nebo litvínovských, a zdejší úřad jí v tom nemůže bránit.
Krajský úřad za účelem ověření činností souvisejících s přepravou a manipulací tohoto odpadu po železnici a s následným skladováním v zařízení „Skládkový komplex CELIO a.s.“ provedl před vydáním 20. změny IP šetření v místě překládky a skladování odpadu pocházejícího z lokality Laguny Ostramo v Ostravě. V průběhu místního šetření byla zahájena překládka na odstavné koleji v prostoru Podkrušnohorského technického muzea z kontejnerů na oplachtované nákladní automobily. Místo přistavení nákladního automobilu bylo vybaveno geotextilií, HDPE fólií a ochranným kobercem – toto opatření se osvědčilo, neboť zabránilo kontaminaci půdy a vod. Nebyla zjištěna prašnost ani zápach. Překládka i silniční přeprava probíhala mimo obydlené území i běžně využívané veřejné komunikace. Při šetření byly dále zkontrolovány sektory skládky nebezpečného odpadu určené pro dlouhodobé skladování odpadů před jejich energetickým využitím.
Protiprašná opatření: Na skládce skupiny společnosti CELIO a.s. probíhá vizuální monitoring prašnosti provozovatelem a to v denní frekvenci, přičemž k 20. 1. 2012 nebyla prašnost dle provozního deníku zjištěna. Pokud by obsluha komplexu zjistila prašnost skladovaného odpadu, zajistí okamžitě jeho zvlhčení vodou. Pokud by toto opatření nebylo dostačující, zajistí jeho překrytí vhodným materiálem. O této skutečnosti by provedla záznam do provozního deníku.
Protipožární opatření: Za účelem eliminace rizika zahoření skladovaného odpadu provozovatel denně provádí digitálním tyčovým teploměrem měření teploty odpadu u paty jednotlivých sekcí v rozestupu cca
Protiprašná a protipožární opatření jsou uvedena v odpovídajícím provozním řádu, jehož aktualizace byla schválena v rámci řízení o vydání změny č. 20 integrovaného povolení společnosti CELIO a.s. Údaje o protiprašných a protipožárních opatřeních zaznamenána v provozním deníku jsou k dispozici u odboru životního prostředí a zemědělství KÚÚK. Z poskytnutých dat vyplývá, že teplota jednotlivých zakládek se nezvyšuje, naopak vykazuje klesající trend. Zkrápění skladovaného odpadu nebylo prováděno, neboť nedocházelo k vývinu prašnosti, což je dáno konzistencí těchto materiálů na bázi ropných látek.
I přes výše uvedené skutečnosti Krajský úřad Ústeckého kraje, odbor životního prostředí a zemědělství, v součinnosti s Českým hydrometeorologickým ústavem bude jednat s provozovatelem skládky o možnosti dalšího monitorování skladovaných kalů z lagun Ostramo z hlediska prašnosti a z hlediska chemického složení emitovaného prachu.
Připravil: ZPZ a OTI