Dne 27. 1. 2022 podala Správa
železnic, jako oprávněný investor, u Krajského úřadu Ústeckého kraje návrh na
aktualizaci Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje zkráceným postupem.
Předmětem návrhu je vymezení nového koridoru pro vedení vysokorychlostní trati,
tj. trati rychlého spojení RS4, na území Ústeckého kraje a zároveň vypuštění
stávajícího koridoru územní rezervy z platných Zásad územního rozvoje (ZÚR)
Ústeckého kraje Správa železnic ve svém návrhu předložila k projednání 3
varianty trasování: Mrchový
kopec (modrá varianta), Holý vrch (červená),
Pod Bulfem (zelená)
Dle stavebního zákona krajský úřad posoudil, zda návrh obsahuje náležitosti stanovené zákonem, což návrh splnil. V souladu se zákonem jej proto krajský úřad bezodkladně předložil k rozhodnutí zastupitelstvu kraje. Obsah návrhu stanovuje stavební zákon (zák. č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, v platném znění - § 42a odst. 2).
Dne 28. 2. 2022 Zastupitelstvo
Ústeckého kraje na svém zasedání rozhodlo o tom, že bude na základě návrhu oprávněného
subjektu Správa železnic zahájen proces pořizování aktualizace.
Rozhodnutím o návrhu na pořízení
aktualizace ZÚR zastupitelstvo neschvaluje žádnou variantu a ani se tím
nezavazuje, že některou variantu následně, po několikaměsíčním procesu
pořizování, odsouhlasí. Rovněž rozhodnutím o pořízení aktualizace ZÚR se neruší
koridor územní rezervy z platných ZÚR a ani tímto zastupitelé nedávají souhlas
k jeho vypuštění ze ZÚR.
Správa železnic nyní žádá o
prověření tří tras v rámci procesu aktualizace ZÚR Ústeckého kraje, a zároveň s tím o vypuštění územní rezervy VRT-ZR1 a tento
proces nemůže být odstartován bez rozhodnutí zastupitelstva.
Samotné pořizování aktualizace
ZÚR je výkonem přenesené působnosti a činí je krajský úřad (pořizovatel),
přičemž postup je přesně vymezen stavebním zákonem. Rozhodování o pořízení
aktualizace ZÚR a rozhodování, zda aktualizace bude či nebude schválena, je
výkonem samostatné působnosti, k němuž je příslušné zastupitelstvo.
Zásadním v procesu pořizování
aktualizace je skutečnost, že zpracovatele (projektanta) vybírá pořizovatel
(krajský úřad) na základě výběrového řízení, smlouvu s ním uzavírá kraj.
Zpracovatel vyhotoví návrh
aktualizace, posouzení vlivu koncepce na životní prostředí, vyhodnocení vlivu
na udržitelný rozvoj území (spočívá ve vyváženém vztahu podmínek pro příznivé
životní prostředí, hospodářský rozvoj a pro soudržnost společenství obyvatel území)
– krajský úřad provede kontrolu.
Následuje veřejné projednání - v
případě zkráceného postupu aktualizace je spojeno společné projednání s
veřejným projednáním, tzn., koná se jedno jednání za účasti dotčených orgánů,
ministerstev, sousedních krajů, dotčených obcí a veřejnosti
Zkrácený postup plně zajišťuje
všechna práva, která jsou obsažena ve standardním postupu pořizování
aktualizace.
Zastupitelstvo podmínilo pořízení aktualizace ZÚR na návrh úhradou nákladů navrhovatelem dle § 42a odst. 6 stavebního zákona, což v daném případě krajský úřadve svém stanovisku uvedeném v důvodové zprávě doporučil, citované ustanovení stavebního zákona zastupitelstvu využít. Uvedené však neznamená, že podmínka úhrady nákladů navrhovatelem je vázána na „kladný“ výsledek aktualizace, resp. že náklady navrhovatel uhradí pouze v případě, že aktualizace bude schválena.
Oproti návrhu usnesení, které bylo předloženo v materiálech pro jednání podmínilo Zastupitelstvo Ústeckého kraje prověření předložených variant současným posouzením koridoru územní rezervy VRT - ZR1 z hlediska vlivu na udržitelný rozvoj území, které bude nedílnou součástí návrhu aktualizace ZÚR.