Orientační nabídka


 

Domníváte se, že se váš kraj něčím odlišuje od ostatních v ČR?

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Odpověď pro Zoju Franklovou, Lidové noviny (Zoja.Franklova@lidovky.cz)
 

 
 

ODPOVĚĎ NA DOTAZ, Zoja Franklová, Lidové noviny (Zoja.Franklova@lidovky.cz) ze dne 18.1. 2005

 

Dotaz (v původním znění):

1.Domníváte se, že se váš kraj něčím odlišuje od ostatních v ČR? Co z toho vyplývá pro záměry kraje v oblasti školství? (málo vysokoškolsky vzdělaných lidí v populaci, velká nezaměstnanost atd.)

 

2.Jaký je záměr kraje - posilovat střední odborné školy, učební obory nebo gymnázia? Hlavně s ohledem na vysokou nezaměstnanost ve vašem kraji, která se odráží i v nezaměstnanosti absolventů.

 

3.Kolik škol spadá do kompetence Ústeckého kraje, jak se jejich počet změnil za poslední čtyři roky? Pokud je jejich počet redukován - podle jakých kritérií se to děje?

 

4.V jakých školách je největší převis poptávky? Snažíte se vyhovět poptávce rodičů a jejich dětí nebo spíš podniků, kterým chybí některé profese?

 

5.Kdyby váš kraj dostal do své přímé kompetence peníze na střední školy - jak byste to využili?

Mohli byste lépe ovlivňovat situaci v jednotlivých školách? Co by se stalo s platy učitelů? Zůstaly by stejné, snížili byste prostředky na osobní ohodnocení nebo naopak zvýšili? Myslíte, že by se pak platy a celkové podmínky, v nichž učitelé pracují, začaly v jednotlivých krajích lišit?

 

 

Odpovídá náměstek a zástupce hejtmana Ústeckého kraje Radek Vonka:

1. Problému s malým počtem vysokoškolsky vzdělaných lidí a nezaměstnaností si jsme vědomi a odráží se to v naší dlouhodobé koncepci rozvoje vzdělanosti, která je výchozím podkladem pro rozvoj školství v kraji. V uplynulých letech se podařilo přivést do kraje celou řadu poboček vysokých škol, podporujeme krajské zdravotnické školy, pokud chtějí zavést bakalářské obory (např. v Teplicích, Mostě a Ústí nad Labem). Za významný úspěch lze považovat také vznik nové vyšší odborné školy ve Varnsdorfu, která je zaměřená především na informatiku ve státní správě a výrazně zlepšuje dostupnost vyššího vzdělání pro občany Šluknovského výběžku. Celkově se tedy snažíme zvýšit  dostupnost vyššího vzdělání.   

 

2. Usilujeme především o to, aby vzdělávací nabídka byla pestrá a byly v ní zastoupeny moderní a perspektivní obory. Podporujeme proto inovace a koncepce, které dají absolventům možnost uplatnit se na trhu práce a rozhodně nemohu říci, že bychom nějakému typu škol dávali přednost. Naše školy navíc komunikují s firmami a snaží se reagovat na jejich potřeby – nemáme totiž zájem, aby naše školy produkovaly jen zástupy nezaměstnaných.

 

3. V roce 2001 přešlo pod Ústecký kraj celkem 189 škol a školských zařízení. Jedním z cílů zmiňované krajské dlouhodobé koncepce rozvoje školství bylo zefektivnit hospodaření a optimalizovat krajskou síť škol. V souvislosti s tím kraj přistoupil k postupnému slučování některých subjektů (například slučování domovů mládeže a škol ve stejném, městě atp.). Žádná krajská škola nebyla při těchto krocích zrušena bez náhrady, nástupnické organizace dle možností zachovávají aktivní vzdělávací nabídku původních škol. V září 2004 měl Ústecký kraj v oblasti školství celkem 161 škol a školských zařízení.

 

4. Převis zájemců byl zaznamenán především na unikátních oborech s malou kapacitou, jakými jsou například konzervatoř, úzce specializovaná škola obalové techniky nebo pedagogické školy.

Pro rozvoj škola a oborů je vždy zásadní dlouhodobý záměr rozvoje, který má zpracovaný každá krajská škola. V tomto dokumentu se pak odráží specifika školy a pochopitelně se v něm projevuje také zájem žáků a rodičů a požadavky zaměstnavatelů. Hlavní problém spočívá v tom, že ne všechny obory,o které je zájem mezi zaměstnavateli, jsou atraktivní pro žáky a rodiče.

 

5. Jsem přesvědčený o tom, že lépe vidíme do potřeb škol, už proto,  že jsme jim blíž, než oči ministerských úředníků. Pro ty jsou mnohdy naše školy jen kolonkou v tabulce. My přece jenom lépe a podrobněji známe potřeby našich škol, umíme i lépe definovat možnosti kde uspořit nebo efektivněji peníze využít.  Těžko se mi odpovídá na otázku v rovině „kdyby“, rozhodování by jistě bylo svěřeno zastupitelstvu, kde se může protnout několik různých názorů. Obecně si však jsem jistý, že kraj by si s řízením škol a platy učitelů dokázal poradit lépe, než se to daří státu. A otázka, zda by se lišily podmínky v jednotlivých školách, mi připadá úsměvná – proč bychom se neuměli postarat o podmínky ve školách a naše učitele? Je to přece i náš zájem, abychom měli moderní školy a dobré učitele. Kromě toho se mohu spolehnout na to, že jednotliví zastupitelé, kteří jsou z různých míst kraje, si při projednávání důležitých otázek spojených se školstvím ohlídají úroveň škol v oblasti, kterou zastupují a jejíž zájmy v zastupitelstvu kraje hájí.

 

Vydala: Mgr. Romana Žatecká, tisková mluvčí Ústeckého kraje

Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem

tel. 475 657 754, mobil 603 192 631

e-mail: zatecka.r@kr-ustecky.cz

 

 

 

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 21.1.2005 / 17.7.2006 | Zveřejnit do: 31.12.2005
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém