ODPOVĚĎ NA DOTAZ, Zoja Franklová, Lidové noviny (Zoja.Franklova@lidovky.cz) ze dne 18.1. 2005
Dotaz (v původním znění):
1.Domníváte se, že se váš kraj něčím odlišuje od ostatních v ČR? Co z toho vyplývá pro záměry kraje v oblasti školství? (málo vysokoškolsky vzdělaných lidí v populaci, velká nezaměstnanost atd.)
2.Jaký je záměr kraje - posilovat střední odborné školy, učební obory nebo gymnázia? Hlavně s ohledem na vysokou nezaměstnanost ve vašem kraji, která se odráží i v nezaměstnanosti absolventů.
3.Kolik škol spadá do kompetence Ústeckého kraje, jak se jejich počet změnil za poslední čtyři roky? Pokud je jejich počet redukován - podle jakých kritérií se to děje?
4.V jakých školách je největší převis poptávky? Snažíte se vyhovět poptávce rodičů a jejich dětí nebo spíš podniků, kterým chybí některé profese?
5.Kdyby váš kraj dostal do své přímé kompetence peníze na střední školy - jak byste to využili?
Mohli byste lépe ovlivňovat situaci v jednotlivých školách? Co by se stalo s platy učitelů? Zůstaly by stejné, snížili byste prostředky na osobní ohodnocení nebo naopak zvýšili? Myslíte, že by se pak platy a celkové podmínky, v nichž učitelé pracují, začaly v jednotlivých krajích lišit?
Odpovídá náměstek a zástupce hejtmana Ústeckého kraje Radek Vonka:
1. Problému s malým počtem vysokoškolsky vzdělaných lidí a nezaměstnaností si jsme vědomi a odráží se to v naší dlouhodobé koncepci rozvoje vzdělanosti, která je výchozím podkladem pro rozvoj školství v kraji. V uplynulých letech se podařilo přivést do kraje celou řadu poboček vysokých škol, podporujeme krajské zdravotnické školy, pokud chtějí zavést bakalářské obory (např. v Teplicích, Mostě a Ústí nad Labem). Za významný úspěch lze považovat také vznik nové vyšší odborné školy ve Varnsdorfu, která je zaměřená především na informatiku ve státní správě a výrazně zlepšuje dostupnost vyššího vzdělání pro občany Šluknovského výběžku. Celkově se tedy snažíme zvýšit dostupnost vyššího vzdělání.
2. Usilujeme především o to, aby vzdělávací nabídka byla pestrá a byly v ní zastoupeny moderní a perspektivní obory. Podporujeme proto inovace a koncepce, které dají absolventům možnost uplatnit se na trhu práce a rozhodně nemohu říci, že bychom nějakému typu škol dávali přednost. Naše školy navíc komunikují s firmami a snaží se reagovat na jejich potřeby – nemáme totiž zájem, aby naše školy produkovaly jen zástupy nezaměstnaných.
3. V roce 2001 přešlo pod Ústecký kraj celkem 189 škol a školských zařízení. Jedním z cílů zmiňované krajské dlouhodobé koncepce rozvoje školství bylo zefektivnit hospodaření a optimalizovat krajskou síť škol. V souvislosti s tím kraj přistoupil k postupnému slučování některých subjektů (například slučování domovů mládeže a škol ve stejném, městě atp.). Žádná krajská škola nebyla při těchto krocích zrušena bez náhrady, nástupnické organizace dle možností zachovávají aktivní vzdělávací nabídku původních škol. V září 2004 měl Ústecký kraj v oblasti školství celkem 161 škol a školských zařízení.
4. Převis zájemců byl zaznamenán především na unikátních oborech s malou kapacitou, jakými jsou například konzervatoř, úzce specializovaná škola obalové techniky nebo pedagogické školy.
Pro rozvoj škola a oborů je vždy zásadní dlouhodobý záměr rozvoje, který má zpracovaný každá krajská škola. V tomto dokumentu se pak odráží specifika školy a pochopitelně se v něm projevuje také zájem žáků a rodičů a požadavky zaměstnavatelů. Hlavní problém spočívá v tom, že ne všechny obory,o které je zájem mezi zaměstnavateli, jsou atraktivní pro žáky a rodiče.
5. Jsem přesvědčený o tom, že lépe vidíme do potřeb škol, už proto, že jsme jim blíž, než oči ministerských úředníků. Pro ty jsou mnohdy naše školy jen kolonkou v tabulce. My přece jenom lépe a podrobněji známe potřeby našich škol, umíme i lépe definovat možnosti kde uspořit nebo efektivněji peníze využít. Těžko se mi odpovídá na otázku v rovině „kdyby“, rozhodování by jistě bylo svěřeno zastupitelstvu, kde se může protnout několik různých názorů. Obecně si však jsem jistý, že kraj by si s řízením škol a platy učitelů dokázal poradit lépe, než se to daří státu. A otázka, zda by se lišily podmínky v jednotlivých školách, mi připadá úsměvná – proč bychom se neuměli postarat o podmínky ve školách a naše učitele? Je to přece i náš zájem, abychom měli moderní školy a dobré učitele. Kromě toho se mohu spolehnout na to, že jednotliví zastupitelé, kteří jsou z různých míst kraje, si při projednávání důležitých otázek spojených se školstvím ohlídají úroveň škol v oblasti, kterou zastupují a jejíž zájmy v zastupitelstvu kraje hájí.
Vydala: Mgr. Romana Žatecká, tisková mluvčí Ústeckého kraje
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 754, mobil 603 192 631
e-mail: zatecka.r@kr-ustecky.cz