ODPOVĚĎ NA DOTAZ Deníky Bohemia (Karel Lapáček) ze dne 31. 3. 2005
Dotaz (v původním znění):
Dobrého dne přeji,
jak jsem avizoval po skončení tiskové konference dne 30. 3. 2004 k 7. schůzi Rady Ústeckého kraje, zasílám níže dotazy, které jsem už nestačil položit v časovém termínu vyhrazeném pro konferenci, jelikož svůj den měla opět Eliška Cesarová a do její spršky dotazů jsem nechtěl zasahovat.
Odpověď:
1. k bodu 6.5 - proč rada schválila s použitím 2 milion korun na pořízení systému GPS u vozidel zajišťující údržbu silnic I. třídy? Z jakého důvodu je pro správu tento systém třeba?
Jednou z podmínek účasti Správy a údržby silnic Ústeckého kraje na výběrovém řízení na údržbu silnic I. třídy v kraji je vybavení vozidel systémem GPS do 1. listopadu 2006.
2. k bodu 6.16g - proč nebyl poskytnut příspěvek kynologům z Roudnice nad Labem? O jak velkou částku se jednalo a na co byla určena?
Požadavků na příspěvek z fondu hejtmana chodí mnoho, k dispozici jsou v rozpočtu pouze 2 miliony korun na celý rok. Je na zvážení nejprve komise vnějších vztahů, posléze rady a případně zastupitelstva, které akce podpoří a které ne. Přidělování financí se řídí zásadami a na příspěvky není žádný nárok. Záleží na tom, o jakou akci jde, jakým způsobem zde bude prezentován kraj, jaký dosah akce má atd. V tomto konkrétním případě jde o akci, jejíž náklady by se daly bez obtíží pokrýt ze sponzoringu. Ostatně jak je také uvedeno v žádosti, sponzoři organizace a zároveň těchto akcí jsou konkrétní firmy. Kynologové žádali o cca 25 000 korun na výběrovou soutěž pro Mistrovství světa a mistrovství ČR ve sportovní kynologii a 38. ročník Podřipského poháru.
3. k bodu 7.29 - na co vše je určena dotace ve výši 16 123 000 korun?
Rada Ústeckého kraje krajskému zastupitelstvu doporučila 14 žádostí, mezi jinými projekt kanalizace a čističky odpadních vod Úhošťany s dotací 1,8 milionů korun, 3,5 milionů korun na pořízení projektové dokumentace pro akci „Vodovod Velký Újezd“ v obci Žitenice nebo 2,4 milionů korun pro Sdružení pro zlepšení vodohospodářských poměrů ve Šluknovském výběžku na pořízení projektové dokumentace a zpracování žádosti o podporu z Kohezního fondu EU, včetně studie proveditelnosti.
4. k bodu 7.54 - čeho se týká vyjímka z počtu žáků? Zcela ruší minimální počet žáků ve třídě nebo skupině? Co to v praxi znamená?
Touto výjimkou se stanovují nejvyšší počty žáků ve třídách. Zřizovatel školy může povolit výjimku do 4 dětí, žáků a studentů z počtu stanoveného prováděcím právním předpisem a do 20 % ze stanoveného počtu. S ohledem na počet škol, které Ústecký kraj zřizuje, adekvátní počty tříd, pro které lze potenciálně žádat o výjimku a velký objem administrativy, kterou si vyřizování žádostí vyžádá, doporučil krajský odbor školství, mládeže a tělovýchovy zřizovateli, udělit generální výjimku v případě, že půjde o počet žáků ve třídě vyšší než 30 (maximálně 34 žáků).
5. k bodu 8. 12 - bylo by možné získat přehled pohledávek Ústeckého kraje a příspěvkových organizací zřizovaných krajem?
pozn. zřejmě bod 8.2 - Celková výše pohledávek u příspěvkových organizací Ústeckého kraje k 31. prosinci 2004 po lhůtě splatnosti byly 230,7 milionů korun, z toho největší část tvořily pohledávky v oblasti zdravotnictví ve výši 179,6 milionů korun a školství ve výši 44,2 milionů korun. K nim je nutno připočíst je pohledávky Ústeckého kraje ve výši 5,3 miliony korun. Z toho 2,3 miliony korun tvoří pohledávky za nájemci bývalých objektů škol v přírodě.
6. k bodu 8.21 - proč bylo odsouhlaseno pro Nemocnici Teplice zvýšit maximální rámec revolvingového úvěru na 50 milionů korun a pro Nemocnici Most zvýšit rámec kontokorentní úvěru na 40 milionů korun? Proč se výše úvěrů musí navyšovat a naopak nedochází ke snižování?
O zvýšení limitu zažádaly nemocnice v souvislosti s prodloužením splatnosti faktur za zdravotní výkony od zdravotních pojišťoven až na dva měsíce v souvislosti s novou vyhláškou MZ ČR č. 50/2005 Sb., o úhradách zdravotních výkonů. Nemocnice Teplice i nemocnice Most používají úvěr k překlenutí časového nesouladu mezi výplatami mezd zaměstnanců a úhradami od zdravotních pojišťoven za léčebnou péči, aby se vyhnuly druhotné platební neschopnosti.
7. k bodu 8.27 - co vše se chystá prodat a s jakým předpokládaným ziskem, tedy kolik by mělo do fondu přijít prostředků?
Odpověď si žádá delší dobu na zpracování.
8. k bodu 8.34 - proč nebyla schválena dotace? Vejprty byly v minulých týdnech silně zasaženy přívalem sněhu. Dostanou Vejprty požadovanou sumu peněz ze stávajících dotačních titulů?
Žádost Vejprt nedoporučila Finanční komise. Konstatovala, že poskytnutí
dotace by bylo nesystematické s ohledem na ostatní obce Ústeckého kraje, neboť
každá obec má své specifické problémy, které nelze řešit z prostředků kraje.
Městu Vejprty již byly poskytnuty k 31. prosinci 2004 finanční prostředky ve
výši 899 tisic korun z Fondu rozvoje Ústeckého kraje na projektovou dokumentaci
na odbahnění rybníku ve Vejprtech, na územní plán města Vejprty a na
rekonstrukci interiéru kostela sv. Martina a 1,2 milionů z Fondu re
9. k bodu 8.35 - proč nebyla poskytnuta dotace?
Žádost žádosti Fotbalového klubu Teplice nedoporučila Finanční komise. Poskytnutí dotace by podle ní bylo nesystematické s ohledem na existující dotační mechanismy kraje.
10. k bodu 9.4 - do kdy se předpokládá provedení auditu?
Rada Ústeckého kraje uložila ředitelce krajského úřadu Mgr. Lydii Šťastné předložit zprávu o závěrech a doporučeních personálního auditu do 30. června 2005.
Vydala: Mgr. Romana Žatecká, tisková mluvčí Ústeckého kraje
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 754, mobil 603 192 631
e-mail: zatecka.r@kr-ustecky.cz