Orientační nabídka


 

Dezinformace Dopravního podniku Ústeckého kraje a.s. se nezakládají na pravdě

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Společnost Dopravní podnik Ústeckého kraje a.s. (DPÚK) ve své tiskové zprávě ze dne 12.9.2006 nazvané "20.000 občanů nemá od kraje zajištěnu dopravu !!!" opět neuvěřitelným způsobem dezinformuje občany kraje. Ústecký kraj je nucen na tuto tiskovou zprávu reagovat, neboť míra překrucování skutečnosti ze strany DPÚK překračuje veškeré únosné meze.
 

 
 

TISKOVÁ ZPRÁVA ze dne 14.9.2006

Dezinformace Dopravního podniku Ústeckého kraje a.s. se nezakládají na pravdě

Společnost Dopravní podnik Ústeckého kraje a.s. (DPÚK) ve své tiskové zprávě ze dne 12.9.2006 nazvané „20.000 občanů nemá od kraje zajištěnu dopravu !!!“ opět neuvěřitelným způsobem dezinformuje občany kraje. Ústecký kraj je nucen na tuto tiskovou zprávu reagovat, neboť míra překrucování skutečnosti ze strany DPÚK překračuje veškeré únosné meze.

Především není pravdou, že by „zhruba 20.000“ občanů kraje nemělo zajištěnou dopravu do zaměstnání a do škol. Dopravní obsluha celkem 5 oblastí Ústeckého kraje, kde nebylo možné okamžitě zahájit provoz veřejné linkové dopravy jiných dopravců, je zajišťována příležitostnou dopravou. Příležitostná doprava je určena pouze k překlenutí přechodného období, neboť zákon neumožňuje zahájení provozu veřejné linkové dopravy ze dne na den a Ústecký kraj na rozdíl od DPÚK právní předpisy striktně dodržuje. Ukončení přechodného období lze očekávat v řádu dnů či týdnů, nikoliv mnoha měsíců jak tvrdí DPÚK.

Je třeba připomenout, že k současné situaci došlo pouze a výhradně v důsledku protiprávního jednání společnosti DPÚK a s ní spřízněné společnosti ČSAD Česká Lípa a.s. (ČSAD). Byla to společnost DPÚK, kdo v rozporu se zákonem přerušil provoz veřejné linkové dopravy, a společnost ČSAD, kdo následně porušil svoji dobrovolně smluvně převzatou povinnost tuto veřejnou linkovou dopravu zajistit. Ústecký kraj na toto protiprávní jednání pouze reaguje a postupně zajišťuje dopravu na spojích původně provozovaných DPÚK s využitím jiných dopravců.

Je-li současná situace složitá a místy nepřehledná, je to způsobeno právě jednáním DPÚK která protiprávně přerušila své dopravní služby. Naprosto není pravdou, že by nový systém dopravy byl jakkoliv vytvářen nezákonnými prostředky, že by Ústecký kraj novým provozovatelům veřejné linkové dopravy umožnil jezdit bez licencí či jakkoliv jinak porušovat právní předpisy.

Rovněž není pravdou, že by nový systém byl „mnohem dražší“ než kdyby Ústecký kraj platil to, co po něm požadovala DPÚK, což jasně prokázala nedávná koncesní řízení. Zatímco noví dopravci provozují veřejnou linkovou dopravu za jednotkovou cenu okolo 30 Kč/km, původní požadavek DPÚK činil 39,11 Kč/km a ceny jí nabídnuté v koncesních řízeních se až na jednu výjimku nacházely v pásmu od 34,67 do 43,73 Kč/km.

Na stále opakovaná nesmyslná tvrzení DPÚK typu, že Ústecký kraj nesmí po dobu platnosti licencí DPÚK vydat licence jiným dopravcům, snad ani není třeba opětovně podrobně reagovat – Ústecký kraj pouze zdůrazňuje, že nic takového ze zákona nevyplývá, neboť DPÚK již žádnou dopravu v režimu závazku veřejné služby neprovozuje.

Zcela absurdní a nepodložená jsou též obvinění hejtmana Ústeckého kraje z nekalosoutěžního jednání. DPÚK a ČSAD opakovaně hrozí masovým propouštěním, i jejich odborová organizace zdůvodňovala své hrozby stávkou obavami ze zajištění zaměstnanosti řidičů. Pokud se v této situaci hejtman Ústeckého kraje zasazuje o zajištění pracovních míst pro ohrožené řidiče, nelze to v žádném případě považovat za nepřípustné nekalosoutěžní jednání.

Konečně považuje Ústecký kraj za nezbytné uvést na pravou míru nepravdivá tvrzení DPÚK, že v žádném ze stávajících sporů DPÚK a Ústeckého kraje nebylo dosud pravomocně rozhodnuto. Je s podivem, s jakou tvořivostí je DPÚK schopna vydávat své četné prohry v mnoha soudních i správních sporech ne-li za svá vítězství, tak alespoň za zcela nepodstatné formality. Ústavní soud odmítl návrhy DPÚK s konečnou platností, obdobně tak byla pravomocně skončena řízení u Ministerstva dopravy a Ministerstva vnitra. Rovněž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže s konečnou platností odmítl celkem tři podněty DPÚK a naopak DPÚK stále vyšetřuje pro podezření ze zneužití dominantního postavení na trhu.

DPÚK v této souvislosti zcela účelově vytrhává z kontextu některé části tiskové zprávy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dne 1.9.2006 a prezentuje je jako potvrzení oprávněnosti svého jednání -  opak je však pravdou, závěr tiskové zprávy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zní: „Úřad konstatuje, že z dosud získaných podkladů vyplývá, že Dopravní podnik tím, že vyrozuměl Ústecký kraj o svém záměru přerušit provoz vybraných spojů na autobusových linkách pouze s pětidenním předstihem a tento provoz skutečně ke stanovenému datu přerušil, naplnil skutkovou podstatu zneužití dominantního postavení.“

Za zcela absurdní tvrzení lze považovat, že za dostatečné upozornění Ústeckého kraje (a prostřednictvím internetových stránek i cestujících) je třeba považovat neadresné vyjádření DPÚK v dopise Ústeckému kraji ze dne 7.2.2006 o tom, že finanční rezervy této společnosti údajně postačují na zajištění dopravy pouze v řádu dnů či týdnů. Z tohoto tvrzení ani nevyplýval záměr DPÚK přerušit provoz kterýchkoliv spojů, natož jejich identifikace či datum přerušení provozu. Navíc mezi tímto dopisem a prvním protiprávním přerušením dopravy DPÚK uplynulo více než pět měsíců.

Výhrůžky „mezinárodní arbitráží“ za shora uvedené situace, kdy Ústecký kraj jedná v plném souladu s právem, a je to naopak DPÚK, jejíž protiprávní jednání je vyšetřováno Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, postrádají jakýkoliv právní podklad.

 

 

 

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 14.9.2006 / 14.9.2006 | Zveřejnit od-do: 14.9.2006-14.10.2006
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém