Orientační nabídka


 

Dopravní infrastruktura v Ústeckém kraji

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Odpověď pro Evu Fišerovou, Parlament, vláda, samospráva (efpress@tifosi.cz)
 

 
 

Odpověď pro Evu Fišerovou, Parlament, vláda, samospráva (efpress@tifosi.cz) ze dne 9.4.2007

Dotaz (v původním znění):

Dobrý den,

opět se na Vás obracím se žádostí o informace pro časopis Parlament, vláda, samospráva. Nyní připravujeme přílohu na téma STAVEBNICTVÍ, kde se budeme  věnovat rovněž  dopravní infrastruktuře v regionech. V této souvislosti  bychom potřebovali zodpovědět následující otázky:

1. Jak se Vám daří sehnat peníze na opravy silnic II. a III. třídy, které jsou v majetku krajů?

2. Kde v této souvislosti spatřujete největší problém?

3. Jak lze tyto finance nejlépe zhodnotit?

4. Jak se Vašemu kraji daří spolupracovat s ŘSD?

5. Pokud jde o oblast vlastních investic, jak se Vám daří budovat cyklostezky –  využíváte fondy EU?

Vaše odpovědi bychom potřebovali  v průběhu tohoto týdne, nejpozději  v pátek 13. dubna, proto věříme, že si na ně najdete čas a předem velmi děkujeme za spolupráci a současně se těšíme na další.

 

S přáním příjemného jarního dne

zdraví Eva Fišerová

 

Odpověď:

1. Do silniční infrastruktury bude v letošním roce investováno v Ústeckém kraji přes 1,5 miliardy korun. Jedná se o prostředky, určené nejen na opravy a velkoplošné rekonstrukce silnic, ale především na výstavbu nových, v souvislosti s našimi dvěma významnými investičními akcemi. Těmi jsou stavba nového mostu přes Labe na západním okraji Litoměřic a dále budování silničního napojení krajské strategické průmyslové zóny Triangle na bývalém žateckém vojenském letišti. Co se týče vlastních oprav, na 42 plánovaných akcí jsme z letošního rozpočtu uvolnili 100 milionů korun a dalších 268 milionů korun budeme čerpat z úvěru u České Spořitelny, na generální rekonstrukce silnic nebo opravy mostů.

 

2. Existují dva zásadní problémy, které spolu bohužel souvisejí. Tím prvním je tzv. vnitřní zadluženost silnic II. a III. tříd, jichž máme přes 3000 km, ve výši 4,5 miliardy korun. Jedná se o souhrnné vyčíslení poškození komunikací a mostních staveb v době jejich převodu z majetku státu na Ústecký kraj. Peníze, které jsme každý rok vynakládali na opravy, pouze udržovaly tento „stav zchátralosti“. No a druhým souvisejícím problémem je neustálé ničení našich silnic kamionovou dopravou, která se s jejich pomocí vyhýbá zpoplatněným komunikacím. Zejména „trojkové“ silnice, zpravidla vedoucí obcemi, tím velmi trpí. Nejsou konstrukčně řešeny na takovouto dlouhodobou zátěž, nemluvě o obtěžování obyvatel a bezpečnostních rizicích. Zpravidla se jedná o důsledky rozhodování státu, které s krajem nejsou konzultována – kamiony nám takto před rokem napříéklad ničily naše silnice na Šluknovsku, když stát rozhodl o přesměrování tranzitní dopravy v době uzavření hraničního přechodu Cínovec – Altenberg na příjezdu do ČR. Nyní se situace opakuje, se zprovozněním nového úseku dálnice D8. Dálnice není dostavěna v celé délce, chybí úsek přes České středohoří a ŘSD namalovalo nějaké objízdné trasy. Dopravci je však nerespektují a opět jezdí, kudy chtějí, nejvíce po našich silnicích, které pak opravujeme z vlastních, tedy krajských finančních prostředků.

 

3. Akce v schváleném plánu oprav silnic II. a III. tříd ve výši 100 milionů korun se soustředí především na komunikace, jež jsou využívané jako přivaděče k páteřním komunikacím I.tříd a dále na komunikace, využívané v místě jako „hlavní“ pro přepravy za prací, do škol nebo na úřady. Jak jsem již ale naznačil v předchozí odpovědi, peníze nám nedostačují na provedení takového rozsahu oprav, aby byli spokojeni všichni řidiči. Proto se soustřeďujeme na tzv. „hlavní dopravní tahy“.

 

4. Spolupráce není ideální, netajím se tím, že mám k práci ŘSD řadu výhrad. Například zdržení v dostavbě dálnice D8 přes České středohoří jde částečně na vrub této firmě, protože v minulých letech špatně komunikovala se všemi obcemi, občanskými sdruženími a ve správních řízeních dopustila řadu pochybení, jichž velmi dovedně využily různé občanské iniciativy. Nebo jiný příklad, koncem loňského roku, když jsme otevírali nový dálniční úsek z Ústí nad Labem směrem k státní hranici, jsem varoval, že systém objízdných tras pro nákladní kamionovou dopravu, navržený ŘSD, nebude fungovat. A bohužel, současný stav, kdy si kamiony jezdi v podstatě kudy chtějí, mi dává za pravdu. Po změně ministra dopravy se výrazným způsobem mění k lepšímu systém komunikace a spolupráce s ŘSD,           a to lze hodnotit jen kladně. Nemění to však nic na situaci, kdy ŘSD jako takové nestačí požadavkům 21. století a mělo by projít zásadní transformací vedoucí k efektivnímu řízení, odpovědnosti za výsledky své práce, hospodaření s veřejnými prostředky a k bezproblémové výstavbě kvalitní silniční sítě.

 

5. V loňském roce zadal kraj zhotovení marketingové studie na rozvoj cyklostezek, jež má být dokončena před polovinou letošního roku. Záměrem Ústeckého kraje je vytvoření sítě tzv. čtyř páteřních cyklostezek. Pracovně jsme si je nazvali Labská, v délce 97 km, navazující Ohře, v délce 144 km, dále pak Ploučnice se 17 km a nejdelší je Krušnohorská magistrála v délce 153 km. Na ně by navazovaly již existující trasy regionální a místní. Studie bude zpracována až do úrovně územně – plánovací dokumentace, 15,1 milionů korun bude stát zpracování jednotlivých tras a 700 tisíc korun kofinancování koordinační studie z Fondu rozvoje Ústeckého kraje. Cykloturistiku ale podporujeme i jinak. Provozujeme internetový rozcestník, Cykloportál Ústeckého kraje, vytvořený v rámci společného projektu Ústeckého kraje a Svobodného státu Sasko. Na tento projekt získal kraj 1,95 milionu korun z programu Iniciativy společenství Interreg IIIA, z našeho rozpočtu jsme přidali částkou ve výši 520 tisíc a přibližně 130 tisíc jsme dostali od státu. Funguje také Nadace Ústeckým krajem na kole, v němž je již 20 měst a obcí regionu. Výstavby samotných cyklostezek si ale hradí samy obce, jejich sdružení nebo mikroregiony. Uvažujeme o možnosti financováními velkých, sdružených projektů, z Regionálního operačního programu v rámci Regionu soudržnosti NUTS2 Severozápad.

 

 

 

Připravil: František Janačík, kancelář hejtmana Ústeckého kraje

oddělení tiskových informací

Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem

tel. 475 657 788

janacik.f@kr-ustecky.cz

 

 

 

 
Zodpovídá: Bc. Lucie Jarolímková
Vytvořeno / změněno: 23.4.2007 / 23.4.2007 | Zveřejnit od-do: 23.4.2007-23.5.2007
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém